Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS L502X (501-5688) Review

Opinion 7 februari 2012, laatste update op 7 februari 2012, 9.462 views

Dell XPS L502X (501-5688)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Erg goed geluid voor een laptop
  • Grote trackpad

Minpunten

• Geen

Dit is mijn eerste review, na lang spitten op het forum van de XPS en het lezen van de review van Umbrah besloten om de XPS 15 te kopen.
Specificaties:
- 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2, GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,9 GHz
Geheugen
- 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
- Internal Backlit US/International Qwerty Keyboard
- 1GB NVIDIA® GeForce® GT 525M Grafische kaart
- 750 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf (blijkt de Western Digital variant te zijn, waarmee ik van geluk mag spreken)
- Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR)
- Integrated Mobile Broadband. Mobile Broadband Module - no SIM card included
- 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
- 15.6 HD WLED TL (1366x768) 720p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera

Er zijn 3 specificaties die ik nader wil toelichten. Het beeldscherm: veel mensen geven aan dat het FHD scherm véél beter is waardoor mensen het zelfs voor professioneel fotobewerken e.d. kunnen gebruiken. Dit is echter een upgrade van ¤ 200,- en ik was al bekend met het standaard scherm, welke voor mij en wellicht menig consument gewoonweg goed genoeg is. De grafische kaart kom ik later op terug. De Mobile Broadband zit standaard in de XPS 15 en zorgt voor een GPS signaal en stelt je instaat om een simkaart in je laptop te plaatsen, waardoor je met 3G/HSTP verbinding kan maken met het internet. Ik kan geen applicatie bedenken waarmee ik de GPS zou gebruiken en zal waarschijnlijk nooit een simkaart in mijn laptop stoppen, maar het idee dat je de mogelijkheden hebt is erg leuk!

Uiterlijk
Over het uiterlijk zal ik het kort houden, over smaak valt immers niet te twisten en een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. De XPS 15 heeft een soort crèmekleurige cover en als je de laptop openklapt zie je meteen het geborstelde staal en de JBL boxen. Ook het grote touchpad is duidelijk maar niet storend. Het is geen lieve laptop om te zien, maar is meer robuust/stoer/zakelijk. De rondingen zorgen er overigens wel voor dat de algemene indruk niet hard is.
De laptop zit stevig in elkaar, je kan de klep gerust bij één hoek pakken om open te klappen, hier ontstaat amper/geen speling. Zelf ben ik blij met de luchtafvoer, welke aan de linker kant geplaatst is. Deze werkt goed, hoewel ik me voor kan stellen dat het voor linkshandige mensen minder prettig is, zoals ik zelf in een review heb gelezen waar ik de bron niet meer van weet. Voor mij is dit geen probleem en het koelt beter ten opzichte van mijn vorige laptop, de Studio 1558, waar de ventilatie aan de achterzijde geplaatst is en je dus niet te dicht op een muur moet zitten.

Aan de slag
De laptop is, zoals deze geleverd wordt, klaar voor gebruik. Windows en de drivers zijn geïnstalleerd en Dell heeft er zelf ook wat aan toegevoegd. Persoonlijk ben ik niet zo te spreken over de toevoegingen, maar ik zag toch iets wat ik geinig vond: de Intel Turbo Boost Technologie Monitor. Dit programma laat je zien wat je processor doet, maar op een andere manier dan ‘prestaties’ van taakbeheer. Als je systeem idle is, zie je een groen blaadje wat voor energiebesparing staat en als je processor turbo boost inschakelt zie je hoe hoog de core(s) geclocked wordt/worden.
Er is standaard een recovery partitie en de C-schijf + enige ruimte toegewezen aan het systeem, zoals wel gebruikelijk is. Ik hou graag mijn data gescheiden van mijn Windows installatie, en in combinatie met de aanwezige bloatware ben ik voor een clean install gegaan. Helaas vergeten de Operating System Recourse DVD mee te bestellen, maar via het forum –met dank aan Darkstone- een legale Windows 7 Home Premium versie gevonden. Wel prettig is dat Dell een CD meelevert met alle Drivers erop, hoewel ik vond dat de CD erg traag opstartte. Verder gebruik ik het optische station amper/niet en ben ik niet van plan de CD vaak nodig te hebben, dus heb daar geen verder onderzoek naar gedaan.

Toetsen
Zoals in menig review terug te vinden, heeft de Dell XPS een toetsenbord van het type chiclet. De toetsen staan op enige afstand van elkaar en hebben een bepaalde aanslag die veel personen prettig vinden, waaronder ikzelf.
De XPS 15 is uitgerust met een aantal touchknoppen, welke rechts boven op het toetsenbord zijn te vinden. Standaard opent de linker touch-knop het Windows Mobiliteitscentrum, waar een aantal belangrijke zaken in te stellen zijn zoals helderheid van het beeldscherm. Dell heeft hier toevoegingen op gedaan:
- Instellingen voor de (optionele) toetsenbordverlichting, voor meer info verwijs ik je naar het Dell XPS 15 ervaringen topic
- ‘Instant Launch’ (middelste touch knop)
- Opties voor radiobeheer (lijkt mij redelijk duidelijk)
- Rij functietoetsen
De naam ‘Instant Launch’ zegt het al, het is een knop om naar wens iets uit te voeren. Dit kan het opstarten van een programma zijn, of het openen van een website, sluiten van het huidige scherm etc.
Bij de rij functietoetsen kan gekozen worden of je standaard de ‘F’-toetsen of de multimediatoetsen ingeschakeld wilt hebben, ook dit is een persoonlijke keuze. Links onder op het toetsenbord zit overigens een ‘Fn’-toets, waarmee tijdelijk van de standaard instelling afgeweken kan worden.
Met het bespreken van de rechter touch-knop kom ik aan bij het volgende punt:

Geluidsinstellingen
De rechter touch-knop opent het menu van ‘Waves MaxxAudio3’.
Onder ‘hoofd’ staat ‘Waves MaxxAudio’ standaard aan. Ik vind met name muziek beter klinken als deze optie uit staat, maar kan me wel voorstellen dat het geluid in films indrukwekkender is. Om deze keuze zelf te kunnen maken zou ik wat muziek of een film opzetten en deze instelling eens aanpassen, je hoort meteen het verschil.
De laptop maakt soms een ‘klikkend’ geluid, dit is de versterker/luidspreker die voor zuinigheidsredenen wordt uitgeschakeld. De optie moedig ik aan, maar de vraag is hoeveel stroombesparing dit oplevert en het geluid is in ieder geval irritant. Deze optie is onder ‘Geavanceerd’ uit te schakelen.

Grafische instellingen
De XPS 15 heeft 2 chips die voor de grafische effecten kunnen zorgen: de geïntegreerde chip op de processor (ook wel genoemd IGP) en de videokaart NVIDIA GT 525M (discrete GPU).
Voordeel van de IGP is dat deze zuinig is, voordeel van de GPU is dat deze krachtiger is. NVIDIA heeft een technologie ontwikkeld om van beide eigenschappen slim gebruik te maken. Bij lichte belasting wordt de IGP gebruikt en de stroom van de GPU afgesneden, bij zwaardere belasting wordt de GPU ingeschakeld.

Het klinkt allemaal erg simpel, maar in de praktijk liep het niet meteen gesmeerd. Niet voor elk programma was er een keuze tussen deze chips vastgelegd, wat ervoor zorgde dat het programma bijvoorbeeld niet door de GPU gedraaid kon worden. Met de nieuwste driver is dit (in mijn ogen naar voldoening) opgelost, omdat je van de standaard keuze af kan wijken en als er geen standaard instelling beschikbaar is voor een programma kan je deze zelf instellen.
Enfin, het begint dus met de juiste driver. Ga hiervoor naar nvidia -> download drivers ->
Product type: GeForce
Product Series: GeForce 500M Series (Notebooks)
Product: GeForce GT 525M
Operating System: Windows 7 64-bit (dit is in ieder geval standaard door Dell op de XPS 15 gezet)
Download en installeer, vervolgens moet de computer opnieuw worden opgestart. Bij de systeempictogrammen (rechts onder op de taakbalk) staat nu de activiteit van de NVIDIA GPU (de videokaart). Ben je het niet eens met de gemaakte keuzen tussen GPU en IGP? Klik dan met je rechter muisknop op de applicatie -> Uitvoeren met grafische processor -> maak je keuze. Hier kan er ook voor kiezen om je standaard grafische processor te wijzigen.
Krijg je een van de eerdergenoemde zaken niet te zien? Ga dan naar je bureaublad -> rechter muisknop -> NVIDIA-configuratiescherm -> bureaublad -> Voeg ‘Uitvoeren met grafische processor’ toe aan het contextmenu, of Geef GPU activiteitpictogram weer in meldingsgebied.
Voor de mensen die hier in geïnteresseerd zijn wil ik toch nog op het volgende wijzen. De chip in de GeForce GT525M en de GT540M is dezelfde. De GT540M is standaard ong. 10% hoger geclocked waardoor de prestaties ook iets hoger liggen. Ik heb op het forum van de XPS ervaringen gelezen dat de 535M zich meestal zonder problemen en simpel over laat clocken tot de prestaties van de 540M. Misschien dat ik dit later nog eens ga testen. Het enige verschil wat dan nog overblijft is 1GB / 2GB. Het verschil in geheugen zal je (praktisch) nooit gebruiken dus die upgrade heb ik zelf ook niet gekozen.

Edit 07-02-2012: enkele foto's toegevoegd.
Daarnaast heb ik onlangs de HDD in de xps 15 vervangen met een Crucial m4 SSD van 64GB. Ik heb voor deze SSD gekozen vanwege de goede prijs, goede beoordelingen en goede snelheid binnen deze prijsklasse. Ik heb gekozen voor 64GB omdat ik deze slechts als bootdisk gebruik. Op dit moment heb ik de interne HDD middels een case een externe HDD met USB3 aansluiting gemaakt, wat fatsoenlijke snelheden oplevert. De bedoeling is echter om binnenkort de optische drive te vervangen door een caddy, waar een 2.5" harde schijf in past. Ik had eerder al een poging gedaan maar de caddy was niet helemaal geschikt, vandaar dat ik e.e.a. van de binnenkant van de laptop heb gezien.
Het vervangen van de HDD met de SSD was erg makkelijk en snel. Ik verbaasde me over hoe goed de laptop in elkaar is gezet. De interne onderdelen zitten erg stevig, maar zijn makkelijk te verwijderen/vervangen. Ik moest het geborstelde metaal rondom het toetsenbord verwijderen en was bang dat deze niet meer goed terug op zijn plaats zou vallen, maar niets was minder waar: het sluit weer naadloos aan.
Edit 2 07-02-2012: foto toegevoegd van SSD op de plaats van de normale HDD

Heb jij ook een Dell XPS L502X (501-5688)?

Kun je die bepaalde aanslag beschrijven?
De toetsen zijn redelijk plat, maar geven een duidelijke respons. De toetsen zelf zijn ook enigzins hol, wat helpt bij de positionering van je handen. Omdat er ruimte tussen de toetsen zit, maak je niet snel typfouten. Ik gebruik deze laptop als mijn 'main pc' en vind het toetsenbord erg prettig.
Foto's zouden de review wel compleet maken als je het mij vraagt!
Ik zal inderdaad eens kijken of ik nog foto's kan vinden, waarbij de laptop ook vergeleken wordt met de Studio 1558
Heb Dell XPS 15z aangeschaft als opvolger van XPS 1530. Op zich redelijke computer maar is en 3 opzichten toch niet al te best.

1. Wifi ontvangst is echt slecht ten opzichte van mijn oude computer. Voorheen kon ik goed werken op 2 verdieping afstand van mijn modem, nu kan het alleen nog in dezelfde kamer. Op internet vind ik veel soortgelijke klachten hierover en Dell negeert dit gewoon.

2. De computer is ongeveer 4 cm breder en 4 cm dieper dan nodig. Het is daardoor de 15.6 laptop met ongeveer het grootste oppervlakte. Dit betekent dat hij in diverse tassen niet past.

3. Maar 2 USB poorten en geen DVI of VGA poort. Connectie met beamer is meestal onmogelijk. Heb je een wireless mouse en USB stick dan is er geen poort meer over voor je iphone of printer of wat dan ook.

De verlichting onder de toetsen is wel handig.

GPC
Niet om afbreuk te doen aan je kritiek, maar in deze review wordt de Dell XPS 15 besproken, de 15z variant waar je het over hebt is een andere laptop.
Dit is een late reactie, I know, maar vraag mij af hoe je in deze laptop de SIM kaart kunt benaderen (is het bijvoorbeeld ook mogelijk om telefoongesprekken te voeren met je SIM kaartje in de laptop)?

Ik zoek nu informatie hoe dit werkt en kwam op dit forumdraadje uit via Google. Is er een externe applicatie van Dell nodig? Er staat in de DELL XPS L502X handleiding alleen maar HOE je hem in je laptop stopt (via batterij vak dus), maar dat is het wel zo'n beetje.

Ik wil het voornamelijk gebruiken icm met internet dagbundels (waar geen wifi voorhanden is).