Dell Vostro V131 (n0813108) Review

Batsgeit 17 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 1.783 views

Dell Vostro V131 (n0813108)

Pluspunten

• Accuduur
  • Formaat
  • USB 3.0 en powered USB
  • (Verlichte) toetsenbord

Minpunten

• Scherm
  • "Losse" schanieren
  • Irritante brom van HDD

Na 2.5 jaar trouwe dienst van mijn Sony Vaio FW31ZJ (zie mijn andere review) had de accu de pijp aan maarten gegeven. Een nieuwe accu vond ik wel erg duur, bovendien was de laptop net iets te groot om iedere dag fijn mee te nemen. Daarom ging ik op zoek naar een thin and light notebook, met voorkeur eentje met een 13.3" scherm.

Met mijn beperkte budget bleven er twee laptops over: De Asus U30SD en de Dell Vostro V131. Ik heb uiteindelijk voor de Vostro gekozen vanwege het matte scherm, het backlit toetsenbord en de snellere processor.

Op 5 september heb ik mijn Vostro besteld, en op 16 september kreeg ik hem binnen. Dit ging niet helemaal zoals ik het wou, zie hiervoor mijn shopreview over Dell. De laptop is compleet plug and play, de accu zit er al in en is volledig opgeladen. Omdat ik hem maar zo kort heb, kan ik er nog niet veel over zeggen. Ik zal de review verder uitbreiden naarmate ik hem langer heb. Deze review is overigens helemaal getypt op de Vostro, zo kan ik direct het toetsenbord uitproberen :).

Eerst maar even de specificaties. Let op, de PW link klopt niet helemaal, doordat iedere Vostro custom is gebouwd. "Mijn" Vostro is nog niet aan de PW gelinkt, zodra dat is gebeurt komt deze review daar te staan. Goed, de specs dus:

Intel Core i5-2410M @ 2.3 Ghz (met Turbo tot 2.8 Ghz)
2GB Werkgeheugen (wordt uitgebreid naar 4GB)
320GB HDD (een Western Digital, type volgens HDTune: WD3200BEKT) @ 7200 RPM
Intel HD 3000 graphics
Backlit toetsenbord
Windows 7 home premium 64 bit

Ik heb overigens de laptop gelijk gezien van een verse Windows 7 installatie, dus ik kan niets zeggen over eventuele bloatware die zich op de laptop bevind. De drivers zijn gemakkelijk te vinden op de Dell site (linkje).

Featureset

De Vostro is goed voorzien, naar mijn mening. Ten eerste heeft de laptop 2 USB 3.0 poorten, wat verwacht mag worden voor een hedendaagse laptop. Daarnaast heeft de Dell een powered USB 2.0 poort, wat betekend dat de poort apparaten op kan laden, zelfs als de laptop uitstaat. Verder is de Vostro voorzien van een multitouch-trackpad, een vingerafdruklezer, een webcam, en een backlit toetsenbord (optie). HDMI, VGA, een koptelefoon aansluiting en een cardreader zijn ook aanwezig, net als Bluetooth 3.0.

De linkerzijde van de laptop, met de fan, powered USB 2.0, HDMI en cardreader

De rechterzijde van de laptop, met 2x USB 3.0, VGA en de 3.5MM jack

Er is geen DVD speler in de laptop. Dit vind ik zelf geen nadeel, ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst een DVD in mijn laptop heb gebruikt, maar voor sommigen is dit een minpunt. De Asus U30SD heeft deze wel, dus als er mensen zijn die per se een DVD speler moeten hebben adviseer ik om naar de Asus te kijken.

De laptop zelf wordt vrij kaal verstuurd; er zitten enkele handleidingen en hersteldisks bij (wel een voordeel), en de lader natuurlijk. Helaas is er geen sleeve of doekje bij te vinden. Desondanks ben ik van mening dat dit een zeer sterk punt is van de Vostro, vandaar 5 sterren.

Prestaties

De laptop voelt "snappy" aan, hij start erg snel op. Wel is duidelijk te merken dat het 2GB aan werkgeheugen een bottleneck is. Hier had ik van tevoren rekening mee gehouden, 8GB is dan ook onderweg. Ik vind het onzin om programma's als 3D Mark te draaien op deze laptop, omdat hij voorzien is van een onboard grafische kaart. Wil je toch benchmarks zien, dan is hier een review van Notebookcheck, met benchmarks.

Voor de mensen die het interesseren heb ik hier de Windows prestatie index:

Ik heb ook HD tune laten draaien, die op een of andere manier geen fatsoenlijke lijn kon laten zien:

Superpi mag ook niet ontbreken:

Grafisch gezien is deze laptop geen toppertje; een simpele game als Minecraft draait al niet heel soepel. Games als WoW en Team Fortress 2 zijn wel in native resolutie te spelen. Ik zal hier binnenkort enkele benchmarks van plaatsen.

De WiFi ontvanger (een Intel WiFi 1030) is slechter dan in mijn Vaio. Waar ik op mijn Vaio vol bereik heb, heeft de Dell slechts drie a vier balkjes bereik. Ik merk verder geen verschil in snelheid, maar het viel me gewoon op. De Intel ontvanger is wel voorzien van Bluetooth 3.0, wat een voordeel is.

Beeldkwaliteit

Nu zijn we aanbeland bij de Achilleshiel van de Vostro; de beeldkwaliteit. Hier heb ik maar ייn woord voor: ruk. De verticale kijkhoeken zijn al niet je-van-het, maar de horizontale kijkhoeken zijn om te huilen.

De Dell beschikt over een mat scherm, wat een voordeel is. Het scherm is in de trein ook goed te gebruiken, er zijn geen irritante weerspiegelingen. Het matte scherm (resolutie: 1366x768) heeft ook een nadeel: kleuren zijn veel minder mooi dan bij glossy schermen, en dat is goed te zien. Hierdoor scoort hij op dit punt twee sterren.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De laptop is gebouwd van een alluminiumlook plastic, wat stevig en degelijk aan voelt. Ik denk wel dat de zilveren toplaag krasgevoelig is, hoewel er nu nog geen kras op zit (ik vervoer de laptop in een sleeve en ik leg er niets bovenop). De laptop zit verder ook degelijk in elkaar, de behuizing vervormt bijvoorbeeld niet bij het typen.

Wel mochten de schanieren wat mij betreft iets stroefer gaan, en met iets meer weerstand: Dit gaat nu veel te makkelijk naar mijn mening, waardoor het scherm ook licht heen en weer beweegt als je in de trein zit. Vanwege de schanieren krijgt hij op dit punt vier sterren.

Ergonomie

Ergonomie is een sterk punt van deze laptop: ondanks het kleine formaat van de laptop zit er wel een full size toetsenbord op. Alle toetsen zijn fijn groot, en de shift- en pijltjestoetsen zijn ook van een fatsoenlijk formaat; iets wat niet standaard is in deze klasse. Verder zitten de home, page up, page down en end toetsen aan de rechterkant, wat ik zeer op prijs stel. Bij veel laptops van dit formaat zie je dat deze toetsen zijn weggestopt, en dat je ze moet activeren via een Fn toets. Een duidelijk pluspunt dus, net als het verlichte toetsenbord, wat ideaal is in het donker (helemaal door de donkere kleur van de Vostro).

Het verlichte toetsenbord (niet goed te zien op de foto) en het multitouch-touchpad

Het touchpad is ook fijn, hoewel hij niet zo prettig werkt als die van mijn Vaio. Scrollen gaat bijvoorbeeld wat minder soepel, en ook multitouch gestures pakt hij niet altijd even goed. Het touchpad is wel van een fatsoenlijk formaat, en de twee muisknoppen klikken ook prettig. Wat ik ook erg fijn vind is dat het touchpad uitgezet kan worden, wat ideaal is als je moet typen.

Warmte- en geluidsproductie

Ik ben minder tevreden over de warmte- en geluidsproductie. Over het algemeen is de laptop mooi stil, op schoot hoor je hem bijvoorbeeld niet. Dit veranderd zodra je de laptop op een bureau plaatst. Dan krijgt de laptop opeens last van een vervelende brom, die volgens mij bij de harde schijf weg komt. Dit komt overigens niet op ieder oppervlak voor, op een Ikea tafeltje is de brom niet aanwezig. De HDD is sowieso de lawaaipapagaai van de laptop; de fan is nauwelijks te horen, maar de HDD kun je wel horen ratelen. Dit is het nadeel van een 7200 RPM HDD, maar deze gaat er toch binnenkort uit voor een SSD.

De warmteproductie is redelijk: onder flinke load wordt hij rond de 75 graden, wat ik een prima temperatuur vind voor zo'n kleine laptop.

[http://i54.tinypic.com/1zn0k8h.jpg

De laptop tijdens SuperPi

Vanwege de irritante brom scoort hij op dit punt slechts drie sterren.

Mobiliteit en accuduur

Dit is dan wel weer een sterk punt van de Vostro. Hij weegt slechts 1.8 kg, hij is vrij dun en klein en de accu gaat lang mee. Ter vergelijken heb ik hem naast en op mijn oude 16.4" Vaio gelegd:

Te zien is dat de Dell een stuk kleiner is, maar vooral het gewicht scheelt enorm

De accu gaat volgens Windows zo'n 8 uur mee op een volle accu. Dan staat hij op energiebesparing met de helderheid op 20%. Ik schat dat hij ongeveer 6 uur mee kan als ik hem gewoon gebruik, dus een beetje internet, wat office en een muziekje. Dit wordt later uitgebreid als ik de laptop langer in gebruik heb. De accu heeft overigens een capaciteit van 65Wh, en steekt iets onder de laptop uit, wat niet heel hinderlijk is op schoot.

Ik heb de Dell gekocht voor 621 euro inclusief verzendkosten. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een kortingsbon, die 100 euro korting gaf vanaf 599 euro (ex btw). Omdat ik de prijs wat omhoog moest duwen, heb ik er drie jaar garantie bij gekocht. Ik vond 90 euro voor 4GB werkgeheugen teveel van het goede, dus die bouw ik er zelf bij in. Naar mijn mening is dit een redelijk bedrag voor een 13.3" laptop, die vaak duurder zijn t.o.v. 15" of 17" laptops met dezelfde specs.

Tot nu toe ben ik tevreden met mijn Vostro'tje. Met name het kleine formaat en de lange accuduur vind ik een enorme vooruitgang t.o.v. mijn oude Vaio. Het toetsenbord en het touchpad vind ik ook goed, wat ik niet had verwacht op dit formaat. Het is jammer dat het scherm zo slecht is, maar dit wist ik van tevoren en is dan ook geen dealbreaker voor mij.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Vermeld die hier dan onder (wel graag onderbouwde kritiek :)). Bedankt voor het lezen, en laat even een waardering achter als je wilt :).

Heb jij ook een Dell Vostro V131 (n0813108)?

Reviews door de redactie

Mooie uitgebreide en duidelijke review !
Maar misschien een beetje "te vroeg geschreven" vooral met betrekking tot de accuduur.
Toch noem je het nu al bij de positieve eigenschappen, na 1 dag in bezit wel een beetje voorbarig,
BUT KEEP UP THE GOOD WORK !
Heb je ook wel gelijk in, maar heb hem gisteren al ruim 5 uur op de accu gebruikt (inclusief een Minecraft sessie, dus niet heel representatief). Dat vind ik al een enorme verbetering tov mijn oude laptop, die het zo'n 5 minuten uithoudt. Daarnaast kan de laptop volgens notebookcheck zo'n 7 uur op een accu, dus ik heb er wel vertrouwen in :)
Prachtige review, Ik bestel die van mij morgen.
Kan niet wachten tot hij aankomt!

Over het scherm (en ik weet dat de kwaliteit daarvan vrij laag is), je zegt dat het in de trein wel aardig te gebruiken is. Is de helderheid ook een beetje te doen voor in de trein?
Ja, dankzij het matte scherm hoeft het scherm niet heel helder te zijn om alles fatsoenlijk te zien. Hij is daar dus goed te gebruiken. Het scherm voldoet wel voor dagelijks gebruik hoor, ik irriteer me er niet aan iig :). Wel aan de HDD, die echt luidruchtig is, dus er komt zo snel mogelijk een SSD in.
Het is de eerste review en dus ook gelijk een goede :)

Ik ontvang mijn Vostro ergens volgende week en als ik jou review lees kan ik niet langer wachten. De kwaliteit van het scherm is dan jammer maar dat is tegenwoordig in alle budget laptops.
Heb mijn Vostro binnen. Ik kan aan de review toevoegen dat ik de kwaliteit van het scherm totaal niet storend vind. Af en toe begint de fan wel hard te blazen maar dat is alleen bij maximaal CPU gebruik. Ook is de laptop lekker snel, maar een upgrade naar een SSD is natuurlijk altijd aan te raden :)
Bedankt voor je review! Vandaag ook eentje besteld. Dezelfde versie als jou. Ben benieuwd hoe snel ik hem binnen heb.
Ik heb een Vostro V131 en heb er een SSD in geplaatst. In deze video kun je horen hoeveel geluid de fans maken: http://youtu.be/TjYOHPOdSSo
Welke SSD heb je erin gezet? En maakte jou originele HDD ook zoveel lawaai?
Ik heb er de Crucial M4 128GB ingezet (haal 540MB/s seq. in Ubuntu). Ik heb totaal geen last gehad van geluid van de harde schijf, maar dat zegt niet zo veel. Ik heb de harde schijf minder dan een uur gebruikt :)
Past dat zomaar? Speciale versie? Slim ofzo?
SSDs zijn meestal 2.5", en ik heb zelf een 64 GB Crucial in mijn desktop. Die past zeker weten in een V131 :)
heb hem inmiddels ook binnen en ik erger me dood aan de brom van de hardeschijf 8)7 .
Toch fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Vind dit toch wel een serieuze design flauw in het ontwerp. Heb jij de 320 of 500GB versie?
Precies dezelfde versie als de jouwe. Heb wel meteen er 4gb geheugen bij gestoken. Zonder dat ik verder ook maar iets had geinstalleerd, op chrome na, gebruikte hij zo af en toe al meer dan 2gb geheugen. Ik was dan alleen aan het surfen met chrome.

Ik ga volgende week maar eens even met Dell bellen over die hardeschijf, want dat slaat echt nergens op.