Medion MD 96216 (Core 2 Duo T7200; 1GB; 120GB; 15,4"TFT; Vista HP) Review

VVV-007 14 juni 2011, 4.042 views

Medion MD 96216 (Core 2 Duo T7200; 1GB; 120GB; 15,4"TFT; Vista HP)

Pluspunten

• Hoge resolutie voor het 15' scherm (1680x1050)!!!
  • mat scherm, geen last van reflecties
  • goede Wlan kaart
  • goede hardware specificaties (snel)
  • mooie vormgeving
  • stil
  • goede prijs (999 euro)

Minpunten

• beide geheugenbanken bezet met 2x 512 mb 533 mhz geheugen. (laptop kan sneller geheugen aan, bij uitbereiden moet oude dimm er uit)
  • touchpad knoppen zitten aan 1 kant vast (links zit links vast, rechts zit rechts vast)
  • enkele fn knoppen werken niet onder (goed) onder windows Xp (wel onder vista)
  • fn knop zit links onderaan (lastig i.v.m verwisselen met ctrl)
  • na 4 jaar zijn beide laptops binnen een maand vanelkaar overleden met hetzelfde probleem

Ik heb deze laptop nu 1 week in het bezit en ben er zeer tevreden mee. Hij wordt geleverd met Windows vista maar draai daarnaast ook windows xp (in dual boot configuratie)

De laptop beschikt over een groot aantal features als eerste is er het 15 inch beeldscherm met een maximale resolutie van 1680x1050, wat zeer hoog is voor een 15 inch monitor. Het scherm is mat, waardoor je geen last hebt van reflectie in het scherm.
De harde schijf draait op 5400 rpm en is 120 gb groot. Voor een laptop is dit een prima compromie tussen prestatie en energie verbruik. de capaciteit vind ik voldoende.
Het toetsenbord typt prettig, echter 1 nadeeltje is de in de linker onderhoek geplaatste fn key. hierdoor heb ik nogwel eens last met het gebruik van ctr+ C enz. maar het went wel.
het touchpad zit prettig ongeveer midden onder de spatiebalk, waardoor je er niet snel met je handen op zit bij het typen. De muisknoppen onder het touchpad moest ik echter wel aan wennen, omdat deze aan 1 zijkant vast zitten. Hierdoor kunnen ze kort aan de rand iets lastiger ingedrukt worden. Echter is dit vooral voor de linker knop een probleem, wat deel wordt opgevangen door het gebuik van tikken op de touchscreen. Mocht het echt lastig zijn, er wordt een optische usb muis bij de laptop geleverd welke dan prima voldoet.
De laptop beschikt over 3 luidsprekers (2 + subwoofer) welke voor een laptop nog best een aardig geluid produceren. voor beter/mooier geluid kunnen er externe speakers worden aangesloten, zowel analoog als digitaal(via een optische kabel).
het cd station kan zowel CD's als DVD's lezen en branden (alle gangbare formaten). ik heb dit inmiddels ook geprobeerd en werkt prima.
verder is er een cardreader ingebouwd voor SD,MMC en memorystick, een ExpressCard54 uitbereidings slot voor insteek kaarten.
achter 1 grote klep aan de onderkant huizen het koelsysteem met ventilator (welke hierdoor makkelijk is schoon te houden), processor, GPU, geheugen sloten en 2 mini pci sloten. Hiervan is er 1 vrij en 1 gevuld met een wireless lan card van Intel met een prima ontvangst (max 54 mb/s). het vrije slot is voorbereid op het inbouwen van een tv tuner kaart (hiervoor is al een antenne aansluiting aanwezig op de achterkant van de laptop, waarvan de kabel uitkomt bij het lege slot)

De laptop beschikt verder over 4 usb 2.0 aansluitingen, 1 firewire 400 aansluiting (4 pins), dvi aansluiting (voor extra extrene monitor), Svideo en adapter aansluiting. aan de linker kant zitten de netwerk (100mbit) en modem (ja je leest het goed) aansluitingen. ook een kenstong aansluiting voor een anti diefstal kabel ontbreekt niet.

Het geheugen
de laptop beschikt standaard over 2x 512 mb geheugen op 533 mhz. de chipset kan echter geheugen met een snelheid van 667 hmz aan, met een maximale geheugen grootte van 2 gb. Omdat ik toch al het geheugen wou uitbereiden vind ik het geheugen niet zo'n probleem, omdat ik beide dimmen toch vervang. Het zelf vervangen bleek door de huidige lage geheugen prijzen (ca 33 euro per so-dimm van 1gb op 667 mhz van kingston) goedkoper dan een laptop kopen waarin meer geheugen zat.

De grafische kaart is van ATI (de ati mobility radeon x1600) en beschikt over 256 mb eigen geheugen. Daarnaast kan het video geheugen worden uitgebreid tot 512 mb, door 256 mb van het systeem geheugen erbij te gebruiken. De kaart speelt de demo van C&C tiberium wars prima. verder heb ik nog niet zo veel grafisch zware spellen geprobeerd.

De geluidsproductie is prima, de laptop is lekker stil en heeft een goede temperatuur regeling. Als hij het wat zwaarder krijgt blaast hij wel wat meer hoorbaar, echter niet hinderlijk. De warmte ontwikkeling is acceptabel. de linker kant wordt hierbij wel merkbaar warmer dan de rechterkant (links zitten de cpu en gpu, terwijl rechts de drives zitten) De warmelucht wordt via de linker zijkant afgevoerd. De laptop is hierdoor prima op schoot te gebruiken.

hij is ook zeer licht, hij weegt met accu 2,6 kg.

zijn er nog andere zaken?
ja nog een kleinigheidje. onder windows vista werkt alles prima, maar onder windows XP heb ik problemen met de fn toetsen. De brightness van het beeldscherm is helemaal niet bij te stellen en het geluid soms ook niet wanneer je in een full screen programma (lees full screen video of game) op het schem hebt. Omdat helaas een hardware matige volume regelaar ontbreekt kan dit wel eens lastig zijn. Ik ga hierover nog contact opnemen met Medion.
de energie fn knoppen en w-lan schakel knoppen werken wel goed.

nog een klein minpuntje is dat er in de specificatie wordt gesproken over een CIR poort. Deze is echter niet aanwezig (thans ik heb hem nog niet kunnen vinden, en de drive rook niet)

wat ik verder nog als positief punt kan melden is dat alle actuele drivers voor zowel windows Xp als vista worden meegeleverd. De laptop komt met windows vista HP voorgeinstalleerd.

mee geleverd worden een mini optische usb muis, telefoon kabel (voor het modem), alle voor geinstalleerde software op cd/dvd, verloopje voor de aanwezige antenne aansluitin(voor wanneer er en mini pci tv kaartje wordt bijgekocht) en een laptop tas.
het geheel wordt geleverd met 2 jaar garantie.

Update Juni 2011,

Ongeveer een maand terug was de laptop van mijn vrouw al overleden (power board stuk, werkte nog wel op accu) en afgelopen week is die van mij ook overleden. Dit nu ze dus net 4 jaar oud zijn. dat is toch wel wat snel vind ik voor een laptop.... en dus ook geen toevals treffen met 2 laptops die hetzelfde probleem hebben (bij die van mij is ook het powerboard dood gegaan) vandaar ook de scores wat aan gepast.

- algemeen van Goed naar Voldoende
- Bouwkwaliteit en Robustheid van goed naar voldoende
Deze 2 vanwege het onverwacht snelle overleiden van beide laptops na beide ongeveer dezelfde tijd en op het zelfde onderdeel
- Warmte en geluids productie naar Hoog (in vergelijking met andere laptops welke ik later voorbij heb zien komen bij anderen was deze altijd erg warm als hij grafisch aan de slag moest en dan was de koeling ook erg actief en lawaa-ig

Waarschijnlijk binnen kort wel reviews van iets nieuws, maar nu even geen medion vrees ik. Mijn vertrouwen heeft een beetje een deuk op gelopen (ondanks dat mijn eerste medion laptop die inmiddels 9! jaar is(P4 met 32 mb ATI grafische kaart, combodrive, 80 gb hdd(geupgrade van 20gb), 512 mb geheugen EN floppydisk drive :) het nog altijd doet en tot 1,5 jaar terug ook nog actief werd gebruikt)

Heb jij ook een Medion MD 96216 (Core 2 Duo T7200; 1GB; 120GB; 15,4"TFT; Vista HP)?

Wat is een PCI Express 54 slot?
eh sorry dat moet zijn ExpressCard54 (i.p.v PCI express 54) Expresscard is de opvolger van de PCMCIA of Cardbus sloten die hiervoor op laptopts te vinden waren (en soms nog zijn) de 54 geeft de breedte aan van het slot, er is ok een 34 variant waar alleen smallere kaartjes in kunnen. de 54 kan beide modellen aan. (heb het ook even in de review aangepast)
Je fn en ctrl toets kan je software matig omdraaien ;). Dan heb je geen last van die vervelende fn toets links onderin. Ken het probleem, maar heb zelf geen asus.
leest lekker weg en goed uitgebreid