Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

iain 11 juni 2007, 447 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Degelijk
  • Comfortabel
  • Indeling toetsen

Minpunten

• Geen laptop toetsen
  • Geen PS/2 aansluiting mogelijk

Ergonomie
Dit is mijn eerste natural toetsenbord, na wel even het oude wit/beige natural toetsenbord van Microsoft geprobeerd te hebben. Hiervoor werkte ik met het kaarsrechte toetsenbord van Logitech, de UltraX. Na een paar weken wennen en veel typo's, kreeg ik het onder de knie en typ ik net zo snel als voorheen en met ongeveer evenveel typo's. Af en toe een ander toetsenbord gebruiken is geen probleem, je verleert het niet (alhoewel je je wel sneller gaat ergeren aan niet-gebroken toetsenborden). Het lastigste is met 1 hand tikken, dat gaat duidelijk slechter dan op een normaal toetsenbord.

Bouwkwaliteit, design
Het toetsenbord is chique en is goed afgewerkt. Leren polssteunen zijn prettig. Alhoewel ik de extra toetsen niet zo vaak gebruik, zijn ze wel goed geplaatst. Zo dat als je ze wilt gebruiken ze niet te ver weg zijn, maar als je ze niet wilt gebruiken ze ook niet in de weg zitten. Een normaal 'Insert-Home-PageUp' gedeelte is ook heel fijn, aangezien de programmeurs onder ons deze toetsen allemaal redelijk vaak gebruiken.
Ergens ook jammer dat het normale toetsen zijn, i.p.v. die fijne laptoptoetsen die ze bij bijvoorbeeld de MS 2000 gebruiken. Toch zijn deze toetsen erg prettig en na anderhalf jaar gebruik werken ze nog allemaal even plezierig als in het begin.

Software
Onder Windows zijn er natuurlijk drivers voor van Microsoft. Deze werkt prima. Alhoewel niet alle toetsen volledig configureerbaar zijn en niet altijd even makkelijk te koppelen zijn aan je applicaties (zoals Winamp).
In Linux is het wat lastiger om de extra toetsen aan de praat te krijgen. Om de favorite toetsen te laten werken moet je een kernel module bakken en dat heb ik nog niet gedaan, aangezien ik het toch niet zo belangrijk vind. De meeste andere multimedia toetsen werken wel out of the box (in Ubuntu Edgy en Feisty).

Een degelijk en prettig toetsenbord. Een Microsoft product waar zelfs de grootste die-hard linux fanaat of Microsoft-basher mee gezien mag worden.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Ik gebruik het Microsoft Ergo Keyboard 4000 nu 5 maanden en kan zeggen dat ik niet anders meer wil. Ik gebruik het toetsenbord met de extra ophoging. In het begin was dit even wennen, maar hierdoor wordt je echt verplicht een goede positie aan te nemen.

De afwerking van het toetsenbord met de leren rand is uitmuntend en vertoond nog geen slijtage. Een beetje tweaker stelt de extra toetsen zelf in omdat sommige toetsen echt nutteloos zijn. Ik ben zelf programmeur en heb daarom de zoom-slider die zich in het midden bevindt aangepast naar een scroll-slider die ik veel meer gebruik. Dit kan gewoon door het aanpassen van een config filetje.

Het enige nadeel aan dit toetsenbord is dat ik vooral de eerste 2 weken af en toe mis type. Dit wordt veroorzaakt doordat sommige toetsen in grote verschillen en in een banaanvorm liggen. Na deze 2 weken heb ik hier echter geen last meer van gehad. Ik kan dit toetsenbord dan ook van harte aanbevelen.