Apple Battery Charger Review

Unidentified 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 8.536 views

Apple Battery Charger

Pluspunten

• Mooi product, Degelijke vormgeving, Schappelijke prijs

Minpunten

• Geen duidelijke indicatie, Extreem verbruik.

Kwaliteit Score: 3
Inleiding:

Op 20 juli 2011 heb ik een Magic Trackpad aangeschaft, dit apparaat heeft 2 batterijen nodig om te functioneren, destijds heb ik een setje Duracel Alkaline batterijen aangeschaft. Op de batterijen wordt het volgende vermeldt:

AA - Alkaline MN 1500 / 1,5v LR6

Tot een week terug functioneerde deze nog naar behoren, en had nog circa 65% over.
Concluderend kunnen we stellen dat het verbruik c.a 17,5 % per maand is.

Na een dagje winkelen, kwam ik toevallig de Apple Battery Charger tegen, en voor ¤ 29,00 kon ik hem niet laten liggen. Met oog op de toekomst dacht ik meenemen dus !

Unboxing:

Hoe ziet het eruit, en wat krijg je ?

Een leuk doosje met daarin natuurlijk de Apple Battery Charger, een handleiding en 6 oplaadbare batterijen die reeds deels zijn opgeladen.

Indruk:

Over het design valt weinig op te merken, het ziet er simpel en strak uit en is vooral erg compact. Qua oppervlakte is de adapter net zo hoog als een oplader van een Macbook Air, maar slechts half zo breed.
Er is tevens goed nagedacht over waar ze de batterijen moeten laten, gooi het doosje dus niet weg aangezien je deze mooi kan gebruiken als reserve.

Ervaring:

Standaard zitten er reeds 2 batterijen in de oplader. Simpelweg het koppelstukje erop schuiven en opladen maar. Bij het inpluggen van de oplader begint meteen het oranje knopje te branden dat aangeeft dat de batterijen worden opgeladen.

Een kleine 2 uur later verspringt het lampje op groen, wat aan moet geven dat batterijen zijn opgeladen.

Aan de slag:

Als een klein kind met veel plezier de nieuwe batterijen geplaatst in mijn Magic Trackpad, even wachten, en er wordt weer een verbinding gemaakt. Natuurlijk even het percentage verifiėren onder systeem instellingen > Magic Trackpad, maar wat zie ik nu ? slechts 60 % opgeladen.

Toch maar even de handleiding erbij gepakt, en oh daar staat het !
Om de batterijen volledig op te laden dien je de batterijen minimaal 5 uur in de adapter te laten zitten.

Dus begrijp ik het goed ? Oranje betekend opladen, Groen opgeladen, maar niet volledig. 8)7

Erg handig, Apple slaat hier de plank dus volledig mis, er is dus geen enkele manier om erachter te komen wanneer de batterijen volledig 100 % zijn opgeladen, enkel een vage indicatie van minimaal 5 uur.

Nieuwe ronde, nieuw kansen:

De batterijen wederom in de oplader voor 6 uurtjes dit keer, en ja hoor eindelijk de batterijen zijn volledig 100% opgeladen. Mooi zou je denken.

Naast mijn Magic Trackpad heb ik ook nog een Apple Wireless Keyboard ( voorgaande versie met 3 benodigde batterijen ) Ik dacht nu ik toch bezig ben, laat ik deze ook maar gelijk voorzien van een setje vers opgeladen batterijen na 2x +6 uur opladen.

Ik vindt het fijn om alles synchroon te hebben, en heb daarom de 2 eerder volledig opgeladen batterijen voor de Magic Trackpad er nog niet gelijk in gestoken, enkel ondervonden aan de test die zoals eerder geschreven positief was.

Een frisse start:

2 Batterijen de vorige avond volledig opgeladen en gestest: Check.
4 Batterijen gedurende de nacht volledig opgeladen 2x +6 uur: Check.

Met een goed gevoel heb ik zowel de Magic Trackpad als Apple Wireless Keyboard voorzien van de zojuist volledig opgeladen batterijen. Resultaat.

Ik heb me toch een partij lopen vloeken. De eerste 2 batterijen hebben een drain opgelopen van 19% in misschien 15 uur tijd, terwijl ze niet eens aangesloten waren.

Het keyboard, heeft de 100% nooit mogen zien, en begint met een kleine 75 %
Omdat mijn geduld een beetje op begon te raken heb ik het maar zo gelaten. Ik dacht als ik hier voorlopig een maar maanden zoet mee ben, kan ik er wel mee leven.

Final round Knockout:

Enkele dagen later nog een paar keer terug gekeken en heb werkelijk schokkende ondervindingen moeten realiseren.

Opmerkelijk genoeg neemt het keyboard in mindere mate af, maar tegelijkertijd is deze natuurlijk voorzien van 3 batterijen in tegenstelling tot 2 bij het Magic Trackpad.

Conclusie:

Positief:

De Apple Battery Charger is een mooi product, ziet er degelijk uit en is verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.

Negatief:

De Apple Battery Charger is allerminst Apple waardig te noemen.

* De oplader zelf faalt bij het feit dat het geen duidelijke indicatie kan geven over de batterij status.
* De batterijen falen bij het het verbruik van meer dan c.a 15% per dag. De eerste paar dagen is het verbruik uiterst extreem te noemen. Zie update hieronder voor meer details.

Update: 29 Oktober 2011

De batterijen van de Magic Trackpad hebben het toch nog een tijdje uitgehouden.
Gisterenavond kreeg ik een melding op het scherm dat de batterijen leeg waren en aan vervanging toe waren. De indicator onder systeem instellingen gaf aan dat er nog c.a 9% over had moeten zijn.

Intensief 24/7 verbruik 26 September t/m 29 Oktober op 1 volledige laadcycle van ~ 6 uur.

Heb jij ook een Apple Battery Charger?

Dit heeft er gewoon mee te maken dat de plm. 1.2V van NiMH-batterijen wordt gezien als een Alkaline (normaal 1.5V) die voor een groot deel leeggelopen is.

Ik gebruik Eneloops in mijn Magic Mouse en mijn Apple Keyboard en die staan ook nooit op 100%. Maar ze gaan wel heel lang mee tot ze leeg zijn.

Dus ik zou niet al te veel extrapoleren vanaf die eerste dag en gewoon eens kijken hoe lang de boel meegaat. Het is maar een getalletje he.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal verbazingwekkend op hoeveel punten deze review zelf de plank volledig mis slaat. Enige basiskennis mbt batterijen is er niet en er wordt op basis van een of ander vaag percentage conclusies getrokken. Dat is an sich niet erg omdat het percentage door het OS ter indicatie gebruikt wordt maar men dient zich dan wel te beseffen dat het onnauwkeurig is en dit percentage ook alleen maar ter indicatie dient. Er wordt nu ten onrechte een te groot waardeoordeel gehecht aan dat percentage.
Een oplaadbare NiMH batterij is heel anders dan een niet-oplaadbare Alkaline of zelfs een Li-ion batterij. De verschillen zijn nogal groot en daar moet je bij het berekenen van zo'n percentage allemaal rekening mee houden. Het probleem is alleen dat je niet zomaar een batterij uit kunt lezen om te achterhalen wat voor soort het is. Er moet dan ook maar gezocht worden naar een berekening die het grotendeels enigszins goed doet. Je bent dus feitelijk een beetje aan het gokken.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat sinds een bepaalde OS X update (ik dacht 10.6.7) deze berekening is aangepast zodat er in ieder geval rekening wordt gehouden met de eigen batterijen en de boel juist wel op 100% staat (in Lion is dit ook het geval). Daarvan weten ze alle specs en dus kunnen ze ook de berekening wat meer die kant op laten gaan maar dat zal ongetwijfeld betekenen dat het voor anderen onnauwkeuriger is geworden. De batterijen die Apple gebruikt zijn overigens gewoon Sanyo Eneloop 1900mAh (kortom, de standaard Eneloops). Qua prijs ontwijkt de lader met 6 batterijen de Eneloops dan ook niet, qua prestaties ook niet.

Als je echt wil weten of zo'n batterij vol is dan kun je beter andere laders pakken die de batterijen goed uit kunnen meten. Met een multimeter kun je wel checken wat de spanning bedraagt (die moet 1.2V zijn).

Het stukje van de gebruikershandleiding klopt ook absoluut niet zoals is te zien op de volgende link: About Apple Battery Charger (zelfde informatie als het papiertje wat je bij de Apple Battery Charger krijgt!):
The indicator light located on top of the Apple Battery Charger displays the charging status of the batteries.

Amber: The batteries are charging.
Green: The batteries are charged and ready to use.

Flashing Amber: This may indicate any of the following conditions:
The batteries have not been properly installed.
An unsupported type of battery is in the charger.
The batteries may be faulty or damaged and should be replaced.
No Light: May indicate either of the following conditions:
The batteries are charged and ready to use, but more than six hours have elapsed.
The inserted batteries are too fully discharged to be detected immediately by Apple Battery Charger.
In de praktijk blijkt dat ie dat ook keurig netjes doet: als de batterijen volledig zijn opgeladen (dus 100%) dan gaat het groene lampje aan ten teken dat je 'm kunt gebruiken. Het volledig opladen kan best lang duren, max 5 uur. Dat is een voordeel EN een nadeel. Een snelle laadtijd betekent dat je snel weer aan de slag kunt maar het is helemaal niet goed voor de batterij. Het is veel beter voor een batterij om langzaam te laden, dan gaat ie veel langer mee, houdt stroom beter vast, etc.

Als we een stukje terug in de handleiding lezen (zelfde link) staat er het volgende:
Batteries fully charged with Apple Battery Charger and used in some wireless input devices released earlier than Magic Trackpad may appear to have slightly less than 100% charge when you view the available battery life in the Bluetooth menu bar in Mac OS X. This is normal behavior and does not necessarily indicate that the batteries were not fully charged.
Er wordt vooraf al gewaarschuwd dat hij geen 100% aan gaat geven. Ze geven alleen niet aan waarom. Zoals aangegeven komt dat doordat oplaadbare batterijen 1.2V afgeven ipv de 1.5V die de niet-oplaadbare Alkalines afgeven en het feit dat het OS niet kan zien welk soort batterij er gebruikt wordt.

Met andere woorden, de reviewer valt hier door de mand. Ook erg jammer dat er niet met andere oplaadbare batterijen wordt vergeleken. Dan zul je een heel ander plaatje zien. Gelukkig zijn er zat andere reviews waarbij dit allemaal wel gebeurd en daar zie je dan ook dat er niet zoveel anders is vergeleken met andere oplaadbare batterijen. Het verschil tussen oplaadbare en niet-oplaadbare batterijen is echter erg groot. Je zult dan ook grote verschillen zien in terugval o.a. vanwege dat verschil 1.2V - 1.5V.
inderdaad, omdat oplaadbare batterijen een lager voltage hebben, zullen apparaten dus denken dat de batterijen al half opgebruikt zijn.

Over de indicaties met de kleuren, dit is volkomen normaal, de batterijen worden tot 80% geladen en daarna springt het lampje groen. Daarna schakeld de lader over op het veel langzamere druppelladen, waarover nog eens 3 uur gedaan wordt op de laatste 20% te vullen.

De negatieve dingen die je beschrijft heb je met alle oplaadbare batterijen en alle batterijladers.

tot slot: er bestaan oplaadbare batterijen van 1.5 volt, maar deze zijn niet makkelijk te vinden en dit is niet gebruikelijk, en meestal ook niet nodig.
Je kun toch gewoon een setje goede batterijen erbij aanschaffen? desnoods plak je het batterij omhulsels van je oude 'Apple' batterijen er nog omheen..

Daarbij kan ik je vertellen dat je voor dat geld ook niet meer hoeft te verwachten, al is het van Apple. Een setje van 4 goede batterijen draagt al die prijs

[Reactie gewijzigd door DylanE op 26 september 2011 16:46]

- Voor ¤13 heb je bij de Ikea een een oplader met 6 (4AA + 2AAA) batterijen die beide (zowel batterijen als oplader) door de consumentenbond als beste koop beoordeeld zijn. En als je graag batterijen zonder zelfontlading wilt, hebben ze prima exemplaren bij de hema (beste koop).
Dat de prijs bij positief staat is dus een beetje vreemd

- De kwaliteit van oplaadbare batterijen beoordelen d.m.v. een verbruik indicator is op zijn minst discutabel te noemen

- Het kan aan mij liggen maar batterijopladers en batterijen vind ik niet echt een onderwerp voor een review op tweakers.
Wat is de capaciteit van de batterijen? Ik heb standaard conrad 2100mAh batterijen, die gaan in mijn toetsenbord plm 6 maanden mee per oplaadsessie en in mijn muis (air) zo'n 1 tot 2 maanden)
According to Apple, the standard power usage of the charger is ten times better than the industry average, at just 30mW.

The batteries, are rebranded Sanyo Eneloop HR-3UTG 1.2V 1900mAh.

Apple claims that these batteries will last over 1500 recharges while retaining 70% of their capacity even after being stored for long periods of time
Apple claimt wel vaker VEEL meer, zo zou mijn battery van mijn Iphone ook dagen meegaan. Ze vertelde er dan niet bij dat je alles moet uitzetten (wifi, 3g, blauwe tand) en zo min mogelijk moet bellen.

Batterijen en Apple zijn de laatste jaren niet een succesvolle combi merk ik zo.

Kende trouwens dit product helemaal niet, vind de verpakking er niet echt Apple uitzien.
Ik heb Apple nooit zien beweren dat de iPhone dagenlang zonder opladen mee kan.
Hmm, Eneloops, dan heb je wel een erg brak setje te pakken ;)
Ik kan natuurlijk proberen het product te ruilen met een ander setje, maar betwijfel of het gewenst resultaat zal opleveren.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het "trainen" van de batterij. Dus ik zou het nog een aantal dagen aankijken. Het is tenslotte nog altijd voordeliger dan enkele keren per jaar nieuwe batterijen te moeten kopen (en waarschijnlijk ook milieu vriendelijker).

Tevens heb ik met mijn toetsenbord en trackpad dagen gehad dat er amper iets afging maar ook dagen gehad dat ze in standby na 3 dagen leeg waren; blijft gewoon een nadeel van draadloze producten....
Niks mis met eneloops, zeker voor apparaten met een laag eigen verbruik (zoals bv. het toetsenbord).
Ik heb geen Apple batterijen, maar wel Sanyo Eneloop, en die bevallen me prima!
Binnen 6 dagen van 81 naar 35 % is toch wel dramatisch te noemen. Maar ik kijk het nog even aan.
Gewoon trainen, mijn Sanyo Eneloops HR-3UTG 1.2V 2000 mAh (minimaal 1900 mAh) werden na een paar keer helemaal laden en helemaal ontladen beter! Ik was ook niet helemaal tevreden met de eerste lading.
Ik heb zelf een magic trackpad en gebruik deze iedere dag in combinatie met mijn notebook. Dit doe ik al sinds vorig jaar 2de kerstdag in gebruik met de standaard batterijen die meegeleverd waren. Heb nu nog 38% batterij lading over, dus ik zie niet waarom je her op laadbare batterij zou wllen?
Een NiMH batterij begint pas goed te presteren na 5 laad en ontlaad-cycli, maar dit had Apple natuurlijk wel even mogen vermelden. Een beetje lader ondersteunt dit proces standaard en hiermee kunnen ook batterijen die een tijdje hebben gelegen nieuw leven ingeblazen worden.

Voor 2 tientjes meer koop je dan ook een wat meer professionele lader en 2 AA batterijen van max 2700mAh. Deze lader kan de batterijen snelladen in een uur tot 80% capaciteit, de resterende 20% in nog een uur.
Dat het batterijnivo de eerste uren zo snel terugloopt is normaal aangezien een normale AA batterij 1,5v is en een oplaadbare 1,2v maar net na het opladen zelfs een voltage kan hebben van iets boven de 1,5v.
Moet je de waardering niet aanpassen aangezien je update de twee negatieve punten volledig onderuit haalt (je hebt geen 15% self discharge per dag, en de charger gaf blijkbaar prima aan dat de batterijen vol waren)...?
Waardering is aangepast. Toch ben ik nog niet 100% tevreden. Ik had niet verwacht 1x per maand de batterijen te moeten opladen.
Omdat iets van Apple is is het automatish goed ofzo ?

Niets tegen Apple, maar :
-dit zijn Sanyo batterijėn
-Apple is geen topmerk in batterijtechnologie want ik denk dat dit hun enigste batterijėn zijn die je kunt kopen ?