Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Cooler Master RC-930 iTower (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

SubSpace 11 juni 2007, 274 views

Cooler Master RC-930 iTower (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Eenvoudige installatie
  • Ruimte voor 4 hot swappable SATA schijven
  • Veel inbouwslots

Minpunten

• Defecte electronica voor hot swap functie, met alle gevolgen van dien
  • 'Slot' aan de voorkant had wellicht toch wat steviger gekund
  • Weinig werkruimte als alle drive bays gebruikt worden

Visueel aantrekkelijke systeemkast, in ieder geval aan de voorzijde. Voor zijn prijsklasse een goede afwerking en stevigheid. Het aanwezige slotje wat de hot-swappable schijven moet beschermen stelt zoals verwacht niets voor en is enkel goed om te voorkomen dat het deurtje bij vervoer onverhoopt open valt. Openbreken zonder direct zichtbare schade is zeker mogelijk.

De mogelijkheid om vier hot swappable SATA (II) schijven te plaatsen is interessant en ziet er (wederom gezien de prijs) verzorgd uit, echter.. bij installatie heeft het backplane alle vier mijn schijven gesloopt! Dit is inmiddels een bekend probleem bij Cooler Master Europe en betreft naar hun zeggen een productiefout of defect in sommige printplaten. Ik verwacht dan ook dat dit product voorlopig slecht leverbaar zal zijn totdat dit opgelost is. Mijn printplaat was gemarkeerd met "94V0-FR4 rev 2.0".

Overigens ben ik netjes te woord gestaan door de (Nederlandse) support medewerker, welke mij aanbood om voor mij in onderhandeling te gaan omtrend vervanging van de schijven door de fabrikant of wat dan ook. Wel prettig om te weten dat ik niet van het kastje naar de muur gestuurd kan worden hiermee en dat Cooler Master zijn verantwoordelijkheid neemt.

De kast is voorzien van een 12cm case fan aan de achterkant en wordt tevens geleverd met een luchtkanaal die de warme lucht van de CPU uit de rest van de kast kan houden (plaatsing hiervan is optioneel). De montagebeugel hiervoor dient tevens om een eventueel zware videokaart goed vast te kunnen zetten. Achter de 4 hot swap bays zit een 92mm fan om voor luchtcirculatie te zorgen. Let er op dat deze fan eigenlijk alleen bruikbaar is als er gebruik gemaakt wordt van het beruchte SATA backplane.

Verder zijn er nog 6 5.25" slots. Er wordt 1 montage bracket meegeleverd om hierin een diskettestation of vijfde interne harde schijf te monteren. Er is verder ruimte voor een extra grote (redundante) voeding. Deze is eventueel ook eenvoudig van buitenaf te verwijderen. Verder is de kast afgewerkt met 4x USB aansluitingen, Firewire en AC'97 audio aansluiting aan de voorkant.

Installatie is eenvoudig door schroefloze montagesystemen en/of handschroeven. Er zijn nagenoeg geen scherpe randen te vinden. Er is een oogje om een eventueel slotje op het zijschot te zetten en deze is ook voorzien van een intrusiedetectieschakelaar.

Heb jij ook een Cooler Master RC-930 iTower (ATX, Geen PSU, Zwart)?