Conceptronic Grab'n'Go Mediaplayer 320GB (USB 2.0) Review

gideonz74Newbie 8 juni 2007, 5.413 views

Conceptronic Grab'n'Go Mediaplayer 320GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Behoorlijk stil
  • Mooi design (persoonlijk)
  • Speelt DivX en mpg prima

Minpunten

• Ondersteunt geen NTFS!!!
  • Speelt geen DVD menus
  • Bij het spelen van DVDs moet je het geluidskanaal handmatig "locken", anders valt het geluid weg van de ene VOB naar de andere.

Mobiliteit Score: 3
Toen ik het product uitpakte was ik erg positief. De doos en de verpakking zien er goed verzorgd uit. Ook zijn er genoeg kabels meegeleverd, zoals een s-video kabel, 3x-tulp en een optisch kabeltje zelfs voor het aansluiten aan de versterker. Ook de batterijen voor de afstandsbediening ontbraken niet.

Echter, bij het aansluiten aan de PC, werd mij eerst gemeld dat het een 'unknown device' was. Een keer het stekkertje er in er uit verhielp het probleem en de drive werd herkend. Ik kreeg een drive erbij van 320 GB. Toen probeerde ik er een DVD naar toe te kopieren, maar dat ging mis. Het bleek dat de drive geformatteerd was met FAT32, waarbij de maximale bestandsgrootte maar 2 GB is. Dus formatteerde ik hem op NTFS en probeerde het opnieuw. Ook gooide ik er een mpeg bestand op en een divx. En toen aansluiten op de TV... helaas niets dan een leeg scherm met logo en geen directory van de drive.

Het bleek aan NTFS te liggen, dat wordt namelijk niet ondersteund. Onverwacht, omdat zelfs de media player van Sweex dit wel ondersteunt. Er wordt ook geen melding van gemaakt op de website. Wel in de handleiding overigens.

Hoewel zo'n harddisk eigenlijk niet bruikbaar is op FAT32 (hoe zet ik mijn .ISO bestanden er dan op?), heb ik toch maar geprobeerd om hem weer te formatteren op FAT32. Dat ging niet zo makkelijk, want windows kwam met de melding dat FAT32 niet wordt ondersteund voor grote partities. &@#$%@& Uiteindelijk heb ik op internet een tooltje gevonden die wel geforceerd de drive weer kon formatteren op FAT32. Toen de bestanden er weer opgezet, weer aan de TV aangesloten, en toen verscheen na een halve minuut (!) de directory met die paar bestanden er in. De mpeg en divx speelden overigens prima, maar de DVD was een teleurstelling. Op zich was de kwaliteit niet slecht, maar het menu speelde niet; of laat ik het duidelijker formuleren: het was wel zichtbaar, maar niet navigeerbaar.

Al met al vind ik het een onbruikbaar produkt. Misschien heel aardig voor DivX, maar zeker niet voor DVD.

Ik vind de beeldkwaliteit (zelfs op composiet) best heel goed eigenlijk, dus vandaar toch een 'voldoende' bij prestaties.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go Mediaplayer 320GB (USB 2.0)?

.iso kun je uitpakken met winrar. (werk ook goed ;) )
zou de extentie ext2/3 ook werken op de Harddrive om bestanden boven de 2GB?
FAT32 tot 2GB? Volgens mij ben je in de war met FAT16!

FAT32 is in theorie te gebruiken tot 2TB (bij gebruik van een 32-bit besturingssysteem).
Hij heeft het over de maximale bestandsgrootte, jij over de maximale partitiegrootte :)
Bij mijn mediaplayer 250 GB werkt afspelen van menu's gewoon wel hoor!

Je moet er (staat duidelijk in de handleiding) alleen wel op letten dat je een submap aanmaakt voor je film met daarin je AUDIO_TS en VIDEO_TS map. bijvoorbeeld:

ROOT
- DVD1
  • - AUDIO_TS
  • - VIDEO_TS
- DVD2
  • - AUDIO_TS
  • - VIDEO_TS
- AVIS

Als je dan de submap (Bijvoorbeeld DVD1) selecteert in het menu en pijltje naar rechts drukt, speelt de mediaplayer gewoon de DVD af alsof je het schijfje zelf afspeelt.

Als je op deze manier een DVD afspeelt (ipv losse .vobs) onthoud het apparaat ook gewoon het gekozen geluidskanaal+subtitle.

Als je een ISO file hebt van een DVD, kun je die dus gewoon uitpakken met bijvoorbeeld WINRAR en de mappen AUDIO_TS en VIDEO_TS extracten naar een map op de mediaplayer.

Het ontbreken van NTFS mogelijkheid beschouw ik dan ook niet als een nadeel hoor!

Beeldkwaliteit en ook geluidskwaliteit is inderdaad erg goed, ook bij DVD.

Grtz, PM

[Reactie gewijzigd door PM op 8 juni 2007 15:10]

Dat is zeer positief nieuws allemaal, maar ik heb mij altijd al afgevraagd of dergelijke mediaplayers filmbestanden met een NTSC framerate de betreffende films zonder haperingen in het beeld, dus vloeiend weten af te spelen op een PAL systeem?
wat voor tooltje heb je dan gebruikt om hem weer om te zetten naar fat32 ik heb mn hd ook omgezet naar ntfs maar het was onmogelijk om het weer terug te converteren of iig zeer moeiljk...
Als je windows 2000 of XP gebruikt, kun je eens kijken naar de freeware tool Swissknife, welke je kunt vinden op www.compuapps.com
Deze kan gewoon tot 2TB formatteren op FAT32.
Maar dan zit je nog steed met die maximale bestandsgrootte van 2GB ;)
Je bedoelt 4GB.
Bij FAT32 kun je tot 4GB files op de mediaplayer gooien.

Maar waarvoor wil je groter gaan dan? Om het afspelen van ISO's aan te kunnen?
Zoals PM bovenin schrijft kun je de ISO gewoon uitpakken en de mappen op de Mediaplayer zetten. Zo kun je toch DVD's spelen.

Andere mediafiles (met uitzondering van HD content) groter dan 4GB ken ik niet.
Ik had het inderdaad over de maximale bestandsgrootte. Theoretisch zou 4GB moeten kunnen met een 32-bit lengte veld, maar helaas is in veel software dit lengte veld "signed", waardoor boven de 2GB de lengte opeens negatief wordt. Ook Windows gaat (of ging) niet helemaal goed om met bestanden tussen de 2GB en de 4GB onder FAT32.

Anyway, het grootste nadeel van het ontbreken van NTFS support is dat je NOOIT een ISO bestand op die harddisk kwijt kunt, ook niet tijdelijk om het daarna uit te pakken in losse VOB bestanden. Dan zou je wellicht met een extra NTFS partitie op die harddisk uit de voeten kunnen, maar het is gewoon omslachtig.
Overweeg om er 1 te kopen maar begin nu toch wel te twijfelen.

Omdat ik veel download heb ik veel *.avi films, maar geen zin om steeds te branden dus vandaar mijn overweging. Maar als hij de avi bestanden niet lekker afspeelt heeft het voor mij geen zin om er 1 aan te schaffen.....
Ik had hem zelf ook, maar vond het fat systeem de reden om hem terug te brengen.
En ondersteunt ook geen iso files.
Heb zelf nu een freecom en twee sweex mediaplayers.
Zijn intern geheel hetzelfde.
De freecom is van plastic, de sweex van alluminium en is ook goedkoper.
Deze ondersteunen wel ntfs en iso files van dvd's
YpbR uitgang coax en optisch digital out, USB en netwerk, werkt dus ook als NAS.
Ideaal apparaat.
ook avi files geen probleem ?