Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote Review

iain 11 juni 2007, 10.289 views

Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Ondersteuning apparaten
  • Activiteiten inprogrammeren
  • Ontvangst

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Niet uit te zetten
  • Batterijverbruik

Configuratie Score: 4
Ik heb nu een paar maanden deze universele afstandsbediening van Logitech in huis. Ik gebruik hem om mijn TV (een goedkope Finlux 32" breedbeeld) en mijn HTPC (MythTV op Ubunutu Edgy met Hauppage PVR-350) te bedienen.

De Logitech Harmony 525 is de goedkoopste uit de reeks en dat is te merken. Alhoewel alle belangrijke functies aanwezig zijn, is er duidelijk geld bespaard op de bouw. De randjes zijn niet overal even recht en hij kraakt wat als je er wat meer druk op komt te staan. Hij is erg plastic.

Toch mag dit de pret niet drukken. De lijst met features is buitengewoon. Dit zijn de belangrijkste:

Dubbele IR-zender
Omdat er twee Infrarood LEDjes zitten, zend hij een breed signaal uit. Dit zorgt er voor dat de ontvangst veel hoger is dan bij de meeste afstandsbedieningen.

LCD-scherm
Monochroom met blauw backlight. De verlichting van de knoppen is ook blauw en dat geeft in het donker een mooi effect. De knop 'Glow' laat het geheel oplichten, en is makkelijk te vinden.

USB-aansluiting
Om hem te configureren via de pc. Zit op een ietswat rare plaats zo vooraan. Het rubbertje dat de poort afsluit voor stof blijft niet goed zitten.

Bewegingssensor
Als je de Harmony een tijdje heeft stilgelegen en je beweegt hem, dan vliegt de backlight aan. Buitengewoon handig!

IR leer poort
De software controleert of je de juiste apparaten hebt aangevinkt, door steekcontroles uit te voeren met de originele afstandsbediening. Ook kan de software het juiste apparaat leren herkennen door een paar apparaten in te voeren (mocht je niet precies weten welk apparaat je hebt).

Software
De software is groot en log, maar ongelooflijk handig. Je hebt een online profiel, waarmee je dus altijd en overal bij je instellingen kan. De instellingen van de apparaten komen via internet binnen, dus ELK apparaat met IR is te bedienen.
De software biedt je ook de mogelijkheid om knoppen die op de Harmony missen als zijnde een fysieke knop, alsnog in te programmeren. Deze verschijnen dan in je display.

Activiteiten vrijelijk te programmeren
De zogenaamde Activities zijn reeksen van commando's die je remote moet uitvoeren. Bijvoorbeeld 'Watch PVR' zet je TV aan en op het videokanaal en haalt je HTPC uit slaapstand. Ook kan je instellen dat als je naar je PVR kijkt je met de volumeknop de versterker of tv bedient ipv die van je PVR. Eindeloos veel mogelijkheden dus.

Oordeel na verloop van tijd
Ik ben deze afstandsbediening altijd blijven gebruiken. Twee vrienden van me hadden hem ook, maar die zijn weer terug bij hun originele afstandsbedieningen. Ik ben van mening dat dit ding echt is wat het avderteert te zijn, en dat het heel handig is. Of dat ook voor jou geldt is natuurlijk maar net de vraag. Ik denk dat het in het dagelijks gebruik toch niet eenvoudig genoeg is voor je oma om te gebruiken.

Overigens is de afstandsbediening helaas niet uit te zetten en verbruiktie best wat stroom. Om deze reden heb ik een stel sterke oplaadbare batterijen moeten kopen en de originele afstandsbedieningen nog om indien nodig toch mijn apparatuur te kunnen bedienen.

Heb jij ook een Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote?