Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Denon AH-C260 (Zwart) Review

roland83 12 oktober 2011, laatste update op 12 oktober 2011, 4.762 views

Denon AH-C260 (Zwart)

Pluspunten

• gebalanceerd geluid
  • goede bassweergave, maar nooit boomy
  • voelt degelijk aan
  • prijs/kwaliteitverhouding
  • complete set eartips
  • klein, dus makkelijk mee te nemen

Minpunten

• pasvorm is niet optimaal
  • midden en hoge tonen klinken een beetje schel (maar dat hoort bij deze (prijs)klasse)
  • bromgeluid tussen 50 en 80 hertz
  • op hoog volume stort de geluidskwaliteit in (maar dat hoort bij deze (prijs)klasse)
  • rubberen houder niet zo nuttig

Mijn Sennheiser IE 8 is op pad naar Sennheiser voor een garantiekwestie, maar in de tussentijd moet ik toch muziek kunnen blijven luisteren. Een setje reviews lezen en een naar de winkel (hoofdtelefoonstore) bellen leverde op dat deze Denon AH-C260 geschikt is hiervoor. Ik wilde een koptelefoon die niet duurder is dan 40 euro, en wel een acceptabel en vergelijkbaar geluid geeft. Denon is nog niet lang bezig in de koptelefoonbusiness, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. De meeste mensen zullen het associëren met dure en goede hifi-apparatuur. En dat is absoluut geen schande.

Ik heb vele koptelefoons gehoord in de afgelopen jaren, die ook in vele prijsklasses zitten. De goedkoopste was 5 euro, en de duurste 339 euro. De goedkoopste was alleen goed voor stemgeluid, maar de duurste was niet de beste. Ik durf te zeggen dat ik een aardig idee heb kunnen opbouwen van hoe koptelefoons kunnen klinken.

De geluidsbronnen zijn er drie:Tot zover de disclaimer

Als vergelijkingsmateriaal voor deze Denon heb ik de Sennheiser IE 8 en de AKG K321. De AKG zit in dezelfde prijsklasse, en de IE 8 is een topkoptelefoon. Nu maar hopen dat deze AH-C260 de strijd overleeft...

Uit de doos

De doos is een vrij eenvoudige plastic doos, dit keer geen blisterverpakking. In de doos vinden we de volgende zaken:

Doos

Klik op de plaatjes voor een grote versie
  • de koptelefoon zelf, met medium eartips erop
  • siliconen eartips, in de maten extra small, small en large, in een zakje
  • een rubberen houder om de koptelefoon omheen te wikkelen
  • een kabelclip
  • handleiding en garantieboekjes in vele talen
Set

Het geheel is vrij compleet. Het eerste wat opviel was dat op alles vrij grof stof aanwezig was. Komt dit uit een goedkope Chinese fabriek? Er staat Made in China op, maar dan is het nog altijd slordig. De troep was er zo af gelukkig.

VoorkantAchterkant

De dopjes zelf zijn gemaakt van een glanzend metaalkleurig plastic, afgewisseld met glanzende zwarte gedeeltes. Het ziet er chic uit, en het voelt alsof het wel tegen een stootje kan. Toch lijkt het wel krasgevoelig te zijn, dat ga ik maar niet uitproberen. Straks blijkt de metaalkleur gewoon verf te zijn. Je ziet verder op veel plaatsen dat het plastic niet goed in elkaar past. De kabel is dun en flexibel, en is gelukkig helemaal niet statisch. Daardoor trekt het geen stof aan, en raakt het niet zo makkelijk in de knoop. De vergulde haakse stekker voelt goed aan, en is klein gehouden. De plek waar de twee draadjes van elkaar gescheiden worden is omhuld met een flexibel zwart plastic hoesje. Dat voelt ook wel stevig. De afwerking kan er dus net mee door.

In de handleiding staat dat je de juiste maat eartips moet uitkiezen, en dat je de rubberen houder kunt gebruiken. Tsja, dat had ik kunnen gokken, toch bedankt Denon.

Gebruiksgemak

De oordopjes zijn vrij klein, je kunt ze dus makkelijk meenemen. Je kunt zelf kiezen of je de rubberen houder gebruikt, maar je kunt hem net zo goed om de mp3-speler heen wikkelen. Een tasje was makkelijker geweest. Om de rubberen houder ziet het er ongeveer zo uit:

Opgerold

Op het linker oordopje zit een klein uitsteekseltje, waardoor je kunt voelen dat dat de linkerkant is. Handig! De Sennheiser IE 8 heeft dat bijvoorbeeld niet (maar die heeft weer een verwisselbaar snoer). Op de grote foto kun je dit uitsteeksel zien zitten.

Het is even zoeken welke maat eartips bij jouw oren passen, want ieder mens heeft andere oren. Blijkbaar heeft Denon ook gedacht aan mensen met een extreem smalle gehoorgang, want de extra small eartips zijn wel erg klein. Voor mij is medium goed genoeg, al had ik liever een maat gezien die tussen medium en large in zit. Medium is net te klein voor een punchy bassweergave, en large past simpelweg niet.

Het is helaas niet zo heel eenvoudig om een perfecte pasvorm te vinden. Althans, ik loop er elke keer naar te zoeken. Als ik de oordopjes helemaal in mijn oren duw, dan hoor ik geen bass meer. Ik moet ze dus maar een klein stukje induwen. Dat moet ik ongeveer elk half uur weer even goed zetten, zeker in een beweeglijke omgeving. Ik denk dat dit komt door de vorm van de siliconendopjes. De dopjes hebben een bolle vorm, terwijl een tapse vorm beter was geweest. Maar: als het eenmaal goed zit, dan kunnen we naar de geluidskwaliteit luisteren. En dan zit het ding ook gewoon goed, hij duwt bijvoorbeeld niet in mijn oren. Ook niet na urenlang luisteren. Het is alleen jammer dat het niet in 1 keer goed gaat.

Geluidskwaliteit

Update 12 oktober 2011: De koptelefoon is nog langer ingespeeld, waardoor het geluidskarakter weer iets bijgesteld is. Hieronder aangepast.

Deze koptelefoon klinkt direct uit de doos helemaal nergens naar. Maar dat doet elke koptelefoon, je moet hem eerst inspelen. Mijn exemplaar heeft nu ruim 50 uur ingespeeld, en is denk ik aardig op weg naar de geluidskwaliteit die hij hoort te geven. Ik heb met de vele koptelefoons die ik heb gehad na ongeveer 50 uur inspelen wel de optimale kwaliteit bereikt. Dus: laat je eigen exemplaar eerst inspelen voor je gaat roepen: "geen bass, klinkt slecht". Daar moet het ding even doorheen.

Let wel: deze koptelefoon kost 35 euro, dus ik verwacht wel een degelijke kwaliteit om muziek te kunnen luisteren. Een headset voor een telefoon moet bijvoorbeeld goed genoeg zijn om een stem weer te geven, maar dit mag iets meer doen. Ik weet wel dat een koptelefoon van 100 euro of meer aardig in de buurt kan komen van een goede set luidsprekers, en dat kan ik hier niet verwachten. Dat doe ik dan ook niet.

De balans is goed voor elkaar. Bass, mid en hoog is alledrie goed aanwezig, het hoog overstemt de rest slechts een beetje.

De juiste balans zorgt er ook voor dat de soundstage goed is. Dit is een wat beladen term, het komt erop neer dat je met een goede soundstage voor je gevoel midden in de zaal zit. Doe de koptelefoon op, doe je ogen dicht en waan je midden in een live concert. Dat lukt met de Denon best aardig, al komt het niet in de buurt van de Sennheiser IE 8. Maar dat verwacht ik ook niet. Op flink hoge volumes blijft er niet veel van dit gevoel over, omdat er dan hoorbaar hele toongebieden wegvallen. Er blijft alleen bass en hoog over, met hier en daar een klein middentonenbereik. Wederom had ik niet verwacht dat dit goed zou zijn.

De bass is goed aanwezig, maar het zal niet boomy worden. En als het moet, dan kan die ook heel diep gaan. Echte subbass is hoorbaar, wat de bass een punchy karakter geeft. Het zal gelukkig nooit storend hard worden in bijvoorbeeld klassieke muziek met veel baspartijen of pauken. Opvallend is dat tussen 50 en 80 Hz een bijgeluid ontstaat. In gewone muziek valt het niet op (dan is er genoeg geluid), maar bij een geluidssweep van 5-100 hertz komt bij 50 Hertz een harde brom door het geluid heen, en bij 80 hertz is dit weer weg. Er zal weinig muziek zijn waarbij je dit merkt, maar het is wel opvallend. De AKG K321 en een Sennheiser CX300 II Precision hebben dit bromgeluid overigens ook. De Sennheiser IE 8 heeft dit (uiteraard) niet.

De middentonen en hoge tonen zijn goed vertegenwoordigd, maar klinken een beetje schel. Bijvoorbeeld: bij een zangeres met een slis-s komt de slis-s erg hard je oren binnen. En een bekken van een drumstel is zo'n enorme lading mid en hoog bij elkaar, dat dat de rest ook licht overstemt. Dit schelle geluid is het hardst aanwezig bij ongeveer 6,5 kHz*, dus tussen midden- en hoge tonen in. Het effect van schel en ongecontroleerd hoog hoort in deze prijsklasse thuis, maar bij de AH-C260 is het niet vervelend. Een echt nadeel hiervan is wel dat het al snel luistermoeheid oplevert. Je wilt het volume dan wat terugdraaien. En als je veel naar muziek met vrouwelijk zang luistert, dan zit het schelle mid en hoog behoorlijk in de weg. De stem wordt dan onnatuurlijk weergegeven. Het hangt dus van de muziek af of je dit echt storend moet vinden.

Samengevat: de geluidskwaliteit is verrassend goed. Hoge en middentonen zullen wat schel blijven, maar het is meestal niet heel storend.

*) Volgens de equaliser van mijn Cowon S9

Vergelijking met AKG K321

Denon + AKG

De AKG K321 heb ik eerder gerecenseerd. Die recensie zei het al: de koptelefoon klinkt schel. Hoorbaar scheller dan de Denon AH-C260. En ook de balans is bij de AKG niet wat het bij de Denon wel is. Middentonen delven bij de AKG het onderspit, en je krijgt er schel hoog voor terug. De Denon is ook wel wat schel, maar minder schel. Wat betreft de bass zijn beide koptelefoons aan elkaar gewaagd, al lijkt de Denon iets gedetailleerder te zijn. Maar dat kan ook omdat de balans van de AKG bepaalt dat de bass nooit naar voren mag treden, en dat is bij de Denon weer niet zo.

Vergelijking met Sennheiser IE 8

De siliconen eartip op de bovenstaande foto is ook medium, en is even groot als die van de Denon. Je ziet dus dat de Sennheiser-doppen veel groter zijn!

De Denon kost 35 euro. De De IE 8 kost 229 euro. Dat is 6,5 keer zoveel. Ik hoor vaak schrikreacties om me heen: "waat, zoveel geld voor oordopjes!". Ja, want het is een reference koptelefoon. Beter kunnen oordopjes haast niet worden. Nog beter is een goede set luidsprekers die een veelvoud kosten.

Deze vergelijking is toch in zoverre eerlijk, dat de Sennheiser IE 8 de onvolkomendheden van de Denon AH-C260 makkelijk bloot kan leggen. In alle andere opzichten is het oneerlijk, want de IE 8 is een (prijs)klasse apart. Zie ook mijn review van de IE 8.

De Sennheiser is bijna perfect gebalanceerd, maar de Denon komt een heel eind. Bij de IE 8 is een opvallend verschil dat de bass (nog) meer aanwezig is, en als je wilt kun je de bass al vanaf 8 hertz voelbaar maken. En de bassregelaar op de koptelefoon versterkt dat effect alleen maar. Dit zal bij de Denon niet lukken, de bass begint pas bij 15 hertz en blijft neutraal. Verder zijn de midden en hoge tonen bij de Sennheiser absoluut niet schel, maar wel van uitstekende kwaliteit. Een zeer gedetailleerde hoogweergave, die toch niet schel is, kan dus prima. Ook blijft het geluid bij de Sennheiser IE 8 op hoog volume uitstekend één geheel, zonder dat er tonen wegvallen. Ook dat laatste gebeurt bij de Denon wel.

Toch kan ik wel zeggen dat de Denon AH-C260 een prima (tijdelijke) vervanging is voor de IE 8, zolang die op bezoek is bij Sennheiser. En natuurlijk komt deze ook uitstekend van pas als ik de IE 8 niet mee wil slepen. De IE 8 is toch vrij kostbaar. Het is helemaal aan jezelf of je de voordelen van de IE 8 ook de investering waard vindt.

Kort samengevat: voor 35 euro kun je deze koptelefoon niet laten liggen. De geluidskwaliteit is voor dit geld uitstekend. Goed gebalanceerd geluid, met een licht schel hoog. Dat laatste hebben veel koptelefoons in deze prijsklasse, dus dat mag niet noemenswaardig zijn. Jammergenoeg blijft er van het geluid op echt hoog volume niet veel over. Dus gewoon lekker onderweg op normaal volume naar muziek luisteren, dat is waar deze koptelefoon goed in is. En dat is eigenlijk meer dan 35 euro waard!

Het enige echte nadeel is de pasvorm, waar je elke keer naar moet zoeken. Laten we maar zeggen dat je voor goede muziek even moet gaan zitten, en dan kan de zoektocht naar de juiste pasvorm er nog wel bij.

Heb jij ook een Denon AH-C260 (Zwart)?

Heel erg bedankt voor je review Roland! Er zijn maar weinig mensen die zowel de tijd als het analytische vermogen vrij (kunnen) maken voor een dergelijke review. Ik heb erg veel gezocht naar goede reviews over dit product, en dit is met afstand de meest gedetailleerde en gelovenswaardigste die ik heb gevonden. Ik hoor inderdaad veel gezeur over 'slechte bas' maar teveel mensen schrijven reviews zodra hij net uit de doos is. Helaas.

Ik ga ze bestellen, mijn cx 300 II's zijn dit weekend verdwenen in de kroeg en ik heb wat nieuwe nodig. Ik wou niet omhoog qua prijs (student) en ook niet hetzelfde hoewel de Sennheisser CX 300II's echt aanraders zijn trouwens! Ik ben benieuwd ;-).
Bedankt voor je complimenten! Ik heb de laatste jaren enorm mijn best gedaan om te leren luisteren in plaats van alleen maar horen, en dat blijkt dus te werken :) Jammergenoeg schrijven inderdaad veel mensen meteen een review als ze nog geen twee uur naar een koptelefoon hebben geluisterd, en vaak is het commentaar dan inderdaad "slechte bass". En niet alleen bij deze, maar ongeveer bij alle koptelefoons in dit segment.

De CX300 II is ook een prima koptelefoon inderdaad, die geeft nog ietsje meer bass dan deze. Ik heb twee weken geleden een nieuwe Sennheiser IE 8 binnengekregen (garantie), en die had meteen al een goede bass. Het kan dus wel, maar je betaalt er domweg voor. En de bass is alleen maar beter geworden, je kunt een liveconcert ermee nadoen :+

Veel plezier met je aankoop!
Bedankt!

Ondertussen heb ik hem binnen en inderdaad, in t begin is de bas wat matig, dat zal overmorgen wel ongeveer goed zijn. In vergelijking met de cx300II's zijn inderdaad de hoge tonen out-of-the-box wel lekker duidelijk. Ik ben inderdaad ook 2 of 3 jaar geleden begonnen te 'luisteren', dat maakt wel een verschrikkelijk groot verschil en je kunt vrienden veel beter helpen in het kiezen tussen hun producten. Helaas heb ik geen 'refference set', want ik ben nog student, dus dat komt allemaal nog ;).

Toch vind ik bij concerten t geluid niet altijd even mooi hoor. Vaak wel, maar er gaat nogal eens wat mis met akoestiek en bijgeluiden. Dat heb je bij private listening audio niet, daarom vind ik de vergelijking soms wel eens wat overrated. Veel succes, ik zal je reviews ook wel in de gaten houden voor als ik wat nodig heb ;).

Gr Mark
Roland, allereerst bedankt voor je duidelijke en grondige review.
Ik had echter nog een vraag betreffende het draad. Ik ben op zoek naar vervangen voor mijn sennheiser CX200 aangezien hier al tot 2x toe draadbreuk optrad vanwege het stroeve draad. Dit draad staat garant voor knopen en irritatie bij het ontknopen.
In je review noem je het draad soepel, waardoor het minder knoopt. Zou je hier iets meer over kunnen zeggen? Is het draad net zo stroef als bij de CX serie? Ik hoor het graag.
Alvast bedankt!
De draad heeft geen ruwe structuur, waardoor hij niet achter alle kledingstukken blijft hangen. Het is als het ware niet zo "plakkerig". Daardoor raakt het minder in de knoop, simpelweg omdat het niet aan elkaar plakt. Het zal je ook niet zo heel gauw gebeuren dat je je mp3-speler (of telefoon, of whatever) aan het snoer uit je jaszak trekt, waarbij je meteen alles uit je zak trekt. Dat heb ik wel eerder meegemaakt met een AKG K321.

Het kan ook beter, dat doet de Sennheiser IE 8. Dat is niet eerlijk, maar ik noem het toch even. De kabel van de IE 8 voelt als zacht rubber, hij is helemaal niet statisch en is ook iets minder buigzaam. De kabel van de AH C260 is vrij dun, waardoor die wel erg buigzaam is.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, laat anders maar gewoon weten :)
Ik ga de koptelefoon de komende week weer eens uit het stof halen, en gebruiken. Daarna kan de review wel weer een update gebruiken.
hartelijk dank voor de snelle reactie! ( en excuses voor mijn trage..) het draad klinkt wel in order, echter las ik later in een aantal ander reviews, dat het draad ook voor veel storing zorgt, zeker tijdens sporten. En aangezien ik mijn headset hier vaak voor gebruik, vroeg ik mij af of jij dit ook zo hebt ervaren. Zo ja, ben ik bang dat ik toch weer verder moeten zoeken.
Alvast bedankt!
Ik herken niet direct "storing". Tijdens het lopen merk je wel dat je loopt, omdat je als het ware elke stap voelt in je oren. Loop maar eens door de kamer terwijl je je oren dichthoudt met je vingers. En sommige snoeren versterken dat effect doordat deze tijdens het lopen tegen je lichaam aan botsen, de een doet dat meer dan de ander.

Deze Denon heeft hier wel last van, maar dat is niet meer of minder dan gewoon is in deze klasse. Om een idee te geven: de Sennheiser IE 8 heeft een met kevlar verstevigd snoer, wat ruim een halve millimeter dik is. Ook gaat het snoer van de koptelefoon achter je oren langs, waardoor het deel wat in je oor zit minder last heeft van ongewenste trillingen. Toch hoor je hiermee jezelf ook lopen. Het hoort een beetje bij het idee dat je je oren afsluit van de buitenwereld.

Met sporten merk je dit effect natuurlijk nog meer. Ik ben zelf niet zo'n sporter, dus ik kan het niet voor je testen. Het zal in elk geval niet veel beter worden met een duurdere koptelefoon.
Wat soms goed kan helpen (afhankelijk van of je het prettig vindt of niet) is om de draad eerst achter het oor te doen en dan naar voren, waarmee de in-ear vanaf de bovenzijde van het oor in gebracht wordt. In feite een stukje nabootsen van wat (o.a.) de IE 8 af fabriek heeft.
Voelt eerst alsof je iets verkeerd doet, en bij een deel van de in-ears zal het ook niet lekker zitten, maar met name bij lopen/fietsen/sporten zou het kunnen helpen, omdat de oren een deel van het kabelgeluid af vangen.

Overigens: fantastische review Roland!
Bedankt :)

Je hebt overigens gelijk over het over-je-oren dragen. Met de IE 8 hoor ik hierdoor echt minder van mezelf als ik ermee loop. Ik heb het net geprobeerd met deze, door de symmetrische vorm van de dopjes en de rechte kabel is het prima mogelijk. Het ziet er alleen gek uit voor anderen en het is raar om ze ondersteboven in te doen. Maar het kan wel :)
Dank je voor het testen! Erg handig om te weten dat dit zonder problemen kan. :) Dan ga ik binnenkort ook maar eens naar deze Denons kijken als opvolger voor een sennheiser cx215.
Ik houd van direct geluid (zoals jij het hier boven verwoorde: soundstage).

Dus ik ga deze dopjes denk ik bestellen.

Qua normaal geluid ben ik overigens Marantz i.c.m. B&W DM220i gewend en een zeer "zware" Marantz i.c.m. Dynaudio Contour speakers