HPC-Sodium LWD400-SI (40") Review

Leonvanrooijen 5 juni 2007, 822 views

HPC-Sodium LWD400-SI (40")

Pluspunten

• Prijs, prijs en nog eens prijs
  • Beeldkwaliteit
  • Grote van het scherm
  • Kwaliteit componenten
  • Aansluitingen
  • HD ready

Minpunten

• Geen DVI
  • Onbekend merk
  • Universele afstandsbieding herkenning
  • Minder luxe afstandsbediening
  • 1x scart

Ik heb enige tijd lopen twijfelen om een LCD TV te kopen, maar omdat ik een xbox360 heb en toch wel het laatste uit mijn console wilde halen heb ik besloten om een LCD tv te kopen. Mijn budget was niet erg groot (ongeveer 800 tot 1000 euro) dus ik was eigenlijk genoodzaakt om een goedkoop alternatief (Tatung of mirai) te zoeken of een kleine tv. In het begin was ik eigenlijk op zoek naar een Tatung, (waar iedereen zo lovend over spreekt) Ik heb de tv bekeken bij een (voor mij) locale webwinkel. Hier heb ik gekeken naar de Tatung 42’’ en deze HPC 40’’

Het beeld vond ik niet veel verschillen en ten tijde van het vergelijken in de winkel, De HPC leek ten tijde van het kijken zelfs een helderder beeld te geven dan de Tatung, welke naar mijn mening fletser overkwam. (De content was afkomstig van dvd)

Er was op de site aangegeven dat HPC gebruik maakt van componenten van Samsung, Hitachi en Philips. Toen ik in de winkel was hadden ze ook een (oudere) plasma staan waar de backplate van was verwijderd, in de tv was duidelijk te zien dat er complete printplaten in zaten van Samsung, Daarnaast zag ik een soort stekker op een printplaat (bij de tuner) van Philips. Dat gaf vertrouwen dat er goede componenten inzaten. Zoals ik heb meegekregen van de verkoper bestaat het beeldscherm uit een paneel van Samsung. Op basis van prijs en de kleine verschillen in beeldkwaliteit heb ik besloten om deze HPC aan te schaffen. De Tatung was Full HD maar op dit moment heb ik geen baat bij een scherm met deze hoge resoluties. Ik heb geen HD content of speler in eigen bezit en mijn xbox heeft een beeldweergave van 720p De tatung was voor mij dus overkill (bij een budget overschrijding van ongeveer 300 euro). Nu dan de gekozen TV.

De belangrijkste specificaties van de HPC LWD-400SI

Ypbr (component)
D-sub
audio in / out

Meer specs op www.HPC-sodium.eu

Tv Signaal (hier maak je toch het meeste gebruik van)
Ik heb nu de tv flink getest en ben tot de volgende conclusies gekomen. Het tv beeld (coax) is voldoende ,MAAR, ik heb op de digitale receiver van mijn ouders gekeken en dit was even een stukje beter, de scherpte komt heel duidelijk naar voren. Daarbij merk je dat ook de zwart-zwart verhouding met digitale televisie sterk lijkt te verbeteren in vergelijk met de standaard Coax aansluiting. Het blijkt duidelijk dat een LCD tv zonder digitale televisie waardeloos is (als je het verschil hebt gezien). Het tv signaal is via digitale televisie goed te noemen. Tv via de standaard coaxkabel, zou verboden moeten worden ;), Waneer komen de tuners waarbij het gehele huis kan worden voorzien van digitale televisie. (dus ik moet even door met analoog :( )

PC signaal
Ik kon het niet laten om even mijn PC op deze tv aan te sluiten, ik heb dit moeten doen (geen DVI) via een d-sub aansluiting, nou dat was niet spectaculair. De instellingen van het scherm en de PC was niet een twee drie gedaan. Ik had gehoopt dat ik direct het beeld op de native resolutie van mijn tv kon instellen, maar ik ben niet verder gekomen dan een resolutie van 1280x1024. dit is ook de resolutie van mijn pc scherm maar als tweede monitor ging het scalen niet (naar 1366x768). Dus ik heb (nog) niet de resolutie (1360x768) kunnen instellen, dus dan maar schuiven en verkleinen vergroten, met als resultaat geen optimaal PC beeld. Meerdere personen hebben hier last van gehad bij meerdere type tv’s. dus ik zal de oplossing in Windows of mijn VGA moeten vinden.

XBOX360 :)
Hier ging het mij allemaal om en ik kan het omschrijven in een woord “WHO”, dit is veel gaver dan op een normale tv spelen, tjonge tjonge wat een beeld geeft die Xbox dan af. Ik heb de aansluiting laten verlopen via de Component (YPbPr) die bij de Xbox zit. Ik speel nu op 720p en dit zit er heel mooi uit. De scherpte en details die je ziet zijn echt een grote verbetering. In snelle donkere spellen zie je een zeer lichte vorm van ghosting die overigens zeker niet hinderlijk is.). De reactie snelheid is maar 8ms wat voor een LCD tv niet zeker niet hoog is en ondanks een wat lagere contrast ratio (1000:1) neem ik zwart tov van zwart goed waar. ik heb weinig ghosting ervaren alleen bij een donkere kleur die snel over het beeld beweegt t.o.v. een lichte kleur neem je een lichteghosting waar. Maar dat is nu eenmaal met LCD. schermen.

HD content
Dit was echt verbluffend ik heb een HD demo film bekeken op de tv met een PS3 (via HDMI) . De kleurweergave en scherpte van het beeld overtroffen al mijn verwachtingen. Dit had ik niet verwacht voor een tv die zo relatief goedkoop is. De kleuren sprongen er daadwerkelijk uit. Geel was geen vies geel maar echt geel. De kleurweergave is heel natuurlijk. De scherpte van de hd content is ongelooflijk die scherpte is soms bijna misselijk makend en je moet er echt aan wennen. Dicht op het beeld zitten met HD content is niet echt aan te bevelen. Dit was 720p en ik kan me haast niet indenken dat 1080 i/p zoveel scherper kan zijn (bijna eng)

De bouw van de tv
Dan de bouw van de TV, de tv omhuizing voelt stevig aan. De voet is stevig en ziet er goed uit Het ontwerp is mooi naar redelijke maatstaven. Het ziet er een beetje uit als een europees ontwerp van een jaar geleden (zwart/grijs). Het is niet zoals de Philips en Samsungs met mooi glanzend zwarte randen afgewerkt met mooi ronde randen en glasplaten etc. De randen van deze tv (om het paneel) zijn zwart afgewerkt. Het scherm ziet er op deze manier strak uit en het bevorderd het contrast.

Enige waar ik een beetje verbaasd over was, was het feit dat het logo (sodium) met een sticker erop was geplakt en afgedekt was met een plakbandje deze wilde ik eraf halen en ik trok het hele logo mee. Dus weer erop geplakt en voorzichtig eraf gehaald en nu zit het er mooi op. De afstandbediening is nu niet de meest flashy afstandbediening en die had wel iets luxer en zwaarder mogen zijn. Ik wil nog een mooie universele afstandsbediening kopen maar weet niet of de infrarood instellingen van deze tv bekend zullen zijn. Uitgaande van het feit dat deze tv is opgebouwd uit componenten van bekende merken zal er vast wel iets overeenkomen, maar zekerheid heb ik nog niet.

Aansluitingen
Met name het feit dat er HDMI op zit is wel ok, Maar ik had liever ook DVI erop gezien, dan had ik namelijk mijn PC erop aan kunnen sluiten zonder te hoeven klooien met de beeldinstellingen en resoluties en veel verlies van beeldkwaliteit. Daarnaast heb ik helemaal geen AV-apparaten die gebruik maken van HDMI. Misschien een goede optie om later te kunnen gebruiken. Ondanks het ontbreken van DVI is het een rijkelijk gevulde tv met veel aansluit mogelijkheden. Daarnaast zit er 1 scart aansluiting op en dit hadden er mischien 2 moeten zijn, ik gebruik er maar 1 maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die er 2 gebruiken. Maar een Scartdoos kost tegenwoordig ook niets meer.

Menu
Het menu is goed te werken, het is ziet er helder en is gemakkelijk te gebruiken. De kleurstelling van het menu is wel een beetje (te) fleurig. De instelmogelijkheden zijn voldoende. Met voldoende beeld instellingen, equalizer, Dus voldoende instelmogelijkheden hier en gemakkelijk en gebruiken. De zender instelling heb ik handmatig gedaan en dit was zo gepiept. (Maar je moet altijd even handigheid hierin krijgen.)

Geluid.
Het geluid van de HPC kan goed hard, maar gaat wel blikkerig klinken bij erg hoge volumes. In een normaal volume is het geluid redelijk vol. Het geluid is niet uitermate goed maar ook zeker niet slecht. Maar het geeft toch mijn voorkeur om de tv aan een goede stereo te hangen. Door de vele uitgangen is dit zeer gemakkelijk te realiseren. De geluidsweergave via de output van de televisie heeft een goede kwaliteit.

De bouw van de tv
Dan de bouw van de TV, De tv omhuizing voelt stevig aan. De voet is stevig en ziet er goed uit Het ontwerp is mooi naar redelijke maatstaven. Het ziet er een beetje uit als een europees ontwerp van een jaar geleden (zwart/grijs). Het is niet zoals de Philips en Samsungs met mooi glanzend zwarte randen afgewerkt met mooi ronde randen en glasplaten etc. De randen van deze tv (om het paneel) zijn zwart afgewerkt. Het scherm ziet er op deze manier strak uit en het bevorderd het contrast.

Aansluitingen
Met name het feit dat er HDMI op zit is wel ok, Maar ik had liever ook DVI erop gezien, dan had ik namelijk mijn game PC erop aan kunnen sluiten zonder te hoeven klooien met de beeldinstellingen en resoluties en veel verlies van beeldkwaliteit. Daarnaast heb ik helemaal geen AV-apparaten die gebruik maken van HDMI. Misschien een goede optie om later te kunnen gebruiken. Ondanks het ontbreken van DVI is het een rijkelijk gevulde tv met veel aansluit mogelijkheden.

Menu
Het menu is goed te werken, het is ziet er helder en is gemakkelijk te gebruiken. De kleurstelling van het menu is wel een beetje (te) fleurig. De instelmogelijkheden zijn voldoende. Met beeld instellingen, equalizer, Dus voldoende instelmogelijkheden hier en gemakkelijk en gebruiken.
De zender instelling heb ik handmatig gedaan en dit was zo gepiept.

Geluid.
Het geluid van de HPC kan goed hard, maar gaat wel wat blikkerig klinken bij erg hoge volumes. In een normaal volume is het geluid vol en helder. Het geluid is niet uitermate goed maar ook zeker niet slecht. Maar het geeft toch mijn voorkeur om de tv aan een goede stereo te hangen. Door de vele uitgangen is dit zeer gemakkelijk te realiseren. De geluidsweergave via de output van de televisie heeft een goede kwaliteit.

Algemene indruk
Deze tv biedt veel waar voor zijn geld. De beeldkwaliteit met name van de HD content was verbluffend en overtrof mijn verwachtingen. De aansluitmogelijkheden zijn ruim voldoende alleen mis ik DVI. De afstandsbediening is simpel maar toch doeltreffend en daar gaat het uiteindelijk om. De televisie krijgt van mij een dikke voldoende voor prijs / prestatie verhouding. Over deze aankoop ben ik erg tervreden en ik hoop dat dit enige informatie geeft voor mensen die ook interresse hebben in deze televisie.

Heb jij ook een HPC-Sodium LWD400-SI (40")?

goeie review, zit er zelf over na te denke om deze aan te schaffen.
kan iemand mij vertellen waar ik de afstandsbediening voor de hpc sodium kan verkrijgen.

alvast bedankt voor je reactie