Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad G560 (M279EMH) Review

PCBaas 9 september 2011, laatste update op 9 september 2011, 684 views

Lenovo IdeaPad G560 (M279EMH)

Pluspunten

• Uitstekende prijs/performance
  • Kan moeiteloos blu-ray films afspelen
  • Kan COD MW2 aan op lagere resolutie

Minpunten

• FN knop is meest linkse knop, niet de CTRL knop
  • Touchpad zit te ver naar links
  • Kleine kijkhoeken

Mijn oude laptop had het deze zomer begeven en het bleek dat diagnostiseren/repareren minstens 300 euro gingen kosten, omdat deze net uit de garantie was. Daar heb ik maar voor bedankt en voor dat geld een nieuwe laptop uitgezocht, aangezien ik er toch een nodig had voor school.

Mijn eisen waren:
- minimaal 2 GHz processor
- minimaal 4 GB geheugen
- minimaal 200 GB harde schijf
- ingebouwde wireless kaart
- films van blu-ray moeiteloos kunnen afspelen
- minstens 15" beeldscherm
- budget van ong. 400 euro, liefst minder

Na enig onderzoek bleek dat ik met mijn eisen de keuze had tussen de HP Pavilion g7-1135sd en de Lenovo IdeaPad G560 (M279EMH). De Pavillion had een groter scherm, wat erg makkelijk is met internetten, en de G560 had een snellere processor/videokaart. Mijn keuze viel uiteindelijk op de G560 omdat de G310M videokaart ong. 2x zo goed presteert bij de PCMark Vantage test als de HD4250, zodat ik ook misschien nog Call of Duty MW2 op lage resolutie zou kunnen spelen (je moet toch iets doen op school =P).

Ik had deze laptop besteld op 4launch.nl en de volgende dag had ik hem binnen. Een stuk eerder dan verwacht, maar daar was ik heel blij mee. Een paar dingen die me gelijk opvielen waren dat deze laptop geen "kliksysteem" heeft als het scherm naar boven/beneden gaat en dat de kleur niet grijzig was, zoals op de afbeelding, maar eerder zwart. Niet perse negatieve eigenschappen, maar het viel me wel op.

Uiteraard gelijk opgestart (windows 7 home 64bit), gekeken of de specificaties klopten (dit klopte), alle standaard programma's geinstalleerd en er een 1080p film op gezet om te kijken of hij dit moeiteloos kon afspelen. Dit bleek de laptop gemakkelijk aan te kunnen :D en de kwaliteit van het scherm zag er uitstekend uit, als je er recht voor zit tenminste. Zodra je een beetje schuin naar het beeldscherm kijkt wordt het heel donker (ong. 20 graden) en als je nog schuiner kijkt kan je werkelijk niks meer zien (~45 graden). Klein minpuntje.

Call of Duty MW2 toen ook maar geinstalleerd en stiekem hopen dat de laptop het kon handelen. Dat deed hij :D en het spel kan vloeiend gespeeld worden tot een resolutie van 720x576 :9~ .

Dan kom bij de 2 nadelen van deze laptop, welke in eerste instantie niet opvallen maar wel zwaar irriteren zodra de laptop in gebruik is. Dit zijn
1) als je COD zit te spelen rust je linkerduim op het touchpad en dan wordt er soms spontaan geschoten of weggekeken wat je heel duur kan komen te staan als je net lekker bezig bent.
2) De CTRL en de FN knop andersom zitten, de FN is de meest linker knop en de CTRL zit rechts daarvan. Heel irritant omdat ik gewend ben dan de CTRL knop de meest linker knop van het toetsenbord is en ik heel vaak CTRL+C/V gebruik ( :P ). Heel irritant!

Buiten deze twee nadelen is het een heel prettige laptop om mee te werken en ziet hij er ook redelijk mooi uit. Voor een prijs van 420 euro is dit dus een uitstekende koop geweest.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad G560 (M279EMH)?

Ik heb nu pas de review geschreven, omdat ik nu veel achter het apparaat zit vanwege school en ik dus nu pas echt een goed beeld heb qua voor- en nadelen ervan.

Helaas blijkt hij dus nu flink in prijs gestegen, net als alle andere modellen met de NVIDIA GeForce 310M, maar aangezien deze vergelijkbaar (zelfs wat slechter) is met de intel HD graphics van de nieuwe generatie sandy bridge processoren (i3 2310M) zou je ook naar die laptops kunnen kijken. Die zijn namelijk nu wel in de 400 euro range, maar waren op het punt dat ik naar laptops zocht rond de 500 euro en dus buiten mijn budget.

[Reactie gewijzigd door PCBaas op 9 september 2011 22:50]

dan heb je ontzettend veel mazzel gehad :) Ik ben persoonlijk niet op zoek naar een dergelijke laptop maar vond het prijsverschil wel een notitie waard, al helemaal indien je deze recentelijk had aangeschaft en jou prijs dus niet in de Pricewatch voor kwam.
Mag ik vragen waar je deze laptop voor 420 euro gekocht hebt gezien het feit dat de laagste prijsnotering in de pricewatch meer dan 600 euro is?