Asus V3-M2A690G Review

Roland78 16 juli 2007, laatste update op 13 november 2008, 4.745 views

Asus V3-M2A690G

Pluspunten

• Complete featureset
  • Relatief snelle integrated graphics (Aero)
  • Goede prestaties voor HD, USB etc.
  • Stil en compact
  • Goede bouwkwaliteit
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• BIOS-update nodig (erg makkelijk te installeren).

Featureset
De featureset van deze barebone is fantastisch. Gebaseerd op de AMD 690G / SB600 combo biedt dit systeem PCIe x16, 2x PCI, PCIe x1, 4x DDR2, Gbit LAN, 4x SATA, 1x PATA, Radeon X1250-graphics (zeer geschikt voor Aero en HTPC), HDMI, DVI, d-Sub, Surround View (maximaal drie schermen met een extra ATi videokaart) en FireWire.
Een klein minpuntje hier is dat de voedingsstekkers niet afgestemd zijn op de ATA-aansluitingen. 1x S-ATA en 4x P-ATA voedingsconnectors corresponderen slecht met de data-aansluitingen op het moederbord (probleem opgelost d.m.v. verloopstukje).

Prestaties
De chipset en southbrigde presteren naar verwachting en de ge´ntegreerde X1250-graphics draait de Aero interface van Vista 64-bit soepel.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Belangrijk! Wanneer je een systeem op basis van deze barebone installeert, begin dan met:
1) slechts twee geheugenmodules ge´nstalleerd, om geheugenproblemen met het oude bios te voorkomen;
2) het veranderen van de bios-instelling "CPU Fan Type" = ~[DC] in ~[PWM], om ervoor te zorgen dat de processorkoeler na het opstarten op normale snelheid draait in plaats van op ca. 500 rpm. Deze instelling vind je onder "Power" --> "HardWare Monitor" --> "CPU Fan Type";
3) het draaien van een bios-update vanuit Windows, middels de Asus EZ Flash2 Utility (bijgeleverd op CD), om het installeren van een losse videokaart mogelijk te maken en het geheugenprobleem op te lossen. Hierna kan ook eventueel 4x 1GB geheugen ge´nstalleerd worden.

Het systeem is nu erg stabiel en snel met 4x 1GB, MSI GeForce 8600GTS en AMD Athlon 64 X2 4800+ (65nm). Deze barebone had dus helaas weer een broodnodige bios-update nodig om alles stabiel te laten functioneren. Het geheugenprobleem zorgde voor witte horizontale lijnen in beeld (wordt op diverse fora over gesproken), terwijl het met het oude bios niet mogelijk was om een losse videokaart te installeren. Dus de stabiliteit en betrouwbaarheid gaat middels de bios-update van "zeer slecht" naar "zeer goed", omdat er van Tweakers verwacht mag worden dat zij deze update kunnen uitvoeren, heb ik de beoordeling "goed" gegeven.

Bouwkwaliteit en afwerking
De barebone is zeer netjes afgewerkt en metaalbramen zul je niet tegenkomen. Alles moet wel met schroefjes vastgezet worden, dus niet met een snelklik-systeem, en het klepje onderaan de kast voelt een beetje 'flimsy' aan. Voor de prijs is deze afwerking wel gewoon goed te noemen.

Vormgeving
Ingetogen, redelijk strak en compact. Wat mij betreft prima.

Inbouwmogelijkheden
Voor dit formaat kast prima! Er kunnen twee opticals in een twee harde schrijven; naast de cardreader die al ge´nstalleerd is. De mod- en overclockbaarheid is beperkt, maar voor de doelgroep ook niet nodig, de barebone is goed toegankelijk en installeren is een makkie. Het enige dat ontbreekt is SLI, maar ook dit is niet interessant voor de doelgroep van deze barebone.

Geluidsproductie
Erg laag met de genoemde 65W tdp processor. Gewoon een nagenoeg stil systeem.

Gezien de features, kwaliteit en uiteindelijke stabiliteit en betrouwbaarheid van het systeem is het een absoluut koopje.

Heb jij ook een Asus V3-M2A690G?

Ik heb zelf het "M2A-VM HDMI 690G" moederbord, heb daar zelf het vreemde probleem mee dat onder Vista 32 Premium, bij gebruik van Media Center, het beeld soms wegvalt richting mijn tv. Gekke is, dat dit met een nette "fade out" gebeurt, en ook alleen op de volgende momenten:
- Gelijk na, of binnen 10sec na het afspelende beeld op pauze te zetten.
- Vanuit live tv naar het start menu gaan (zodat je het half over elkaar ziet), na zo'n 2 a 3x omhoog of omlaag gegaan te zijn in het media center menu.

Ik snap er niks van... :?
Heb er trouwens bios 0703 (beta) in zitten, zal binnenkort 0502 eens proberen (laatste niet-beta)

[Reactie gewijzigd door Wallie op 11 juni 2007 12:57]

Is het mogelijk dat je een paar foto's post met ingebouwde hardware, etc? Ik ben behoorlijk benieuwd namelijk :)

/edit:
Ik zit me trouwens af te vragen wat het verschil moet zijn tussen deze kast die als barebone wordt geadverteerd, en een minitower :? Wat mij betreft vallen deze Asus kasten ander het minitower segment..

[Reactie gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11 juni 2007 14:33]

Foto's is een beetje lastig, want het systeem staat bij m'n broer. Maar als je wilt weten of er een flinke videokaart in kan; ja dat kan. Ik heb de GeForce 8600GTS (die helaas terug is wegens defect) er in gehad en die past ruim. Gezien de ruimte in de kast kan er ook nog wel een 8800GTS in (voeding is 300W).
Het verschil met een minitower is dat deze kast al voorzien is van een moederbord.
Vrij toevallig kom ik op jouw leuke review! Ik overweeg vanwege de mooie prijs/prestatieverhouding ook een X2-4800+, vandaar kwam ik ook hier terecht! Even offtopic: We hebben nog meer interresses gelijk....Pentax! (Ik heb een K110D)
:) Maar ik overweeg ook dezelfde barebone, mogelijk de V2 uitvoering. Qua videokaart wil ik er zelf het liefst een X1950Pro of GT instoppen. Zo'n GT schijnt ongeveer net zoveel stroom te gebruiken als een 8600GTS, maar weet jij of er genoeg ruimte is voor een X1950? (ik kan de kastjes nergens in 't echt bekijken!)
Er zit een 300 watt voeding in, is dat geen probleem? (vandaar dat ik eerst dacht aan een 8600Gt of 2600XT)
Verder had je het over een geheugenprobleem, is de M2A690G gevoelig voor het soort geheugen?
Sinds gisteren de bezitter van een Asus V2-M2A690 barebone.

De volgende hardware geinstalleerd.
AMD 64X-5600
2x WD 160 GB hardeschijf sata
1x Asus dvd brander
1x Asus dvd speler
2 x 1GB kingston DDR2 geheugen, wordt 4 GB maar naar aanleiding van eerdere berichten gestart met 2 bankjes.

Na het aansluiten van het toetsenbord en muis, beide USB de netspanning aangesloten.
Het systeem start echter niet op, de CPU fan draait wel maar geen beeld op de monitor. Wel een een geluidssignaal, 1x een lange toon, 2x een korte toon.

Heeft iemand een idee wat dit kan betekenen?

alle hulp ie welkom, alvast bedankt

Ruud

Na
Update,

Probleem opgelost, bleek dat het geheugen in het verkeerde slot zat.
Er zijn 2 paar sloten, 1 paar geel gemerkt en 1 paar zwart.
Beide strippen in de gele slote gestoken, fout melding.
Toen 1x geel en 1x zwart. Nu geen problemen meer.

Handleiding is niet erg duidelijk op dit gebied.
Ik heb deze ook, en ben er zelf heel tevreden over. Ik gebruik hem als een NAS server waar Ubuntu op draait. Enige wat ik jammer vind is dat er geen WOL functie is ;(