Dune HD Smart D1 Review

Deef_K 29 september 2011, laatste update op 18 oktober 2011, 2.159 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Afspeelmogelijkheden
  • Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Snelheid
  • Design

Minpunten

• Interface
  • Handleiding

Geluidskwaliteit Score: 5
Na het aanschaffen van een Synology DS211+ heb ik er ook voor gekozen om mijn playon mini 1 te vervangen door een Dune HD D1. De playon mini wilde bepaalde films gewoon niet volledig foutloos verwerken, met name bij een grote mkv en / of bluray iso bestanden.

Inhoud
De Dune HD1 word geleverd met een stroom adapter, usb kabel, hdmi-kabel, zeer beknopte handleiding, batterijen en afstandsbediening. De handleiding verteld lang niet allemaal wat het apparaat in zijn mars heeft en heb ik dan ook maar links laten liggen.Je zou toch wel verwachten bij een apparaat met veel mogelijkheden dat dit keurig uitgelegd word in een dikke handleiding. Bij aanschaf heb ik een brief meegekregen van de winkel hoe ik de Dune HD1 het beste aan mijn Synology DS211+ kon linken. Gelukkig had ik nog een "high-end" Action kabel liggen die al klaar lag van mijn playon mini dus ik heb niet de bijgeleverde hdmi kabel gebruikt.

Gebruik
Soms heb ik een bepaald gevoel dat hoe lelijker de interface hoe beter het apparaat. Dat is nou in dit geval ook zo, een interface gecreŽerd door ict-ers die totaal geen verstand hebben van vormgeving. Ik moest eerst het apparaat updaten, aangezien ik er geen harde schijf in heb zitten maar gelinkt zit aan mijn NAS heb ik de firmware van de website gehaald en op een usb-stick gezet en zodoende de firmware geŁpdate. De vormgeving ging er iets op vooruit maar het blijft een lelijk beestje. Je word in het menu overladen met iconen om het een en ander in te stellen. Ik zal in mijn geval niet veel dingen gaan gebruiken omdat downloaden en streamen via de NAS gaat. Muziek zal ik er niet op gaan afspelen aangezien dit via de iPad met Synology DS Audio loopt. Ook bijna geen wachttijden met het starten van films en snel skippen naar een bijvoorbeeld 30% van de film gaat ook zeer snel.

Kwaliteit
Bouwkwaliteit is meer dan in orde, apparaat voelt stevig aan. Geluidskwaliteit lijkt in mijn oren een stuk beter, beeldkwaliteit ook.

Design
Ik vind het design niet bijzonder, strak maar wel mooi. Display springt er mooi uit. Het geheel staat wel achter een deuertje.

Netwerk
Gebleken is, is dat je de spullen goed ingesteld moet hebben en een goed netwerk moet hebben. Door het verkeer instellen (zoals aangegeven door de winkel) haalde ik een leessnelheid van een mkv bestand van gemiddeld slechts 3,6MBs. Dit zou volgens kenners veel hoger moeten kunnen, denk richting negen. Door tegen het advies van de winkel in te gaan en met behulp van de almachtige GOT wat veranderd. De Dune HD1 is nu via het NFS protocol en TCP gelinked aan de NAS. Via UDP haalde ik zoals eerder genoemd gemiddel 3,6MBs, via TCP haal ik gemiddel 9,2 MBs via Cat5 bekabeling. Dit word spoedig vervangen door Cat 6 FTP bekabeling. Via de UDP instelling had ik bijvoorbeeld bij de film Thor en Battle of Los Angeles bij bepaalde scenes met een hoge bitrate last van stottering. Met TCP en gemiddelde leessnelheid van 9MBs heb ik hier geen last meer van. Goed instellen is dus belangrijk!

Bedienen
In de winkel zag ik een afstandsbediening van §79,95 voor de dune die via wifi werkt. Via de iPad kost het niks en lekker groot!

• KDL40W4500
  • Onkyo TX-SR608
  • HKTS16BQ
  • iPad
  • Synology DS211+

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

ik denk dat je bedoelt dat je cat5e heb liggen nu aangezien cat5 maar tot 100mbit en cat5e tot 1000mbit en waarom cat6 neer leggen als je hardware niet hoger kan dan 1000mbit ? je haalt daar geen snelheid winst mee

voor de rest is het een mooie review en zou je nog wat fotos van de interface kunnen maken aub :)
Zou kunnen toch haal ik met de cat6 ftp kabel een hoger gemiddeld. Net aangesloten. Fotos komen er zsm aan.