HP Pre3 (8GB) Zwart Review

328088 12 september 2011, laatste update op 12 september 2011, 1.190 views

HP Pre3 (8GB) Zwart

Pluspunten

• WebOS is een fijn OS
  • Snel
  • Devmode is simpel te unlocken
  • Touchstone van vorige modellen werkt prima

Minpunten

• WebOS toekomst is onzeker
  • Niet al te veel "Apps"

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een HP Pre 3.
Als het tegenzit de laatste smartphone die af fabriek WebOS geleverd krijgt.

Hiervoor heb ik al ervaring opgedaan met WebOS, waaronder Pre, Pre + en een Pixi +.
Allemaal fijne toestellen maar een opvolger voor mijn Pre+ was gewenst.

Het Design en bouwkwaliteit

Het eerste wat opvalt in vergelijking met de Pre+ is dat het toestel wat groter geworden.
Voor mij in het begin vond ik het niet positief. Vond de Pre+ een mooi formaat hebben.
Maar eenmaal gewend aan het toestel is het dankzij het grotere scherm toch fijner.

De bouwkwaliteit is tegen over de Pre en de Pre Plus een grote vooruitgang.
De "slider" werkt een stuk soepeler en voelt veel degelijker aan als die van een Pre+.
Het toetsenbord is ook groter geworden tegenover de Pre+, deze is nu handzamer en hij klinkt net zo fijn als het toetsenbord van de Pixi Plus.

Hierdoor heb je het beste van de 2 vorige modellen in 1 samengevat.
- Groot scherm (Pre)
- Slider (Pre)
- Heerlijk "klik" toetsenbord (Pixi)

Gebruikersgemak en Featureset

Zoals hierboven is te lezen werkt de slider probleemloos en is het scherm erg goed.
Het touchscreen werkt erg goed en is lekker groot.
Dankzij het "klik" toetsenbord kun je ook heel snel werken met de meegeleverde applicaties als de message client.

De Pre3 kent heel wat mogelijkheden en functies die er standaard in zitten.
Denk hierbij aan:
- App Catalog
- Webbrowser (Flash werkt prima!)
- Email client (Met IMAP/POP/Exchange ondersteuning)
- Message client (Gtalk, AOL, Skype, Yahoo en SMS)
- HP Maps (werkt ook met de ingebouwde GPS en is gebasseerd op Bing! Maps, was voorheen Google Maps)
- Calendar (kan syncen met Gmail bv.)
- Andere standaard apps: Memos, Tasks, Calculator, YouTube, Camera, Videoplayer, Musicplayer etc.

Al deze applicaties werken prima en met WebOS kun je ook deze applicaties allemaal prima naast elkaar draaien.
Dankzij de applicatie switch functie zit je snel bij het programma wat je wilt hebben.

Het hele OS is net even iets anders als iOS of Android.
Zo staat er op je hoofdscherm onderaan een balk met 5 snelkoppelingen.
4 er van kun jezelf bepalen en de meest rechtse open je de Launcher.
De Launcher opent echt in een seconde dus wachten hoef je er niet op.

Launcher bestaat uit verschillende pagina's met snelkoppelingen naar de geinstalleerde programma's.
Dit idee is bekend bij zowel Android als iOS.
Je kunt Launcher pagina's aanmaken en namen geven. Deze naam word weergegeven bovenaan de pagina.
Wat ik bijvoorbeeld heb gedaan is: Applications, Media, Games, System.

Alles werkt heel erg soepel en je kunt merken dat de sterkere processor zijn werk goed doet!
Tot nu toe heb ik ook nog geen vastlopers gehad en dit is zelfs met Preware en een aantal patches geinstalleerd.

Ook een leuke feature, die al vanaf de Pre aanwezig was, is de Touchstone lader.
Die staat op het nachtkastje en dan leg je je de Pre 3 erop en laad hij op zonder een stekkertje erin te doen.

Tevens zat hij dan de Exhibition modes aan.
Dan dimt het scherm en kun je kiezen dat de Pre 3 fungeert als fotolijstje of als wekker met alleen de tijd erin.
Of je kiest voor de Agenda functie en laat hij je actuele afspraken zien.
Met Facebook geinstalleerd kun je kiezen dat hij de laatste Facebook notifications laat zien.
Erg leuke feature.

Accuduur
Deze is ook vooruit gegaan in vergelijking met de Pre+.
Even een opsomming wat ik gebruiker en dagelijks doe.

- Email pushmail (Gmail)
- Googletalk
- TextOne (whatsapps idee)
- Dagelijkse autorit van ongeveer een 45 min als mp3 speler
- 's avonds in de bank browser (uurtje)

Als hij dan in de avond naast me bed op de Touchstone gaat heb ik vaak nog 30% over.
Het komt wel eens voor dat ik in de avond de melding krijg dat hij onder de 20% zit, maar dan gaat hij nog mee tot de volgende middag.

Een hele mooie en fijne smartphone, dat moge duidelijk zijn.
Helaas is het ook weer met deze "Palm" dat hij moeilijk te verkrijgen is in Nederland.
Dit helemaal omdat HP zijn hardware tak van WebOS heeft opgegeven.
Erg jammer want het is een mooie toestel met zeker veel potentie!

Ook is de wel bekende appstore goed maar te weinig gevuld.
Al stoor ik mezelf hier niet erg aan, want ik mis niet iets wat ik nodig heb.

En om de beoordeling "Prijs" te rechtvaardigen.
Ik heb hem helaas niet kunnen bemachtigen voor de "Firesale" prijs maar er 369 euro voor betaald.
HP vind dat ik me telefoon niet vroeg genoeg (moest voor 24 augustus 2011) heb geactiveerd om een refund te krijgen... Jammer.

Heb jij ook een HP Pre3 (8GB) Zwart?