Trust eLight LED Illuminated Keyboard (Qwerty US) Review

FreakingSTFU 12 september 2011, laatste update op 13 september 2011, 4.577 views

Trust eLight LED Illuminated Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• mooi blauw licht
  • voelt echt stevig aan
  • niet slecht voor 25 euro
  • plug & play

Minpunten

• Laptop toesten
  • UK indeling
  • zonder verlichting zijn de letters amper te zien
  • blauwe licht net iets te vel voor langdurig gebruik
  • licht kan tussen de toetsen heen schijnen

Ik moest en zou nu eindelijk eens een toetsenbord met verlichting kopen, en aangezien mijn nieuwe muis veel minder rood licht uitstraalde dan mijn vorige had ik weinig andere opties om erachter te komen waar welke letter zit.

Ik wilde natuurlijk zo min mogelijk geld spenderen met het maximale rendement. Nu moet ik zegen dat het aanbod van verlichte toetsenborden sowieso erg gelimiteerd is. De uiteindelijk keuze ging voor mijn tussen de Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 en deze Trust.
Dit waren de enige verlichte toetsenborden die ik kon vinden met een redelijk normale indeling. Het prijsverschil van 54 euro woog voor mij echter zwaarder dan het feit dat de Logitech draadloos is, wat ik toch niet nodig heb bij een toetsenbord, en het verstelbare witte licht.

Algemene beoordeling
Nu moet je niet meteen schrikken van de slechte beoordeling die ik aan een paar onderdelen heb gegeven, want deze zijn vooral gebaseerd op persoonlijke voorkeur & zijn dingen waar voor aankoop rekening mee gehouden kan worden. Hieronder zal ik deze punten wat verder toelichten.

Ergonomie
Over het algemeen bevinden de knoppen zich waar ze thuishoren, met uitzondering van:

- een functie toets in de plaats van de linker Windows toets - vind ik wat jammer aangezien ik altijd de linker Windows toets aansloeg, maar handig voor Gamers die niet per ongeluk uit hun spel worden gegooid.
- Verder zit de "\" niet meer onder en naast de ENTER toets maar erboven.

Dit is het resultaat van het feit dat dit toetsenbord een UK indeling heeft in plaats van de US.
Aangezien ik altijd gewent was aan de US indeling, met de grote ENTER knop is dit even wennen en kan zorgen voor flink wat verkeerde toets aanslagen, gelukkig heb ik hier iets op gevonden. Het is niet perfect maar met programma’s als Keytweak heb ik enkele toetsten geremapped. Aangezien ik de "\" bijna niet gebruik heb ik deze op de plaats van de SCROLL-LOCK toets geplaats, de functie toets was een ander mogelijk keus. Vervolgens heb ik de "\" toets de ENTER funtie toegewezen, waardoor ik nu als ik op de toets boven de enterknop druk gewoon ENTER krijg.

Een ander kleinigheid wat ik jammer vind is dat er aan de onderkant behalve de kenmerkende pootjes zich ook kleine rubber zooltje bevinden, op zich handig, maar voor mensen die hun toetsenbord nog wel is dwars zetten omdat ze er niet recht voor zitten kan dit een kleine irritatie vormen. In mijn geval als ik mijn toetsenbord dwars zet waardoor er een klein gedeelte in de lucht hangt, nu door dat rubberen zooltje aan de andere kant wiebelt het toetsenbord een beetje.

Functionaliteit
Zoals hierboven al vermeld is dit een toetsenbord met de UK indeling waardoor je een kleine ENTER knop heb en verder zorgt de functieknop voor een aantal extra opties, zoals:

- Mediaplayer + play, pause, etc
- Volumeregeling + mute
- browser
- e-mail
- deze computer
- favorieten

Deze functies zijn helaas niet aan te passen.

Weliswaar niet echt irritant voor de ogen op korte termijn, voor mensen die lang achter elkaar ziiten te typen & hiervoor naar hun toestenbord moeten kijken, ik kan het niet hoor dat blind typen, adviseer ik toch echt wit licht of in indergeval een toesenbord waar je de lichtsterkte aan kan passen.

Veder is het een echte plug & play, usb erin en meeteen werkt het, geen drivers of andere software nodig.

Vormgeving
Wat betreft de looks kan je gerust zeggen dat het blauwe licht er erg cool uitziet.
De plastic zwarte glimmende laag eromheen zorg voor een mooi combinatie, waar vingerafdrukken overigen niet echt te zien zijn.

Een grote tegenvaller voor mij waren de laptop toetsen, als je goed kijk naar een foto kan je het zien, maar ik had er nooit bij stilgestaan en verwachte een ouderwets luidruchtig toetsenbord, nog net geen IBM Model M.
Afgezien van dat ik de normalen toetsten toch wat lekkerder vind typen, hebben de laptop toetsten nog een potentieel nadeel. Voor iemand als mijzelf die niet altijd recht achter zijn toetsenbord zit zorgen de laptop toetsen ervoor dat er een kleine hoeveelheid licht tussen de toetsen heen schijnt, waar dit niet echt hinderlijk is voor de ogen kan het wel vervelend zijn als je typt en je ziet tussen elke letter een licht streepje.Hier lijkt mij weinig aan te doen sinds ik nog geen duidelijk ouderwets toetsenbord met verlichting ben tegengekomen, misschien sommige van die Gamer editons?

Iets wat vrij logish is en wat ik ook heb gezien op andere verlichte en gewoon nieuwe toestenborden is dat jammer genoeg de Speciale karakters zoals: ¤¼½¾ niet meer worden weergegeven maar dit is dus niet uniek bij dit of zelf andere verlichte toestenborden dus weinig aan te doen.
Een belangrijke vermelding is wel dat zonder verlichting de toetsen bijna niet te zien zijn, maar sinds het ook overdag bij mij niet altijd even licht is in de kamer is dat voor mij geen grote objectie.

Een ander dingetje wat met een klein beetje tegenvalt is het aan/uit knopje voor het licht, dit is erg plat en in het donker niet super makkelijk te vinden, het zou beter zijn geweest als het wat meer uitstak.
Een laatste aanmerking op het licht is dat de NUM-Lock + Caps-Lock indicatie lampjes vrij fel zijn, maar hier doet een simpel plakbandje wonderen.

Bouwkwaliteit
Voelt toch verassend stevig aan, waarschijnlijk door de eerder vermelde rubbertjes staat het toetsenbord erg stevig en komt zeker niet goedkoop over. Het enige dat ik er niet zo hoogwaardig aan vind zijn de laptop toetsen, maar dat is ieder voor zich.

Al met al toch zeer tevereden met dit toetsenbord, het is niet perfect en misschien was de Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 een iets beter keus geweest, maar aangezien die ook laptop toetsen lijkt te hebben en het feit dat je hem om de paar weken moet opladen denk ik toch dat ik blij ben dat ik die 54 euro nog in mijn zak heb zitten.

ps. foto's volgen binnenkort

Heb jij ook een Trust eLight LED Illuminated Keyboard (Qwerty US)?

het toestenbord wel mijn vingers zijn levendig verbrand door het blauwe licht. :P
het illuminated toetsenbord (bedraad) van Logitech kost een stuk minder ;) zelf heb ik de wireless en geen kwaad woord daarover!

voorderest nette review, zo uitgebreid als mogelijk :)

[Reactie gewijzigd door K.Rotteveel87 op 13 september 2011 00:12]

Geen last van toetsen die blijven hangen hier maar een gamers toetsenbord is het niet want daar is het niet degelijk genoeg voor.
Sharkoon Nightwriter schijnt een beter verlicht toetsenbord te zijn maar is nog niet te koop in NL.
Al met al hou ik de mijne en voor die prijs verwacht ik ook geen toetsenbord wat 10 jaar mee gaat en geen minpunten heeft ;)
Die paar centen zijn toch 30 euro als ik de prijs goed heb gezien, maar de illuminated toetsenbord (bedraad), heb ik wel bekeken alvorsen ik de aankoop deed en ik vond de toetsen niet allemaal op de juisten plaats zitten. De insert & menu toets zitten boven in gepropt bij printscreen enz.
Zoals jij het beschrijft heeft je nieuwe toetsenbord gewoon de US indeling, met een brede maar lage enter. Je oude toetsenbord heeft dan waarschijnlijk de indeling die Logitech aan ons verkoopt als US international.
Vandaag gekocht, erg tevreden tot nu toe. Ik heb overigens 3 kleuren lichtjes, blauw,groen en iets er tussen in.
Ik heb dit toetsenbord gekocht bij Wehkamp, de indeling is echter anders dan wordt weer gegeven hier en op de Wehkamp website; het toetsenbord heeft een grote enter toets waardoor de \ op een andere plaats zit (links naast de backspace) en de backspace knop is klein. Aangezien ik de \ en backspace veel gebruik gaat dit toetsenbord meteen weer terug.
Bovendien is de kracht voor het aanslaan van de knoppen niet overal hetzelfde en bij mij bleef de m toets steeds vast hangen.