Specificaties 12,1" (1280x800), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21) Review

grol4 25 september 2011, 1.113 views

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)

Pluspunten

• Scherm
  • Afwerking
  • Accu
  • Opstartsnelheid
  • ChromeOS

Minpunten

• Dedicated keys
  • Poorten
  • ChromeOS

TL;DR:
Voor beleving geschreven review over een snelle netbook die zijn tijd vooruit is.

Ik was een van de gelukkige testers die door Tweakers.net de mogelijkheid kregen om dit apparaat te testen. Ik zal met deze review mij vooral richten op de beleving van de laptop. Zelf ben ik vergeleken met sommigen hier niet erg technisch, maar ik heb wel ervaring met een andere invalshoek. Ik ga veel om met mensen die niet technisch zijn. Zodoende zal ik dus wat minder diep op specs ingaan maar vooral denken over hoe ik het gebruik heb ervaren en of ik dat mensen aanraad. Dus: voor technische details, kijk vooral verder naar andere reviews. Als je benieuwd bent of dit een aanschaf waard is, blijf dan verder lezen.

Eerste indruk
Het eerste wat opvalt is het groote witte vlak wat de bovenkant van de laptop is. Er staan 2 merken op, die van Samsung, in stijlvol metallic, en die van Chrome, in grijsprint. Waar ik al gelijk niet van gecharmeerd ben het Chrome-logo wat er ook opstaat. Het is namelijk erg opvallend (enige kleur op achterzijde) en is niet gedrukt maar steekt er een beetje uit. Vind dat erg jammer.

Na het openen zien wij gelijk een fraai toetsenbord met een groot touchpad. Afgezien van een sticker op het scherm is er geen reclame van hardware of software. Ook is alles zeer strak en minimaal vormgegeven, iets waar ik snel enthousiast van word.

Scherm
Na het openklappen start hij gelijk op zodat we nu de focus kunnen leggen op het scherm. Het formaat is perfect, 12.1” werkt voor mij goed. In combinatie met een relatief hoge resolutie van 1280x800 is dus veel te zien op het scherm. Ik heb het scherm ook getest in de buitenlucht en daar werkt het, mits de helderheid wat opgeschroefd wordt, perfect. Dit scherm is heel helder! Voor professioneel kleurwerk is het misschien niet handig, maar zelf ben ik erg onder de indruk als ik het vergelijk met mijn eigen (TN) scherm.

De spiegelende rand om het scherm is redelijk groot, maar leidt toch minder af dan je op het eerste gezicht zou denken. Over de bouwkwaliteit zal ik niet veel zeggen, omdat het toch meer een onderwerp is die pas na een paar maanden aan bod komt. Ik heb alleen wel gemerkt dat het scharnier van het scherm niet extreem stevig is. Ook is er speling tussen scherm en toetsenbord als hij gesloten is. Niets om over naar huis te schrijven, maar toch kan dit in een later stadium problemen opleveren.

Input
Het touchpad is groot, maar ik ben niet enthousiast. Het grootste probleem waar je tegenaanloopt is het gebrek aan een rechter-muisknop. In plaats daarvan moet je met twee vingers drukken. Erg hinderlijk en lastig aan te wennen. Ook multi-touch is niet helemaal ondersteund. Zo is er wel mogelijkheid om verticaal te scrollen, maar niet voor horizontaal. Ook is pinch-to-zoom niet overal ondersteund. Ook vind ik het vreemd dat tikken in plaats van drukken niet standaard aanstaat. Verder is het touchpad wel precies en prettig in gebruik.

Het toetsenbord is erg fijn. Het heeft toetsten van het chicklet-type. (Apple-toetsen) en is redelijk stevig. Wel heb ik soms dat een letter mist omdat ik hem scheef indruk, maar verder ben ik er erg over te spreken. Ik vind zelf het toetsenbord erg belangrijk en het is dus prettig dat het dik in orde is op de Samsung Chromebook.

Iets wat niet gelijk opvalt is het ontbreken van CapsLock. Op die plek is een speciale ‘zoek-knop’. Eigenlijk maak je daar makkelijk een nieuw tabblad aan. Dit gaat erg makkelijk en went zo snel dat ik nu soms op CapsLock druk op normale pc’s. Ook zijn er andere invloeden zichtbaar. Zo zijn de F-toetsen vervangen door andere toetsen. Wel vervelend is dat er toetsen zijn die ik echt mis. Zo zijn er bijvoorbeeld geen home, page-up of numerieke toetsen.

Chrome OS
“Het is eigenlijk niet zo bijzonder als het klinkt, het is gewoon Chrome en niet meer”.
Ik vind het moeilijk om hier een goed oordeel over te geven. Voor een normale gebruiker zal het aanbod aan webapps genoeg zijn. Ik ben persoonlijk nog niet overtuigd van de office mogelijkheden. Verder zal een doorsneegebruiker natuurlijk niet veel meer dan Docs + Gmail nodig hebben.

De pro-user zal snel merken dat specifieke applicaties niet online te vinden zijn. Denk hierbij aan de grotere pakketten zoals Adobe CS. Ook is er (nog?) geen ondersteuning voor het delen van bestanden via wifi. Er is nog te weinig integratie van sync-diensten. Zo moeten bestanden uit DropBox handmatig in Skydrive of Google Docs gezet worden, wat een tijdrovende klus kan wezen.

Maar er zijn ook voordelen aan een systeem met Chrome OS. Zo is het vooral makkelijk te onderhouden. Geen zorgen meer over virusscanners of software-installaties of updates, dat wordt allemaal geregeld. Ideaal voor een gebruiker die gewoon mail wil lezen en soms een spelletje wil doen. Maar ook de veiligheid is goed in orde. Alle data op de laptop wordt versleuteld. Als laatst een idee wat nogal vooruitstrevend is: Als je een willekeurige Chromebook gebruikt en daarop inlogt heb je, na een korte tijd wachten, alle instellingen zoals je die had gedaan. Nu is dat natuurlijk nog niet erg zinvol, maar het is wel een mooi idee die nog zou kunnen aanslaan.

Aansluitingen
Er zitten nietpveel poorten op de chromebook. Zo kan ik maar 2 USB-poorten ontdekken, wat dus betekend dat er met een aangesloten USB-muis nog maar 1 poort overblijft. Erg mager.
In plaats van VGA of HDMI is er een mVGA poort met een megeleverde kabel. Ben je de kabel vergeten kan je een extra scherm aansluiten dus wel vergeten. Verder is er aansluiting voor speakers, maar die aansluiting is tegelijk ook voor microfoons. SD kaartlezer is aanwezig en niets op aan te merken.

WiFi en 3G
Omdat het een laptop is met Chrome OS is het héél belangrijk dat er verbinding is met internet. Zonder internet is er tot nog toe alleen nog maar de mogelijkheid om enkele apps te gebruiken. Spelletjes doen het wel gewoon, maar je verliest bijna alle functionaliteit.

Gelukkig is er naast WiFi ook 3G mogelijk op deze laptop. Het is trager dan normaal internet, maar verder werkt het perfect. Vooral voor even in de trein iets op internet zoeken is het wonderlijk handig. Met 3G ben je werkelijk overal gewoon online.

Maar ook normaal draadloos internet. Ik verwachte er weinig problemen mee en heb slechts een keer er last van gehad. Op de Hogeschool was het slechts een kwestie van een kort bezoekje aan de ict-balie.
Klein minpuntje: Er is geen mogelijkheid om de wachtwoorden te zien bij netwerken. Als iemand dus het wachtwoord weer vraagt om te gebruiken kan dat dus niet opgezocht worden.

Na bijna 3 weken gebruik heb ik een aardig beeld kunnen krijgen van de mogelijkheden van de Samsung Chromebook Series 5 3G. Het is een laptop die waanzinnig snel opstart. Uit koude start is hij binnen 15 seconden gebruiksklaar (opstarten + wachtwoord) en uit ‘slaapstand’ is hij binnen 2 seconden klaar. Je klapt hem dicht en hij gaat vanzelf in slaapstand. Je klapt hem open en je kunt gelijk gaan typen in het document wat nog aan stond. Perfect om snel aantekeningen bij te werken of snel iets te bekijken. Verder is het scherm een groot pluspunt hand in hand met de accuduur van ongeveer 8 uur.

Groot nadeel is de handicap dat er niets te installeren is. Het is zeker wel veiliger en veel eenvoudiger voor de standaardgebruiker, maar je mist wel iets. Gebruiksgemak voor alles is het credo. Maar dan wel voor een gebruiker met niet al te veel eisen. Als je daarmee akkoord gaat heb je met deze laptop een pareltje in handen met een hoog maar gerechtvaardigd prijskaartje.

“Snel, handig, yeey het draait Angry Birds, duur.”
“Mooi, onhandig, speciaal.”
“Praktisch, interessant, cool”

Apps
Omdat er geen mogelijkheid is om native apps te draaien moet je terugvallen op de webapps. Hier een paar die zelf gebruik en handig vind.

Google Reader:
Prima RSS-reader, maar ‘Minimalist for Google Reader’ is goed om de interface af te slanken.
Offline Gmail:
Heeft iPad-interface, werkt verder prima.
Google Docs:
Snel, eenvoudig, maar sloopt elke layout die maar in het document zat.
Skydrive:
Google Docs maar dan van Microsoft. Trager met meer functies en kan bestanden correct weergeven.
Writespace:
Snel en makkelijk met alleen maar tekst.
Calculator:
Mooi en het werkt. Heeft ook Converter aan boord.
Weer:
Een prachtige applicatie die doet wat hij zegt.
Cashbase:
Een stylish digitaal huishoudboekje.

Edit: kort stukje over de voordelen van Chrome OS toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)?

Reviews door de redactie

Een negatief eigenschap van de Chromebook.... is ChromeOS? Ik neem aan dat je voordat je voor een Chromebook gaat, het OS wel iets is voor je? Vind ik dan niet echt een reden om het te noemen als negatieve eigenschap?

Ik bedoel, ik vind ChromeOS ook niets vanwege die hele webapp ontwikkeling ipv gewoon programma's installeren, maar ik neem daarom ook geen Chromebook.
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt, veel meer reviewers vinden de hardware topnotch, maar klagen over de nadelen van ChromeOS.

Schijnbaar ben ik vergeten om het ook bij positief neer te zetten, want het is niet alleen maar drama :)
Mooie en erg praktische review! Je hoeft zeker niet veel technische kennis te hebben om aan de hand van deze review een beslissing te maken. :-)

Persoonlijk ben ik absoluut niet gecharmeerd door ChromeOS, maar dat komt vanwege het gebrek aan controle en mijn persoonlijk gevoel van privacy (alles in de cloud? leuk, maar alles moet bij mij blijven!).