Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB Review

willywv 1 oktober 2011, 1.223 views

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Pluspunten

• Snelle schijf in het dagelijks gebruik
  • Goede prijs - prestatie verhouding

Minpunten

• Bij gebruik cloning software om bestaande systeem om te zetten kan er offset in alignment ontstaan wat een erg grote invloed heeft op de performance van deze schijf.

Dit is geen volledige review van deze schijf maar in deze review licht ik één aspect toe welke een grote invloed kan hebben op de performance van deze schijf. Het gaat hierbij op de offset in alignment die kan worden veroorzaakt indien er niet wordt gekozen voor een schone installatie (formattering) van Windows 7 maar er voor gekozen wordt om het besturingssyteem via een image van de oude harddisk om te zetten naar de nieuwe harddisk. In mijn geval ging het om een 160GB schijf waarbij gebruik makend van Acronis True Image de inhoud van de harde schijf werd omgezet naar de Kingston V100+ 96GB SSD. Voor goede reviews betreffende meerdere aspecten van deze SSD verwijs ik naar onder andere naar de review van tweaker RvL: http://tweakers.net/produ...ade-bundle-kit)-96gb.html

Wat is offset in alignment?
Alignment is in eigen woorden dat er een logisch verband bestaat tussen de fysieke sectorgrootte en de door de formattering aangebrachte clustergrootte. Hierbij moeten de clusters dus een logische afgeleide zijn van de fysieke sectoren. Voor meer informatie hierover kun je het volgende hierover lezen: http://consumer.media.sea...sector-hard-drive-primer/

Performance MET offset in alignment
Hierbij de performance van de Kingston V100+ 96GB SSD waarbij er een offset in allignment is:
*Note: hier staat dus 31k - BAD, dit betekent dus een offset in allignment en zo ben ik ook gaan zoeken naar oplossingen

Performance ZONDER offset in alignment
Hierbij de performance van de Kingston V100+ 96GB SSD waarbij er GEEN offset in allignment is:
De prestaties van vooral het schrijven in het 4k segment zijn spectaculair toegenomen. In Crystal Disk Mark van +/- 12mb naar +/- 60mb, een verbetering met een factor vijf! Ook de leesprestaties zijn met zo'n 15% verbeterd.

Hoe kan je de offset in alignment verhelpen?
Ik heb na lang zoeken het programma Paragon Aligment Tool 2.0 gevonden die indien er voldoende vrije schijfruimte aanwezig is de allignment tussen sectoren en clusters herstellen tot een logisch verband.

Samenvatting:
Het verhelpen van een offset in alignment zorgt vooral voor een sterke verbetering van de prestaties bij kleinere lees- en schrijfacties. Vooral de verbetering in schrijfacties is spectaculair te noemen met een toename van de performance met enkele honderden procenten. De schijf is trouwens in het dagelijks gebruik heerlijk snel en vormt één van de meest merkbare upgrades van mijn pc in de laatste jaren. Alles start lekker snel en dat was met mijn verouderde SEAGATE 160GB 7200k schijf wel anders.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB?

Iemand een idee waarom de afbeeldingen niet in de tekst zijn weergegeven? Ik gebruik de tag [afbeelding1].
De afbeeldingen staan er wel, maar het lijkt erop dat de plaatjes gewoon erg klein worden weergegeven. Als ik jou was zou ik de plaatjes met de img tags plaatsen, dit werkt waarschijnlijk wel. Kijk hier even voor de correcte syntax: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb#tag_img.
Leuke info en oplossing die je erbij geeft, geeft voor mij een echte meerwaarde. Ik heb dit liever dan 72 benchmarks of techspecs van de officiele site. Het enige wat ik nog mis is een foto van de disk in je zijn setup.

Kort, bondig en informatief, me likey
Fijn dat je dit zo duidelijk hebt uitgelegd. Als startende SSD gebruiker vond ik dit erg nuttig. Helaas kan ik Paragon Alignment Tool niet gratis vinden (zeker de x64 niet), maar ik heb inmiddels gelezen dat de gratis Parted Magic het ook prima zou moeten kunnen.
Kijk, hier hebben we wat aan! Ik heb deze SSD ook net aangeschaft en wilde inderdaad ook mijn huidige windows mbv Acronis overzetten. Nu maar 's even die Alignment tool of Parted Magic (thanks voor de tip) checken :) Kudos voor deze reviewer!