Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G Review

zonoskar 7 oktober 2011, laatste update op 9 oktober 2011, 10.064 views

Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

Pluspunten

• Snel (f1.8).
  • Beeldkwaliteit.
  • Klein.
  • Alles zit er bij.

Minpunten

• AF wat traag (maar wel stil)
  • Geen afstandsschaal op de lens.

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Op aanraden van velen heb ik deze lens gekocht. Hij was niet duur, dus een grote buil kun je er niet mee vallen. Toen Nikon in 2009 uitkwam met deze lens waren velen een beetje kritisch en vroegen zich af of er wel een markt voor een DX prime lens was. Maar het is een goed verkopende lens. Op een DX camera heeft deze lens een beeldhoek die ongeveer overeenkomt met 50mm of FX camera's.

Unboxing
In de doos, die voor zo'n klein lensje best wel groot is, zit naast de lens ook nog de zonnekap, een manual en een lenszakje. Ik ben Canon lenzen gewend en bij de consumer lenzen zit nooit een lenszakje of zonnkap, dus dat is bij deze lens een bonus. De zonnekap is wel wat ondiep en was bruikbaarder geweest als deze een bloemvorm had gehad.

Scherpte
Ik wil met deze review niet teveel ingaan op de beeldkwaliteit, deze is voldoende. Bovendien kan ik niet zo'n uitgebreide test rapporten maken zoals bv Photozone dat kan. De hoeken zijn een beetje minder op f1.8, maar dat trekt compleet bij op f2.8. En het is ook niet zo dat de hoeken totaal onbruikbaar zijn op f1.8, het is gewoon minder dan in het midden.

f1.8:

f4.0:

Vergelijk:
Corner is uit de linker bovenhoek, center is uit het centrum. Edge is uit een andere foto, aan de rand in het midden.

Bokeh
De Bokeh die deze lens produceert is best aangenaam, maar het kan beter.

Focus
De AF is van het AF-S type en daarmee geruisloos. De AF ondersteund ook FTM (full-time manual). De focusring voelt dan wel een beetje vreemd aan, het is net alsof je rechtstreeks de AF motor aanstuurt. Bij het draaien voel je wat 'hakkelen'. Dit is lastig te omschrijven, maar de ring draait in ieder geval niet mooi soepel en gedempt. Autofocus is redelijk snel en acuraat. De snelheid had van mij wel wat hoger gemogen.

Flare
Ik heb nog geen flare kunnen detecteren als de zon net buiten beeld is, dus op dat gebied zit het wel goed. Het nadeel van een ondiepe zonnekap is dus in de praktijk geen nadeel. Wel krijg je een flare als de zon wel in beeld is, maar dat is met de meeste lenzen zo. De 35mm f1.8 heeft daarbij maar een klein vlekje wat evt er makkelijk uit te filteren is met de clone brush.

Vervorming
Je merkt de beeldvervorming nauwelijks. Maar zoals Photozone al gemeten heeft, is een ton vervorming van ca 1.7% niet heel erg goed voor een prime. Vele zooms in het 35mm bereik hebben welliswaar vaak een grotere vervorming, maar meestal is dat bij 35mm zo goed als nihil. Gelukkig is het een makkelijk te corrigeren vervorming, dus mocht het nodig zijn dan is het zo opgelost. Op de foto onder het kopje scherpte kun je zien dat het heel erg meevalt met de vervorming.

Abberaties
De chromatische abberaties zijn niet zo duidelijk zichtbaar, maar de lens heeft wel iets anders. Als je goed kijkt naar foto's waar witte voorwerpen op staan, dan lijjkt er rond deze voorwerpen een roze gloed te zitten op f1.8, maar deze is bijna totaal verdwenen bij f2.8.

Op deze foto (f2.8) zie ik bijna geen CA. Dit is een crop, klik erop en je ziet de hele foto:

Bij deze zie je de CA een beetje (ook weer een crop en de hele foto na de klik):

Dit is de ergste CA die ik heb gezien (op f2.8):
Waarschijnlijk een combinatie van overbelichten en tegenlicht. Volgens mij is deze ook gemaakt met de HDR functie uit de camera (D5100), dus de beweging van de bladeren/takken in de wind kan ook wat CA toevoegen.

/edit: Blijkbaar corrigeert mijn D5100 voor CA en moet ik deze test nog een keertje overdoen op RAW stand.

Conclusie:
Als je van lichtsterke primes houdt is dit een hele goede kandidaat. Natuurlijk zou de Nikkor AF-S 35mm f1.4 nog leuker zijn, maar die lens is veel groter, zwaarder en duurder en levert maar 2/3 stop lichtwinst op. Dat kan van belang zijn als je al op ISO 3200 zit, maar normaal gezien moet je die ca 1 stop kunnen overbruggen. Ook kun je met een f1.4 lens een kleinere DoF creeren. Deze 35mm f1.8 geeft een equivalent van f2.8 op FX als je kijkt naar DoF, dat is niet zo flinterdun als f1.4 op FX natuurlijk. Maar vaak is zo'n kleine DoF ook niet gewenst.

Van mij krijgt deze lens een dikke 4 sterren waardering. De enige verbeteringen zouden een afstandsschaal en nog verder verminderde CA en een wat rappere AF zijn. Maar gezien de prijs mag ik niet klagen. Mocht er ooit nog een 24mm f1.8 DX uitkomen in dezelfde prijsklasse, ga ik die ook kopen. Ik ben meer een groothoek persoon, dus de beeldhoek van deze 35mm f1.8 DX is me niet wijd genoeg.

Random foto's (klik voor groter):

Heb jij ook een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G?

Mooie review, duidelijk!

Zo te zien een zeer goede lens en zijn geld zeker waard. Lens is gewoon scherp en doet zijn werk goed. Hoop eigenlijk dat Canon een nieuwe 35mm uitbrengt die te betalen is :P
De Canon EF 35mm f2.0 heb ik ook (ja, stom, ik heb een Canon FF en Nikon DX camera). De Canon is op veel vlakken erg vergelijkbaar met de Nikon, alleen vind ik de Bokeh iets minder, die is wat drukker. En je hebt natuurlijk maar f2.0. De lens is ongeveer evengroot, even zwaar, doet even goedkoop aan. Alleen is de Canon een full frame lens. Maar qua beeld zou ik niet weten waarom Canon een nieuwe zou moeten uitbrengen. Qua focusmotor zou het beter kunnen, zou mooi zijn als in een nieuwe USM komt.
Dat zijn de puntjes waar ik wel waarde aan hecht ;)
Goeie review!

Ben ook aan het rondkijken voor wat erbij, dit is een mooie kandidaat!
Goede review. Bedankt. Deze lens kan ik mijn vrouw kado geven voor 5-12
Die nieuwe versie is deze toch?

Die is heel aantrekkelijk inderdaad :)
Da's een FX-lens, geen DX (zoals in de review hierboven).