Specificaties 9,7" (1024x768), HP WebOS, WiFi - Bekijk alle specificaties

HP TouchPad (32GB) Zwart Review

Deassain 9 september 2011, laatste update op 10 september 2011, 2.238 views

HP TouchPad (32GB) Zwart

Pluspunten

• vlot
  • lange batterij
  • goedkoop (op dit moment)
  • modbaar
  • chat
  • voelt sterk aan

Minpunten

• extern geheugen
  • weinig apps

Intro
Toen een vriend van me zei dat de touchpad afgeprijsd werd van 590 naar 99 euro, duurde het niet lang of ik was overtuigd dat ik er een wou hebben. Ik was namelijk al een tijdje opzoek naar een tablet, maar had geen zin om zoveel geld uit te geven. Je kon hem ook in elke kleur krijgen zolang deze zwart is.

specs
  • 1 GB werkgeheugen
  • webcam
  • 16 GB opslag
Uitpakken

Het pakket kwam van fnac.fr, het ging om een typische HP kartonnen doos, hierin zat bovenstaande doos met daar in de touchpad. De doos schuift gemakkelijk open, hierin zaten :
  • Touchpad
  • USB kabel
  • Stroomstekker EU
  • Stroomstekker UK
  • kleine handleiding
Hij voelt stevig aan, steviger dan een iPad 2 waarmee ik ook eens mee heb gespeeld.

De touchpad kan aangesloten worden via mini usb, dit vind ik een pluspunt tov de iPad, mini usb wordt immers ook op heel veel GSM's en MP3 spelers gebruikt. Zo hoef ik maar een kabel aan men pc te hangen.

Ook handig is dat de stroomstekker een usbingang heeft, de uitgang van de stroomstekker naar stroomplug kan gemakkelijk worden afgedraaid en vervangen worden door het bijgeleverde Engelse model. Dit is handig als je eens naar Engeland zou gaan, dan moet je geen adapter mee nemen.

Aanzetten

Initieel ging hij niet aan, maar nadat ik hem op stroom had aangesloten en wat had opgeladen ging hij spontaan aan.
Je krijg hierbij de mogelijkheid een HP touchpad account aan te maken of in te loggen als je er een hebt.

Gebruiksgemak en performance
In een woord : vlot.
De touchpad reageert snel en vloeiend, ik heb 1080p mp4 videos kunnen afspelen zonder morren. Dit door de speciale Qualcomm Adreno 220 core die gemaakt is voor h.263 en h.264 decodering.
Het multitasken gaat heel eenvoudig :
  • Je start een programma
  • Je start een programma
  • Je duwt op de home knop
  • je krijg je programma in een minikader te zien op je homeblad
  • Je start een nieuw programma bij
Het sluiten gebeurd ook heel eenvoudig, je drukt op de homeknop en sleept het kadertje naar de bovenkant van je homeblad, hierna vliegt deze laatst genoemde weg en is het programma gesloten. (Dit is trouwens door Blackberry voor hun playbook OS gekopieerd)

benchmarks
Ik heb geen benchmarks kunnen draaien, maar ik heb nog nooit een enkele hapering gehad, en dat vind ik toch het belangrijkste.

batterij
Hij gaat lang mee, erg lang, HP beweert 9 uur met continue video spelen, volgens een andere review (wou dit niet zelf testen) kwamen ze met wifi aan op 8 uur 33 minuten. Dit is dicht genoeg. De iPad 2 haalt bv 10 uur 23 minuten in dezelfde review.

Apps
HP heeft een appstore waar je snel en gemakkelijk apps kunt downloaden, het aanbod van nuttige apps is echter beperkt. Een van de apps die ik mis bijvoorbeeld is een SSH client.

Tot nu ben ik ook geen enkele betalende app tegen gekomen, misschien zijn deze verwijderd na het opgeven van WebOS door HP of gewoon zijn ze er nooit geweest.

Chatten
Wat wel ongeloofelijk leuk is binnen de apps is de chatapplicatie, je voegt gewoon een gewenst account toe en je krijgt een centraal systeem waar je tegen iedereen kan chatten, je weet niet goed via welke applicatie iemand tegen je bezig is, maar dit is niet echt belangrijk vind ik.
Ik vind dit geweldig dat je niet constant hoeft te tabben naar een andere app om te zien of iemand iets op je MSN, skype of google talk stuurt.

Bellen via skype gaat ook vlot, de camera kwaliteit is redelijk goed.

Modbaarheid
De touchpad is ongeloofelijk modbaar voor development, WebOS is een linux gebaseerd OS. Door de konami code uit te voeren op het homescherm zet je hem in developper modus. Hierna kan je met Preware heel gemakkelijk homebrew applicaties draaien op je WebOS. Waaronder ook bv openSSH server, zodat je kan SSHen naar je Touchpad.
Misschien zullen sommige denken : zei hij niet net dat er geen app was voor SSH ? Wel ja en neen, je kan openSSH wel gebruiken maar er is geen ondersteuning voor toetsen zoals control, dit maakt het wel wat moeilijk om bv screen te gebruiken of een proces te onderbreken zonder fysiek toetsenbord.

Nog een belangrijk puntje ivm met de modbaarheid :

Android

De android community heeft niet stil gezeten en een volledig werkende port van android naar de touchpad zal echter niet lang duren. Dit betekent dat je een tablet met android en dualcore processor hebt voor 100 euro . Die ook nog is volledig open is voor development. Als student Toegepaste Informatica vind ik dit geweldig om eens mee te experimenteren, vooral het maken van android applicaties ligt nu binnen handbereik.

WebOS
Wat ik nog even kwijt wil is dat WebOS best een goed OS is. Het heeft niet helemaal het gebruiksgemak van iOS of het aantal apps van android, maar het is en blijft een zeer goed OS. Ik begrijp niet dat dit geflopt is. Alhoewel ik vermoed dat de prijszetting een grote rol hierin heeft gespeeld. 590 voor een tablet met een weinig bekend OS is te duur. Hadden ze hier android van in het begin op gezet was het denk ik een hit geweest, zelfs voor die prijs.

tot slot
Ik heb hem nu 2 weken in gebruik en ben algemeen zeer tevreden, hij vervangt mijn laptop bijna volledig. Enkel SSH mis ik nog, maar dit is niet iets dat de meeste mensen nodig hebben.

Wat ik wel mis is een microSD kaart slot, maar de trend in telefoons en tablets die gezet werd door apple begint zich te propageren naar andere verkopers ook. Hoe kan je anders 100 euro meer vragen voor een beetje meer geheugen, dat je voor 25 euro in de winkel haalt.

Heb jij ook een HP TouchPad (32GB) Zwart?

Reviews door de redactie

Zit geen GPS in.

[Reactie gewijzigd door Mr.Joker op 10 september 2011 01:01]

Klopt. De wifi versie heeft geen GPS, enkel de 3G versies hebben GPS aan boord.
"Tot nu ben ik ook geen enkele betalende app tegen gekomen, misschien zijn deze verwijderd na het opgeven van WebOS door HP of gewoon zijn ze er nooit geweest''

Ze zijn er zeker wel geweest en ze zijn ook zeker niet verwijderd door HP. Het probleem is dat Nederland en Belgie niet op de HP-paid-app-lijst staan. Zie http://kb.hpwebos.com/wps...ons/article/47647_en.html voor meer informatie.
Leuke review, maar weet je zeker dat er gps in zit?? volgens mij namelijk niet :)

en ja heb er zelf ook eentje van fnac ;)
mja hij vond met maps toch exacte lokatie :p
weet iemand de website link van fnac.com waar ik dit product kan bestellen?

want ik kan op hun site niet op dit product komen.....reviewer, kun je mij helpen om dit product te bestellen op de site?

gr erik
ze zijn daar al lang uitverkocht, binnen de 2 dagen was dat.
Af en toe zie je nog wel winkels die een nieuwe stock binnenkrijgen en dan kan je met redelijk wat geluk nog eentje vastkrijgen, ook gata hp nog een laatste lichting touchpads maken, vraag is echter of die ook naar de eu komen.

je kan het hier volgen als je er een wilt kopen.

[Reactie gewijzigd door bertp1 op 11 september 2011 14:47]

Eh... heb je niet per ongeluk je review van je 16Gb Touchpad bij de 32Gb Touchpad neergezet?
mmmm precies wel, kan iemand dit moven ?
beetje omslachtig, maar je kan altijd nog een kaartlezer aan de usb aanlsuiting hangen en op die manier geheugenkaartjes gebruiken op de tablet.