Nintendo Wii Sports Pack Wit Review

iain 11 juni 2007, 1.069 views

Nintendo Wii Sports Pack Wit

Pluspunten

• Klein en draagbaar
  • Bediening!

Minpunten

• Functionaliteit
  • Spellen zijn an-sich niet zo interessant

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 3
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 1
Mijn 'dd' van een 320GB harde schijf is nog steeds niet klaar, dus hier een review van apparaat dat iedereen al kent, en iedereen waarschijnlijk al genoeg over gehoord heeft.

Ik had door mijn werk in een bekend elektronica concern (zie mijn review van de iPod video) de Wii redelijk vroeg na de launch. Niet direct van het begin, want voor ik wist waren alle pre-orders al bezet. God, wat is dit apparaatje populair. En ik was er ook helemaal enthausiast over, want ik had het even gespeeld op de launch party in Hilversum.

Ik ben geen gamer. Ik programmeer, mijn interesse ligt bij de ontwikkeling van web applicaties. Een Wii trekt dan natuurlijk wel, in tegenstelling tot een PS2 of Xbox 360 (de PS3 was toen nog niet uit). Maar als groot voorstander van gezelligheid, vrienden erbij, biertje erbij en als de gesprekken over gaan op de foute ex-vriendinnetjes die je hebt gehad en alle pijnlijke herinneringen die er bij horen, is een Wii natuurlijk een goed idee.

Nu heb ik het apparaat een half jaar en wordt het eens tijd om eens te kijken of al die mooie verwachtingen uitgekomen zijn.

Spellen en hun bediening
Te beginnen natuurlijk bij de spellen. Daar draait zo'n spelcomputer om. Ik ga niet in detail in op alle spellen die ik gespeeld heb. Mijn algemene ervaring is dat de WiiMote en bijbehorende Nunchuck niet optimaal gebruikt worden. Dat zorgt er voor dat de shooters werken met een 'gesture' idee. Schudt het ding op en neer en het spel start de animatie van het opzij bewegen van je zwaard. Het is bijna nooit zo dat je bewegingen 1 op 1 gemapped worden naar de bewegingen van je karakter. Het drukken op het knopje "Steek neer" wordt vervangen door "Beweeg zus-en-zo, wij steken wel voor je". Dat vind ik oneindig jammer.

Verder zijn er de mini-games. Ik houd van spellen zoals WarioWare, Play en Sports. Alleen merk ik dat dit soort spelletjes niet zo leuk zijn om alleen te spelen. Het zijn echte gezelschapspellen. En omdat ik toch eerder in de kroeg afspreek dan thuis, blijft de Wii wel heel vaak uit. Als er dan toch iemand langs komt en we spelen een spelletje is het wel dolle pret.

Overige functies
Er zitten allerlei extra functies op zo'n Wii. Een weer overzicht, of een nieuwskanaal om maar iets te noemen. Ook is Opera aanwezig om op je tv te kunnen internetten. Echter deze functies zijn bij een Wii duidelijk onderontwikkeld. Wat ik een beetje mis is de mogelijkheid muziek over het netwerk af te spelen. Of liever nog films. Liefst zou ik zelfs MythFrontend er op draaien. In combinatie met de WiiMote zou dat ideaal zijn! Hier laat Nintendo duidelijk een steekje vallen., want er valt veel meer geld mee te verdienen met zo'n briljant concept.

Hardware
De Wii is wit. Glimmend wit. En lief en schattig en klein. De meeste knopjes zitten mooi weggewerkt achter een klepje. Ook de WiiMotes zijn fijn vormgegeven en liggen goed in de hand. De Nunchuck voelt wat plastic aan, maar is zeker niet slecht. Ook kan het geheel wel tegen een stootje en dat is handig. Wat betreft aansluitingen mist een UTP aansluiting enorm. Het komt mij wat raar over om voor 30 euro een een klein verloopje van USB naar UTP te moeten kopen. Nee ik heb geen WiFi in huis, want anders werkt het wel direct.

Zoals je ziet heb ik me proberen te beperken tot dingen die je opvallen als je wat langer zo'n ding hebt. Zo is mediacenter functionaliteit echt iets wat je gaat missen, ook al zei je in het begin: "ik hoef het niet, want het is toch voor de spelletjes". Een goed zwaardvecht programma dat je bewegingen 1-op-1 mapped, dat zou ook fijn zijn. Er is een Star Wars spel in de maak, maar die laat nog even op zich wachten.

Heb jij ook een Nintendo Wii Sports Pack Wit?

Ik vind dat de bewegingen in Zelda toch redelijk goed 1:1 gemapped zijn. Ook vind ik het spel met de losse nunchuck heerlijk spelen. Beter dan een controller ala ps2 of ps3.

Verder vind ik WIFI juist heerlijk het bespaart mij de 60 a 70 euro die je moet neerleggen voor een WIFI adapter zoals bij de Xbox360.

Je review is verder prima. Misschien nog iets meer over de hardware verstellen. Het apparaat maakt bijv totaal geen herrie, gebruik weinig stroom en wordt niet warm.