Fractal Design Define R3 (Zwart) Review

spil 27 januari 2012, laatste update op 27 januari 2012, 3.890 views

Fractal Design Define R3 (Zwart)

Pluspunten

• VormgevingVeel ruimte voor ventilatorenKabels zijn mooi weg te werkenGeluidsdempende matten

Minpunten

• ModbaarheidPrijsFanbus

Aangezien mijn PC in de woonkamer staat zocht ik een kast die er goed uit ziet en voldoende stil is. De Fractal Design Define R3 USB 3.0 voldoet aan alle eisen die ik had.

Bouwkwaliteit en afwerking
Alles aan de kast straalt degelijkheid uit, het staal is voldoende dik. Het deurtje is stevig en voelt zelfs zwaar aan en is prachtig geborsteld aluminium. Alle openingen in de moederbord-tray zijn voorzien van rubberen afdichtingen die niet echt vast zitten zodat ze makkelijk loskomen als je kabels doorvoert. De rubberen afdichtingen zijn makkelijk weer terug op z'n plek te krijgen, behalve die helemaal aan de bovenkant (voor doorvoer van de 4- of 8-pins ATX-12V aansluiting) maar dat komt zeker ook doordat de Scythe Mugen 2 Rev. B bij mij nogal in de weg zit om dat te herstellen.
Ik ben nergens scherpe randen aan de behuizing tegen gekomen tijdens de montage.
De voeding-intake heeft een filter, net als de fan-openingen aan de voorkant en de onderkant.
De binnenkant van de kast is voorzien van zwaar rubber voor extra geluiddemping en het deurtje is aan de binnenzijde voorzien van schuim voor extra geluiddemping. De extra ventilatie-openingen aan de bovenkant en in de deur zijn afgedekt met hezelfde zware rubber als de rest van de binnenkant van de kast.

Er is plaats voor slechts extern bereikbare drive-bays van 5.25", waarvan n een adapter heeft zodat er een 3.5" apparaat in past.
Er is ruimte voor 8 harde schijven van 3.5" die allemaal bevestigd worden op rubberen dempers.
De moederbord-tray is vast bevestigd en heeft een grote uitsparing voor het monteren van CPU-koelers met back-plate bevestiging.
Door de doorvoergaten in de moederbord-tray zijn alle kabels mooi weg te werken, je zou ze alleen nog kunnen zien tussen het moederbord-tray en de drive-cages.
De voeding wordt onderin ingebouwd waar ook een groot doorvoer-gat zit waar alle kabels doorheen kunnen, al had die met de Be-Quiet Straight Power E8 400W een centimeter verder mogen zitten voor inbouwgemak.
Er is veel ruimte voor extra ventilatoren, in totaal 3x 120mm en 4x 140mm.

Koelingsmogelijkheden
Er zijn veel plaatsen voor extra ventilatoren. In de bodem een 140mm, bovenin 2 van 140mm, in de deur een van 140mm en nog een extra 120mm voor een van de drive-cages. Standaard zijn voorin en achterin een 120mm fan gemonteerd van 1300rpm.
De fans zijn niet onhoorbaar maar maken zeker geen herrie. De 900rpm 120mm fan van de Scythe Mugen 2 Rev.B PCGH is veel stiller. De meegeleverde fans zijn bij 1000rpm wl stil. Een van de meegeleverde fans doet, met een Zalman ZM-RC100, nu dienst als exhaust-fan op 1000rpm, de andere doet, geregeld door het moederbord, dienst als fan op de Scythe Mugen 2 koeler en draait daar onder full load niet sneller dan 1000rpm.
Op het moment zie ik CPU-temperaturen van net onder de 60C bij 4GHz met Hyper-PI waarbij een van de Fractal Design fans op de CPU gemonteerd is en dan idle 300rpm en onder load max 1000rpm draait.
Meegeleverd wordt ook een fanbus en een fan-splitter voor 3 fans, beide zijn 2-polig. Deze liggen te verstoffen in de doos computeronderdelen omdat je hiermee het rpm-signaal kwijt raakt.
De voeding wordt onderin gemonteerd en heeft een wasbaar stoffilter wat te verwijderen is zonder de kast open te hoeven maken.
De plekken die zich lenen als intake hebben een wasbaar stoffilter.
Er zijn 2 keer twee met rubber afdichtingen afgewerkte doorvoer-gaten voor water-koeling boven aan de achterkant van de kast en bij de PCI sloten te vinden.

De strakke, vlakke voorkant is een lust voor het oog. Aan de binnenkant is alles zwart, ook de sleeves om de kabels heen, met witte accenten op PCI-afdekplaatjes en de harddisk-sledes. Past prima bij alle componenten die erin zitten, zij ook allemaal zwart. De power-LED is blauw en er zijn geen andere LEDs voor bijvoorbeeld harddisk activiteit.

Installatiegemak
De kast is ruim genoeg en ik kon met gemak het ATX moederbord monteren. Ook de grote Scythe Mugen 2 past met gemak al blijft er niet veel ruimte over tussen de koeler en de bovenkant van de kast. Er zijn voldoende (zwarte) boutjes, thumb-screws en moederbord-stands meegeleverd. Veel onderdelen zijn met thumb-screws bevestigd, zoals de PCI-afdekplaatjes en de zijwanden. De moederbord-tray is vast bevestigd en kan dus niet uitgenomen worden voor montage van het moederbord. De uitsparing in de moederbord-tray voor het bevestigen van een backplate is groot.

Modbaarheid
De kast lijkt mij niet erg geschikt voor modden. De zijwand is dicht en met zijn geluids-dempend schuim niet handig voor het maken van een venster. De voorkant is makkelijk te verwijderen, als je er een CCFL of wat LEDS achter plaatst dan zal dat links en rechts van het deurtje naar de zijkant schijnen.

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 (Zwart)?

Heb jij je CPU voedingskabel via het bovenste gat in de R3 lopen?
Dat kon ik namelijk niet goed zien op de foto's.
Nop, eentje lager (fotos mogen niet groter :D )
Dat is toch de 24 pins stekker :?

Ik bedoel 8 pins stekker voor deze aansluiting.
Die door dit gat zou kunnen. Ik lees wel eens in reviews dat de stekker niet door dat gat past omdat hij dan tegen de bovenste rand botst.

Of zie ik het niet goed?

[Reactie gewijzigd door Molecom op 27 januari 2012 20:23]

Nop, eentje lager (fotos mogen niet groter :D )

Je bedoelt de 8-pins 12V kabel? Da's wel gelukt ja via dat bovenste gat, maar volgens mij zit de rubber afdichting daar niet meer helemaal goed op z'n plek. Het staat me bij dat de voeding een gesplitste 4+4 kabel heeft dus het kan goed zijn dat ik die in 2 delen door het gat geprutst heb (documentatie van de BeQuiet StraightPower E8 400W zegt dat het n blok is).
Met zo'n grote koeler heb je nog maar weinig ruimte tussen de koeler en de bovenkant van de kast. De lamellen van de koeler zijn ook nog scherp! Daar zit ook de fan-header van het moederbord, die heb ik met een pincet erin geklooid.
Super bedankt voor deze info :)
Dan weet ik wat ik kan verwachten bij mijn eigen R3 build.
leuke review, misschien nog een paar tempratuur dingetjes erbij zetten en het belangrijkste voor een R3: hoeveel lawaai maakt deze kast?
Ben nogal met de fan setup bezig geweest, maar de meegeleverde fans zijn zeker niet geluidloos maar helemaal niet luidruchtig, in verhouding tot m'n vorige machine is deze hoorbaar als de kamer verder stil is (zelfs overstemd door de HD in de DVD-recorder :D ). Helaas zijn de fan-headers op mijn moederbord (op de CPU na) niet geregeld dus moet ik op een andere manier aan de gang...

M'n Scythe Mugen 2 Rev.B had een 900rpm fan, die is op het moment front-fan, de CPU heeft nu een 1350rpm fan van Fractal Design (draait 300rpm idle, max 1000rpm loaded @4GHz / max 59C). De andere 1350rpm fan is nu de rear fan. Rear is de 1350rpm beter te horen dan toen die front gemonteerd was. Aanpassing die dus nog gaat komen is een langzamere fan voor de rear (ca. 900rpm). In de zijwand zit een extra 900rpm 140mm fan om frisse lucht aan de Geforce te leveren.

Zal tekst ook nog wat aanpassen.
Volgens mij kan je bij een Gigabyte BIOS vaak de fan speed gelijk trekken met die van de CPU.
Mijn complimenten gaan uit naar deze zeer fraai vormgegeven review, al is het niet meer dan tekst en plaatjes, de manier waarop ze zijn neer gezet is goed! :)
Ik zou graag zien dat je nog wat foto´s toevoegt om het geheel wat completer te maken. Daarom blijf ik momenteel hangen op 2 sterren. De tekst is prima te lezen en veel onderdelen zijn behandeld. Misschien zou een lijstje met specs van de kast ook niet misstaan.
Uiteraard! Dit was een verhaal direct na de assemblage om vers uit het geheugen te kunnen schrijven. Zal het er even bij zetten :D