Canon Digital Ixus 400 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9) Review

Roland78 6 april 2006, laatste update op 13 november 2008, 1.768 views

Canon Digital Ixus 400 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)

Pluspunten

• Bijna altijd geweldige foto's (de essentie van elk fotografisch gereedschap!)
  • Toonaangevende bouwkwaliteit
  • Goede resolutie
  • Goede ergonomie

Minpunten

• Langzame opstarttijd en focustijd (in sommige gevallen)
  • Gemiddelde levensduur accu (mag beter voor de prijs)

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Ik heb besloten om de Canon Digital Ixus 400 te kopen na het lezen van de review op dpreview.com. De Highly Recommended en de inhoud van de review deed mij beslissen om deze camera te kopen (voor ca. 375). Nu ik de camera ruim een jaar in gebruik heb kan ik niet anders zeggen dan dat de review accuraat was.

De Ixus 400 is een ideale point-and-shoot camera voor mijn persoonlijk gebruik tijdens vakantie, feestjes en familieaangelegenheden. De camera maakt in 99% van de gevallen scherpe foto's, met juiste witbalans en kleuren. Ik gebruik veelal de automatische stand en dat voldoet prima, zeker bij daglicht, maar zelfs in schemerige binnenruimtes. De camera neemt in donkere situaties zijn toevlucht tot hogere ISO-waardes. ISO 200 produceert al een merkbare ruis in de afbeeldingen en bij ISO 400 is deze ruis nadrukkelijk aanwezig (100% op de monitor). Echter, op afdrukken van 10x15 is zelfs de ruis bij ISO 400 zr acceptabel en ISO 200 nauwelijks merkbaar aanwezig. ISO 100 en 50 geeft prima, zr bruikbare, afdrukken zelfs op 20x30.

Naast deze camera heb ik ervaring met de Nikon 2100. Ik kan iedereen mededelen dat de Ixus 400 drie klassen beter is dan de Nikon 2100. Hoewel de Ixus 400 in een hogere prijscategorie zit vind ik toch dat basiszaken als focus, ruis, display, afwerking en snelheid bij flitsgebruik bij de Canon gewoon goed zijn, terwijl dit bij de Nikon 2100 daar belangrijke steken laat vallen.

Featureset

De resolutie van 4MP is voldoende voor afdrukken tot 20x30 ofwel 99% van alle foto's die je ooit af zal drukken. De lens is snel, heeft een aardig bereik (35mm-105mm) en kent weinig vervorming en 'purple fringing'. De display is van goede kwaliteit: hoge resolutie en bruikbaar in fel zonlicht, helaas niet kantel-/draaibaar.

Ergonomie

De bediening van de camera is intutief en makkelijk. Doordat de body klein is, zitten veel instellingen in het menu. Maar de menustructuur is overzichtelijk en makkelijk te doorgronden. Een minpuntje is het niet zelf in kunnen stellen van het diafragma, maar gezien de doelgroep van de camera en de uitstekende automatische stand is dit eigenlijk geen gemis.

Snelheid en accuratesse van automatiek

De camera is bij normaal gebruik snel genoeg. Alleen de opstarttijd en de focustijd bij bewegende objecten zijn in mijn ogen te traag. Hierdoor mis je soms dat ene shot.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de camera is uitmuntend, zeker afdrukken (HEMA). Ruis is goed gecontroleerd, scherpte is perfect, chromatische abberatie is laag en het dynamisch bereik is groot genoeg om later in Photoshop te kunnen corrigeren voor te donkere of lichte foto's.

Bouwkwaliteit

De afwerking van de Ixus 400 is het toonbeeld van hoe consumer electronics gebouwd moeten zijn: uitermate solide en krasvast, mooi design en goede ergonomie. De body rammelt of kraakt niet, en na een jaar gebruik nog geen krassen kunnen ontdekken.

Batterijduur

De batterijduur is meer dan voldoende om een dag onbezorgd foto's te kunnen maken. Ik heb zelf geen extra accu, maar als je de accu iedere keer helemaal wil gebruiken is het verstandig om een extra accu te kopen en zo de levensduur te verlengen. Voor normaal gebruik is een accu echter meer dan voldoende. Aan het einde van de dag een half uurtje in de lader, de accu is weer vol, en je kunt weer een dag schieten (misschien wel twee of drie dagen).

De prijs van Canon camera's is over het algemeen iets hoger dan van vergelijkbare camera's van andere merken, maar in mijn ogen zijn de Canon's (in ieder geval de Ixus 400) die extra centen meer dan waard. Sublieme afwerking en gewoon bijna altijd geweldige foto's. En dat laatste daar draait het allemaal om!

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 400 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)?