Sony Vaio C1Z/B Review

mullah 8 juni 2007, 664 views

Sony Vaio C1Z/B

Pluspunten

• Fijn formaat en gewicht.
  • Goede prestaties voor een laptop.
  • Fijn meegeleverd softwarepakket

Minpunten

• Toetsenbord moet je van houden.
  • Audio in games is geheugenbandbreedte afhankelijk.
  • Beperkt videogeheugen.

Deze laptop heb ik gekocht omdat ik graag een kleine maar snellere machine wilde hebben. Na mijn eerdere ervaringen met VAIO laptops had ik hoge verwachtingen over de afwerking en het scherm, en deze laptop heeft zeker aan die verwachingen voldaan.

De laptop heeft een fijn x-brite scherm met een uitgebreide kleurdiepte, en vooral een ruime horizontale kijkhoek, verticaal maakt het wel snel uit hoe je het scherm kantelt.

De core 2 duo processor is ruim snel genoeg voor Vista Premium (maar de laptop is ook nog te krijgen met Windows XP Mediacenter) en de geintegreerde video kan nog goed mee met een spelletje voor de casual gamer, als je echt hoge kwaliteit en framerates wilt hebben moet je helaas iets zwaarders hebben. Als je trouwens van mediacenter ook TV support verwacht moet je nog een externe/usb tuner aanschaffen.
Veel verschil tussen Windows XP Mediacenter en Windows Vista is er qua performance niet, en de user interface van Vista kan comfortabel met Aero effecten gedraaid worden.

Het toetsenbord is er een met ongeveer dezelfde toetsen als de macbooks, dus daar moet je van houden, en de spatiebalk heeft een wat harde aanslag nodig als je hem niet goed in het midden raakt. Ik vind het toetsenbord dus net iets minder dan bijvoorbeeld mijn vorige vaio fj1s die een zwaardere uitvoering toetsen had.

De touchpad is van de gebruikelijke VAIO kwaliteit, dus niet te glad en met wat stevige muistoetsen. De synaptics drivers hebben ook de gebruikelijke scrollfuncties in Windows XP, onder Vista zijn de drivers hiervoor helaas niet zo uitgebreid.

De ingebouwde speakers zijn niet zo bijzonder, maar zelf vind ik dat niet zo belangrijk omdat ik het niet primair als mediaspeler gebruik.

De driversupport onder Vista is redelijk, ik heb af en toe een klein beetje last van stotterende audio tijdens Rise of Legends, in Windows XP Mediacenter was de audio veel beter in dezelfde situatie.
Ook is het shared memory wat toegekend wordt aan de videokaart vastgelegd op 128MB, wat in games betekent dat de kwaliteit niet helemaal omhoog gebracht kan worden.

De meegeleverde software ebvat onder andere Photoshop Elements, Adobe Acrobat Standaard, Roxio Easy Mediacreator Home en Intervideo WinDVD. Een redelijk compleet pakket van nuttige applicaties, en je moet alleen de overbodige Office 2003 30 dagen demo en Norton virusscanner vervangen door een normale office suite en virusscanner om deze laptop voor alle dagelijkse bezigheden te gebruiken.

Onder bijvoorbeeld Ubuntu had deze laptop eigenlijk ook geen problemen qua hardware.

Heb jij ook een Sony Vaio C1Z/B?

De Sony C serie laptops zijn de 'budget'-varianten van de S serie... De S serie heeft wel fatsonelijke videokaarten, maar zijn ook wel meteen een stuk duurder...
Beste Mullah, ik heb een vraagje, gebruik je NL XP of de Engelse??
wil je misschien mijn mailen hier over rally04 @ quicknet.nl ( zonder spaties )
heb je misschien recover CD van NL versie.... dan kan ik misschien terug zetten naar NL.

en sovieso vind ik hele fijne laptop met genoeg power.

HELP!

[Reactie gewijzigd door rallygek op 11 oktober 2007 14:39]