HP Color LaserJet Pro CP1525nw (CE875A) Review

kmf 25 september 2011, laatste update op 25 september 2011, 4.302 views

HP Color LaserJet Pro CP1525nw (CE875A)

Pluspunten

• veel verbindingsmogelijkheden
  • airprint compatibiliteit
  • snelle start
  • compact
  • Stil

Minpunten

• Geen auto duplex
  • HP software flunky
  • "Standaard" toners hebben minder capaciteit. 75% t.o.v. los te kopen toners

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 2
Mijn oude laserprinter (ook van HP) was aan vervanging toe. Deze had na 8 jaar eindelijk de originele (kleuren)toners opgemaakt en aangezien de oude qua featureset echt niet mee kan met de tijd... tijd voor een nieuwe.

Het is de HP CP1525nw geworden. Vooral gekozen omdat het zowel via USB, UTP en wifi verbonden kan worden, redelijk compact is voor een laserprinter, en toch een HP is.

Ik kies voor een HP (en niet voor bv een Samsung) omdat deze toch wat bekender is, wat betekent dat je makkelijker aan huismerktoners kan komen na x aantal jaar.

Ik heb al even wat onderzocht voordat ik de printer kocht. Het is min of meer een must om deze te voorzien van de nieuwste firmware om het goed te laten werken. Blijkbaar is bij de launch nog veel features niet doorgevoerd (airprint, eprint, slechte wifi). De nieuwste firmware zal dit alles moeten oplossen.

Verbindingsmogelijkheden

Zoals ik al zei is de keuze op deze printer gevallen omdat het zoveel verbindingsmogelijkheden heeft.
Wat de ervaringen hierbij is?
USB blijft flunky. Ik heb het enkel gebruikt om de initiele opstart en upgrade te doen. Maar een paar keer ziet de HP-software niet dat de printer is aangesloten (terwijl Windows 7 het wel zag). Maar goed, we wisten al dat USB niet altijd goed werkte met HP printers (was ook het geval met mijn oude). Dus snel nieuwe firmware er op en wegzetten op de juiste plek.

Met de nieuwste firmware is het een breeze om de printer "in te stellen". Ik heb het enkel aan het netwerk gehangen via UTP. Even laten opstarten zodat deze een IP krijgt via DHCP en de printer is te benaderen via alle computers in huis.

Door simpelweg het IP in een browser te tikken kan je de printer met behulp van een web interface configureren. Ik heb hierin de wifi-instellingen in gesteld, de printer een leuke hostname gegeven en een statisch (bekabeld) IP-adres gegeven.

Wifi B/G/N worden ondersteund en zo'n beetje alle standaard authenticatie protocollen. Ik gebruik N met WPA2. (Aangezien de printer in een serverkast staat, heb ik het gewoon via UTP gekoppeld en wifi uitgezet. Bespaart weer wat stroom.)

Gebruik

Het is zeer makkelijk de printer te "installeren" op verschillende machines.

In windows 7 heb je installer nodig om de printer verbonden op het netwerk te installeren. (bah) Door het hp-tooltje te gebruiken kan je selecteren dat je printer via het netwerk is verbonden. Die zoekt de printer op en installeert de printer.

In mac osx lion zie je de printer simpelweg als printopties. Deze selecteren en de nieuwste drivers worden automatisch gedownload en geinstalleerd. Veel makkelijker dan windows dus weer..

Maar het kan nog makkelijker! Deze HP ondersteunt namelijk Airprint. Het is dus mogelijk om met de iPad (!) en de iPhone dingen uit te printen. Makkelijker kan niet, op de iPad selecteer je "print" deze vindt vanzelf de printer, en gaan met de banaan. Niks geen drivers downloaden en installeren..

Een andere optie is om HP's ePrint in te schakelen via de webinterface. Het inschakelen is wat omslachtig. Je krijgt eerst een tijdelijk (onherinnerbaar) emailadres. Er wordt ook een code uitgeprint, welke je kan invullen als je je aanmeld op eprintcenter.com.
Als alles geregistreerd staat, kan je je eigen eprint-emailadres aanmaken.
Alles wat je hier naartoe mailt wordt uitgeprint (je krijgt een bevestigingsmailtje dat het de print in behandeling is genomen. Het duurt een paar minuten voordat een attachment geprint is). Ik denk dat dit handig is voor tablets en andere mobiele apparatuur die geen Airprint ondersteunen.

Ik zie het nut er dan ook niet echt van in en heb het na een test uitgeschakeld.

(Je kan trouwens wel aangeven welke "from"-addressen geaccepteerd worden. Zodat je niet overspoeld wordt met spam en zo)

Features

Wat ik wel jammer vond, is dat deze printer niet auto duplex kan printen. Dubbelzijdig dus. Je kan dat wel manueel doen. Printen, "duplex" kiezen, en nadat 1 kant is geprint, even langslopen om het papier er weer in te steken voor de volgende kant.

Net als alle moderne printers heeft deze een ladebak waar je een stapel A4tjes in kan proppen. De bak is niet echt groot. Er passen slechts 150 A4tjes in.

Kwaliteit

Gewoon laserprinter kwaliteit. Niks op aan te merken. Ik heb ook niet gekalibreerd of zo, maar foto's en grafisch spul zien er gewoon behoorlik uit. Ik ben misschien niet kritisch genoeg hier in... 600x600dpi

Snelheid is ook prima en naar verwachting.

Ik ben tevens aangenaam verrast door het geluid. Mijn oude printer hoor je een verdieping verder op. Deze hoor ik niet, nu hij de plek in de serverkast heeft ingenomen.

Uitbreidingen

Standaard heeft de printer 128MB werkgeheugen. Dit is uit te breiden met een DIMM2 (??) geheugenmodule van 256MB. Ik moet deze nog bestellen.
De 128MB lijkt voldoende, maar als je een stapel kleurenprints wilt gaan doen (facturen bij de IBaangifte bv) dan is wat extra geheugen wel aan te raden. Zeker als deze slechts 20 euro kost. (hoewel je tegenwoordig voor 20 euro wel een paar gigabyte kan kopen)

power

Wat een eigen paragraaf verdiend is de powerconsumptie. Volgens de specs gebruikt ie 295 watt in gebruik. 0.2 watt als deze uitstaat (met stekker er in). En 5.5 watt in sleep, 12.5 watt in standby.
Ik vind dat persoonlijk toch wat veel voor standby/sleep. Daarnaast is de printer ook nog eens voor windows "onzichtbaar" in sleep stand. En de tijd dat het OS nodig heeft om deze te vinden is net zo lang dan een powercycle.
Ik doe deze dan ook uit mbv een klein aan/uit knopje aan de zijkant.
De printer is binnen een halve minuut te gebruiken, dus dat valt wel mee.

Met mijn oude printer heb ik gemerkt dat ik het vaak vergeet uit te schakelen. En dan gaat ie midden in de nacht "kalibreren". Een kabaal dat ie dan maakt... Gelukkig kan je op deze nieuwe de kalibratie uitzetten.

Eindconclusie

Een laserprinter koop je voor een flink aantal jaar. Koop dan ook eentje die alle features heeft die je belangrijk vindt. Voor mij zijn dat de verbindingsmogelijkheden, compactheid en mogelijkheid tot gebruik van huismerktoners.
Ik denk dat ik met de 1525NW een goede keus heb gemaakt. Let wel, als ik nog geen goede, snelle scanner had, dan had ik waarschijnlijk eentje met een flatbedscanner gehaald. Kan je gelijk kopieren.

Heb jij ook een HP Color LaserJet Pro CP1525nw (CE875A)?

Prijs van de toner speelt voor mij een zeer grote rol, volgens mij is hier HP behoorlijk duur in vergelijking tot Samsung.
Originele toners wel, huismerktoners/kloontoners niet. Maar HP heeft wel als voordeel veel populairder te zijn qua printers, en je dus meer kans hebt om huismerktoners voor HP te vinden.
Als ik nu zo in pricewatch kijk zijn de Samsung kleurenlasers het populairst. Ik ben niet zo bang snel geen toners meer te kunnen krijgen. En één leverancier is genoeg... Een klonenboer zal pas toners maken als er voldoende markt is. En gezien de populariteit lijkt Samsung me ene goede markt.