Samsung Galaxy S i9000 (16GB) Zwart Review

j0ren 18 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 1.294 views

Samsung Galaxy S i9000 (16GB) Zwart

Pluspunten

• Design
  • Snelheid!!
  • Makkelijk te flashen / Rooten
  • Ligt lekker in de hand
  • Geluidskwaliteit
  • Word niet warm

Minpunten

• Batterijklepje

Ervaring met:
- Stock android 2.3.4 rom
- Stock android 2.3.4 rom maar dan met rooted kernel.
- Martux 3 android 2.3.4 rom, met Galaxian GT 1200 kernel

Voorwoord
Hoe kom ik aan deze telefoon?

Het begon allemaal met een HTC Touch Pro 2 , mijn eerste echt smartphone. Traag als stront door windows mobile, enorme koelkastafmetingen en een accuduur van niks. Maargoed, het Qwerty toetsenbord maakte dat allemaal weer goed.
Toen maar een HTC HD2 gekocht, wat een enorme verbetering was. 1000x zo snel en lekker groot scherm. Maar toch had ik een kutgevoel over die telefoon, dus verkocht.
Toen maar eens een Galaxy S 8Gb gekocht, na even gespeeld te hebben met die van een maat.
GE_WEL_DIG. Een hele andere ervaring als met de trage windows telefoons en het design ook supermooi.
Helaas werd deze telefoon na 1 maand al gestolen, dus moest er weer wat nieuws komen.
Voor 220 euro een Galaxy S 16Gb kunnen scoren, jaja, alweer een galaxy s. Dat zegt dus al wel iets over hoe geweldig deze telefoon is. Ik was er nog lang niet mee uitgespeeld.

Eerste indruk

Het doosje gaat open.. Het eerste wat me opvalt zijn de perfecte afmetingen en het mooie design. Je ziet van te voren al dat dit gewoon een heerlijk toestel gaat zijn om in je hand te laten liggen.
Goed, snel simkaart erin proppen en aanrossen dat ding.. Logo verschijnt in beeld, met wat geluidjes en lichtjes.. leuk hoor. Al snel kom ik in het lockmenu, en kan meteen de pincode invoeren zonder enige lag ( waar veel telefoons wl last van hebben.) Direct daarna is de telefoon opgestart en geen geneuzel van apps die nog moeten doorstarten.
Alles loopt lekker soepel door, touchscreen reageert zeer fijn en is ook niet stroef aan de vingers.

Featureset

Featureset.. tja. Het is gewoon een Android telefoon dus qua apps en dergelijke verschilt de telefoon niet van andere. Waar ik wel wat over kan vertellen;
Speakers De speaker voor het bellen is lekker luid, en van goede kwaliteit. Gewoon zoals het hoort. De achterspeaker gaat lekker hard en er komt geen blikkerig kutgeluid uit. Zit ook nog wel wat bass doorheen.
Camera Erg goed, maakt zeer mooie foto's mits er genoeg licht is. Filmen gaat ook prima en is van goede kwaliteit. Jammer dat er geen flitser opzit, alhoewel, die LED flitsertjes zijn ook maar prut..
Knoppen De knoppen klikken lekker weg en de touch-knoppen zijn lekker gevoelig. Niet t, maar gewoon goed. Weinig kans om per ongeluk op de touchknoppen te drukken als je wat aan het vegen bent op het scherm, zal samsung wel een softwarematig trucje voor bedacht hebben.

Bereik
Prima te noemen. Wanneer andere mensen geen bereik hebben, heb ik dat vaak nog wel.
Internetten via 3G of HDSPA gaat ook lekker rap, maar dat is ook provider-related.
Internet via Wifi gaat supersnel, pagina's zijn bijna direct geladen, het gaat niet veel langzamer als op de computer.

Accuduur

Zoals bij de meeste smartphones is de accuduur gewoon RUK. Maargoed, als we dan weer binnen de smartphone klasse kijken, is de accuduur prima.
Indicatie wat ik zoal doe op een dag met mijn telefoon;
+- 5 uur muziek luisteren, hard.
+- 20 minuten spelletjes spelen
+- 20 minuten in de browser internetten
+- 1 uur MSNen Twitteren en Whatsappen

+- 30 minuten wat rondkloten met andere apps en instellingen.

Het scherm staat dus zo'n 2 uur aan op een dag en op de achtergrond draait tijdens de schooluren altijd muziek.

Helemaal standaard gaat de batterij zo ongeveer iets meer als een dag mee, de volgende dag 10uur sochtends zit je zegmaar met een lege telefoon.
Met custom rom en Juicedefender en Appkillers aan gaat de batterij een goeie 2 dagen mee.

Gebruiksgemak

SUPER!
Verder zeg ik er niks over, zoiets moet je zelf ervaren.

Design

JA. Het lijkt op dat van de iPhone 3. Maar dan beter! Beide heb ik in de hand gehad, en de Galaxy S ligt 10x beter in de hand. Dit komt doordat de iPhone zeer bol is aan de achterkant, en heb je geen grip op de zijkanten zegmaar.
De Galaxy S ligt super in de hand, tot nu toe het lekkerst van alle telefoons die ik ooit vast gehouden heb.
Bovendien is de telefoon zeer licht en dun, je hebt dus geen klotsende koelkast in je broek slingeren.

Bouwkwaliteit en afwerking
De telefoon is super stevig, en niks op aan te merken op het batterijklepje na. Deze is van plastic en niet super stevig. De kans is groot dat hij bij de aan/uit knop gaat scheuren, door de manier waarop je de telefoon opent. Opzich geen groot probleem, een nieuw klepje kost geen drol.
Maar het plastic klepje maakt de telefoon absoluut niet minder stevig!

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ronduit perfect. De telefoon is nog nooit vastgelopen, ookal crashde een app. Gewoon via een appkiller de desbreffende app afsluiten en klaar.
Wel raad ik aan om de telefoon eens in de week opnieuw op te starten, hierdoor blijft hij ook snel. Weet niet of het perse nodig is, maar ik doe het altijd wel.

De telefoon is goed over te clocken, heb er een kernel op staan welke altijd 1,2Ghz draait. Nog nooit een probleem mee gehad. 1.3 Ghz vind hij niet meer leuk, maar dat kan komen omdat het voltage te laag is.
Op 1,3 Ghz klapt hij na 2 runnetjes benchen eruit.

Op 1,3Ghz met custom rom haal ik deze scores:

Quadrant standaard: 2900 ( standaard galaxy s doet 1200-1600)
Caffeinemark: 7800 ( +- gelijk aan de galaxy s II )

Binnenkort zal ik een review van de Galaxy S Plus schrijven, en kijken of deze sneller is.

Opnamekwaliteit
Prima. Dit mag je verwachten van een telefoon, niet meer niet minder.
Zelf film ik zogoed als nooit dus het kan me ook niet zoveel schelen hoe de filmkwaliteit is.

Geluidskwaliteit
Aardig goed. Niet het beste wat ik ooit heb gehoord, maar er is zeer goed mee te leven.
In mijn custom ROM heb ik de optie om afspeeloptie's aan te passen dmv Voodoo control.
Zo kan ik de bassboost regelen, max aanta dB output etc. Hiermee is de kwaliteit drastisch te verbeteren tov standaard.

Goed. Veel en veel goedkoper als de HTC modellen die ik heb gehad, scheelt ongeveer 200 euro.
Zelf heb ik de toestellen 2e hands gekocht, en dat geld is het 200% waard. Kortom, als de telefoon 2x zo duur was geweest had ik hem alsnog gekocht.

dat was het voornu, zal de komende tijd de review wel een beetje updaten enzo.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (16GB) Zwart?

Beetje vreemde opmerking dat er niet 'geflamed' mag worden. Waarschijnlijk is opbouwende kritiek ook flamen, dan.
Flauwe opmerking inderdaad. Ik vind het juist een teken van beschavind om open te staan voor kritiek. Echt flamen is natuurlijk nooit gewenst, maar dat spreekt voor zich. Deze opmerking onderaan maakt het mensen niet makkelijker om opbouwende reacties te plaatsen.
hahaha komop man, zelf bij underclocking op 500 mhz is de Galaxy S2 nog veel sneller dan de Galaxy S (en de meeste andere smartphones), kwadrantscore 1676 vs. 824).
Nu ga je appels met peren vergelijken.

Deze smart phone (Galaxy Si9000 is 2010 uitgekomen)
De Galaxy S2 is q1/2 - 2011 uitgekomen, beetje rara vergelijking.

Toch een nette review, zou alleen dat laatste regel over dat flame weg laten.
Dat is niet erg netjes en hoort eigelijk ook niet.
Leuke review alleen erg gebaseerd op mening en niet erg veel feiten...
Bijv het feit dat het scherm oververzadigd is en daardoor niet natuurgetrouw het beeld weergeeft. Waardoor je foto's er misschien op scherm er leuk uitzien maar op een tv of uit een printer gerold er veel minder mooi uitzien.

Geel = groenig
Wit = grijzig

Als je het scherm naast die van een iPhone 4 houdt bijv is het verschil in natuurgetrouwe weergave van kleuren erg groot.

En ja ik ben het met iedereen eens dat je die laatste zin echt niet kan doen.
FLAME FLAME FLAME! is dan de gedachte die veel mensen zullen hebben juist omdat je dat zegt.
Het is inderdaad een review gebaseerd op meningen, die met feiten zijn er genoeg te vinden.
Maar ben het niet met je eens over het scherm, kleuren zien er prima uit en zolang je het scherm niet op 100% helderheid hebt valt het kleurverschil ook wel mee.