Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins C5 (Zwart) Review

roland83 17 september 2011, laatste update op 17 september 2011, 4.106 views

Bowers & Wilkins C5 (Zwart)

Pluspunten

• uitstekend gebalanceerd geluid
  • detaillering van het geluid
  • breed en diep laag, maar nooit boomy
  • helder hoog, maar nooit schel
  • draagcomfort in orde
  • degelijk aluminium
  • degelijke kabel
  • goed werkende headset
  • afstandbediening werkt prima

Minpunten

• verf laat los na een maand
  • aluminium voelt koud aan
  • kabelklem voor in je oor voelt niet heel degelijk aan
  • bouwkwaliteit afstandbediening is een aanfluiting
  • headset + afstandbediening werkt alleen op een iDevice

Ik heb deze koptelefoon een dag lang mogen beluisteren. Dit zal geen lange review worden, maar ik hoop wel de belangrijkste zaken te noemen.

Bouwkwaliteit en comfort

De twee oortjes zijn elk een zwart gelakte aluminium cilinder, met siliconen eartips eraan. Het valt direct op dat hier echt werk van is gemaakt, zowel qua design als qua uiterlijk. Het geeft een zeer hoogwaardige en chique indruk, zeker ten opzichte van de vele plastic koptelefoons. Ik hoop wel dat de zwarte verf blijft zitten, want aan de randjes van de cilinder komt het een klein beetje los. De kabel zit met een soort verstelbare lus aan de cilinder vast, en ook dit voelt stevig aan. De rest van de kabel voelt ook stevig aan, het is gemaakt van een rubberachtig materiaal, wat zacht en flexibel is. Er blijft geen stof aan hangen, en ook raakt het niet gemakkelijk in de knoop. De dikte van bijna 1 millimeter laat het ook aanvoelen alsof het wel even meegaat. Ten slotte zit aan het uiteinde een haakse stekker.

Het is vrij eenvoudig om de koptelefoon in je oren te stoppen. De oordopjes gaan gewoon heel makkelijk in je oor. Het aluminium voelt wel koud aan, maar dat verdwijnt na een tijdje. Het is de bedoeling dat je de kabel daarna omhoogduwt, zodat de kabel in je oorschelp vastklemt. Dit werkt best aardig, maar ook zonder deze kabel zit de koptelefoon al voldoende in je oor vast. Het schuifsysteem van de kabel voelt niet meteen superdegelijk aan. Als je hem te ver omhoog duwt, dan schuift hij automatisch weer terug. Het is het gewoon net niet.

Het geheel zit zodanig in je oren, dat ik het wel lang kan volhouden zonder pijn te krijgen.

Geluidsbeleving

Het belangrijkste is de geluidsbeleving. Het eerste wat opvalt bij het luisteren van muziek is de enorme soundstage. Je zit als het ware midden in de zaal. De slogan van Bowers & Wilkins voor deze koptelefoon is "a concert for one", en dat komt dus aardig in de buurt van de werkelijkheid. Je kunt elk instrument apart horen, en ook bij hoge volumes blijft het geluid intact.

De balans is het volgende punt. Deze is uitstekend voor elkaar, zoals we gewend zijn van dit merk. Er ligt nergens echt een groot accent op. Andere merken willen bijvoorbeeld nog wel eens met grote hoeveelheden bass strooien, of juist heel veel hoog weergeven, maar deze blijft bijna perfect in balans.

De lage tonen zijn goed vertegenwoordigd en kunnen ook heel diep gaan. Al vanaf 10 Hertz kun je de bass voelen. Het zal nooit boomy worden. En wil je meer, dan geeft de C5 meer. Je oren bewegen met de subbass mee, als het echt moet. Ook bij hoge volumes gaat de bass hard en vervormt niet. Maar ook bij normale volumes klinkt het erg goed.

De middentonen zijn behoorlijk aanwezig, maar die gedachte kan ook komen doordat mijn Sennheiser IE 8 juist mindere middentonen biedt. Het zal in elk geval niet teveel worden. En ook de hoge tonen zijn uitstekend gedetailleerd, en goed aanwezig. Zowel bij hoge als lage volumes blijft het gedetailleerd, maar het zal nooit schel worden.

Het totaalplaatje van het geluid klopt helemaal. Let wel op dat de koptelefoon voor een heel breed scala aan muzieksoorten geschikt zal zijn door zijn balans, maar het is bijvoorbeeld niet handig als je alleen maar dreunende trancemuziek luistert. Ten slotte merkte ik na een paar uur luisteren dat ik mijn oren even een kwartier pauze wilde gunnen. Misschien komt dat door de lading midden en hoge tonen.

Vergelijkingsmateriaal

Ik heb de C5 even kort vergeleken met een goedkope Sennheiser CX300 en de net iets duurdere IE 8. De CX300 is eigenlijk gewoon oneerlijk om te vergelijken. Het geluid van de C5 is zoveel beter in balans, en bij hogere volumes blijft het geluid van de C5 nog overeind, terwijl dat van de CX300 compleet instort.

Een eerlijker en relevanter vergelijk is de Sennheiser IE 8. Deze is momenteel ongeveer 20 euro duurder dan de B&W C5, wat in deze prijsklasse verwaarloosbaar is. De twee koptelefoons hebben allebei hun sterke punten, maar die liggen op totaal andere gebieden. De C5 is meer in balans: alle tonen zijn voor mijn gevoel net zo veel aanwezig, terwijl bij de IE 8 iets meer accent gelegd wordt op de bass. En bij de IE 8 zullen de hoge tonen nooit hard of schel worden, waardoor ik daarmee geen last heb van luistermoeheid. De IE 8 is verder gemaakt van plastic en heeft een verwisselbaar snoer, terwijl de C5 meer design biedt.

Sinds kort heb ik een Denon AH-C260, die me 35 euro kostte en een bijzonder interessant alternatief is voor de goedkopere series van bijvoorbeeld Sennheiser en AKG. Als die goed is ingespeeld, en ik de gelegenheid heb, kan ik die ook naast de B&W C5 leggen.

Gebruik als headset

Je zou het haast vergeten, maar deze koptelefoon heeft ook een microfoon. Je kunt hem als headset gebruiken voor een iPhone. Mijn broer heeft deze koptelefoon gekocht juist voor die functie, en om muziek te luisteren vanaf die iPhone. Zoals al gezegd is de geluidskwaliteit uitstekend, eigenlijk te goed om volledig tot zijn recht te komen met een iPhone als geluidsbron.

De microfoon zit ingebouwd in een afstandbediening voor de iPhone. De geluidskwaliteit tijdens het bellen is uitstekend, de overkant merkt niet dat je met een headset belt. Dus ook dit is uitstekend voor elkaar. Je kunt de afstandbediening gebruiken om muziek te luisteren, en dit is ook zoals je verwacht. Het werkt alleen niet op iets anders dan een iDevice. Wat wel weer erg opvalt is de bouwkwaliteit van de microfoon aka afstandbediening. Die staat lijnrecht tegenover de bouwkwaliteit van de rest: het kraakt en rammelt.

Het geluid van de C5 is bijna perfect in balans, waardoor het een erg prettige geluidsbeleving geeft. Het is niet voor alle soorten muziek geschikt, juist omdat het zo goed in balans is. De audiofiel kan zijn lol op in elk geval. Je hebt wel het risico dat je na een tijdje luisteren wat moe wordt van de grote lading hoge tonen.

Met de bouwkwaliteit zit het wel goed, alles voelt behoorlijk stevig aan. Hopelijk blijft de zwarte verf zitten, en blijft de afstandbediening heel. De koptelefoon is zijn prijs van 179 euro zeker waard, vooral omdat het geluid voor iedereen goed zal zijn vanwege de balans, en vanwege de werking van de headset. Maar ook als je geen iPhone bezit, en de headsetfunctie dus niet kunt gebruiken, dan blijft het een uitstekende koptelefoon om gewoon voor muziek te gebruiken.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins C5 (Zwart)?

Goede review! Zit veel informatie in en leuk dat je de c5 ook vergelijkt met alternatieven.
ik ben zelf voornamelijk ge´nteresseerd in de degelijkheid van deze koptelefoon. Zou je evt beschadigingen en gebreken nog willen vermelden, mochten deze zich voordoen? (ik heb nu CX880's van Sennheiser, en die zijn nogal solide, Maar er is nog het een en ander te behalen op audiokwaliteit.)
Prima review overigens, heb het met veel plezier gelezen

[Reactie gewijzigd door Dynion op 10 mei 2012 00:37]

Ik zal morgen aan de eigenaar eens vragen hoe het met de telefoon gaat. Hij gebruikt hem elke dag en hij doet het langer dan iedere andere telefoon die hij tot nu toe heeft gebruikt.