Asus A8V-VM , K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) Review

iain 13 juni 2007, 816 views

Asus A8V-VM , K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Pluspunten

• Gewoon goed bord, goede kwaliteit, zoals ik bij Asus gewend ben.

Minpunten

• geen firewire
  • geen gigabit netwerk.

Layout Score: 3
De Asus A8V-VM is een prima moederbord, voor de niet al te veel eisen stellende gebruiker. Er valt niet zo heel veel te zeggen over het moederbord, behalve dat ik graag een mededeling wil doen voor mensen die Linux gebruiken i.c.m. dit moederbord.

Het moederbord werk prima out-of-the-box m.u.v. het geluid. Om het geluid aan de praat te krijgen, voer je dit commando uit:

# echo 'options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack' >> /etc/modprobe.d/alsa-base

Verder met de review. Ik gebruik het in mijn HTPC. Het is een Antec Fusion kast, draaiend op Ubuntu Feisty en MythFrontend (ja, enkel de frontend).

Het is een prima moederbord waarmee je een mooie en goedkope HTPC kan bouwen. De indeling is logisch, alles is passief gekoeld. mATX moederborden zitten vaak in een krappe behuizing, wat een passief gekoeld moederbord tot een belangrijke feature maakt.

Wat features betreft zit al het belangrijke er op. Ik heb de VGA niet getest. Jammer is dat firewire ondersteuning ontbreekt. Verder zou een gigabit netwerk aansluiting niet misstaan.

Heb jij ook een Asus A8V-VM , K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)?