Specificaties 12,1" (1280x800), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21) Review

retrosaurus 10 september 2011, 623 views

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)

Pluspunten

• Batterijduur
  • Toetsenbord
  • Scherm
  • Touchpad
  • Opstartsnelheid

Minpunten

• Chrome OS
  • Plastiekerig gevoel
  • Geen bluetooth

Ik schrijf deze review na het hebben gewonnen van de wedstrijd van tweakers.net . Zelf zou ik dit toestel niet hebben aangeschaft ivm. de hoge prijs vs. specs. Zou ik een netbook aanschaffen zou dit voor mij op dit moment een zijn op basis van een AMD APU met een volledig OS. Dit is tevens ook mijn eerste review op tweakers. Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Verpakking

Het toestel was netjes verpakt in een traditionele kartonnen doos. Inhoud: chromebook, adaptor en vga kabeltje voor mini vga aansluiting (er zit geen "normale" vga aansluiting op het toestel).

Uiterlijk

Het toestel is mooi vormgegeven. Het enige minpunt is in mijn ogen het embossed google logo. Hierdoor is de bovenkant van de notebook niet vlak meer. Ik krijg het idee dat als je het toestel veel gebruikt dit logo dee eerste slijtageplek zal worden.

Featureset

Voor een netbook/notebook is imo een LAN aansluiting en bluetooth een must. Zeker in het geval van een chromebook. Je bent afhankelijk van een internet verbinding, maar je neemt twee van de vier mogelijkheden om te verbinden met het internet weg. Ook had het kunnen aansluiten van mijn bluetooth muis op het toestel me kunnen bekoren. Hardwarematig zitten bluetooth en GPS er wel in, maar deze zijn (nog?) niet ondersteund. De rest van de specs van het toestel zijn niet veel anders als van een ander netbookje. Enkel de batterij, SSD en het scherm onderscheiden de chromebook hardwarematig van een netbook.

Prestaties

De chromebook start supersnel op. Prestaties zijn echter relatief. De vraag is hoe hij het zou doen tegenover een standaard netbook met chrome OS erop. Voor de lol heb ik op de netbook Ubuntu 11.04 in dualboot geinstalleerd (als jullie willen dat ik er een guide voor in de review steek hoor ik het graag, geluid heb ik ook aan de praat). Mocht de chromebook niet komen zeuren over zijn os verification dan zou ubuntu al bijna even snel opstarten. De snelle opstarttijd is dus meer te danken aan de ssd dan aan chrome OS. Het afspelen van Flash video binnen Chrome OS gaat minder vloeiend dan in Ubuntu. Je zou het tegenovergestelde verwachten omdat Chrome OS in een zekere zin een gestripte linux is.

Beeldkwaliteit

Over het scherm ben ik zeer te spreken. Het heeft een goede kijkhoek en is niet glossy.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De scharnieren van het scherm zijn stevig. De behuizing zelf voelt echter iets te plastiekerig aan. De afdekklepjes voor de poorten en het sim slot zijn heel fragiel. Ik denk dat de behuizing van de chromebook toch wat steviger kon gemaakt worden. Er is misschien teveel op gewicht bespaard?

Ergonomie

Het aangepast toetsenbord is erg prettig met de shortcuts. Het tijpt ook prettig en het grote touchpad met multitouch doet goed zijn werk.

Warmte en geluidsproductie

Het toestel wordt niet erg warm en de fan in het toestel maakt niet veel lawaai. Ik denk wel dat ze mits een kleine moeite de cpu pasief zouden hebben kunnen koelen. Dat zou echt een + zijn geweest.

Mobiliteit en accuduur

De accu is anders dan de standaardaccu in iedere netbook. De accu is gemaakt voor een betere gewichtsverdeling en trekt het inderdaad lang. 8.5u autonomie is geen leugen als je het toestel niet te intensief gebruikt en het contrast laag zet.

Hier verliezen ze punten. Imo geef je meer geld voor minder. De GPS en bluetooth werken toch (nog?) niet.

Chrome OS

Ik kan de voordelen van Chrome OS wel inzien. Ik denk echter dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Het is heel erg kort door de bocht om te zeggen dat je alles kan in HTML5. Voor iedere gratis remote desktop applicatie moest je bijvoorbeeld een extra serverapplicatie installeren op je server en over een server gaan van de softwareuitgever hiervan. Ook zie ik nog geen fotobewerking in HTML5 even goed gaan als bijvoorbeeld photoshop essentials of coreldraw. De spreadsheet applicatie van google is lang zo goed nog niet als de office tegenhanger. Hetzelfde voor powerpoint. je kan overigen geen powerpoint presentatie van groter dan 2MB converteren naar het google formaat. Hierdoor kan je deze dan ook niet bewerken. Dit zijn enkele van de "kleine" gebreken die er toch voor zorgen dat Chrome OS op dit moment geen levensvatbaar alternatief is. Er is nog veel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat de huis tuin en keuken gebruiker tevreden zou zijn over de mogelijkheden. Laat staan een echte tweaker ;-) . Chrome OS is wel levensvatbaar als alternatief op een HP quickweb.

Samsung zet een hardwarematig pareltje neer. Echter zorgt het gebruikte besturingssysteem ervoor dat dit in het niets verdwijnt. Voor je dit toestel wilt aanschaffen kan je eens iemands netbook lenen en proberen een tijdje hiermee te doen met enkel een browser... De webapps zijn er nog niet klaar voor.

Heb jij ook een Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)?

Reviews door de redactie

Het is wat kort, en verder wil ik je graag wijzen op Skydrive. Het is de google docs variant van Microsoft. Daarin werkt Excel wel en Powerpoint werkt gewoon helemaal goed.
Op skydrive is office ook beperkt. Het volledige office pakket is nog steeds enorm superieur. Probeer maar eens in excel split & merge cels te doen. Of in word een template te maken dat zichzelf invult uit een database. Dit zijn dingen die een gewone office gebruiker vaak gebruikt.
Denk je dat? De 'gewone' office gebruiker komt volgens mij niet verder dan een huishoudboekje en een Sinterklaasgedicht...
Anywho, mijn punt blijft. Skydrive is in die zin gewoon superieur aan Gdocs.
Nog wat afbeeldingen zou misschien fijn zijn, verder helder.