Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty) Review

Mu.siQ 27 juni 2012, laatste update op 27 juni 2012, 937 views

Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Typt ontzettend lekker (en snel)
  • Basic bordje met basic toetsen
  • Goede prijs

Minpunten

• Mag een langere shift toets
  • Coating vermindert na een jaar

Dit toetsenbord heb ik destijds overgenomen van een andere tweaker. Hij had het toetsenbordje 2 weken in gebruik voordat hij overstapte op een iMac met bijbehordend toetsenbord. Ik was op zoek naar wat nieuws omdat de letters begonnen te vervagen van mijn oude 5 euro bordje. Inmiddels heb ik het toetsenbord 15 maanden in bezit en nagenoeg elke dag gebruikt.

Ergonomie
Wat mij betreft 1 van de belangrijkste aspecten van een toetsenbord. Hier kan ik alleen maar positief over zijn. De vingers liggen lekker op het toetsenbord. Ik typ regelmatig hele verslagen voor mijn opleiding en dit gaat zonder problemen. Ik kan gerust een aantal uur doortypen. Voor het gamen heb ik toch wel een opmerking. De linker shift toets is klein. Meestal wordt hiervoor de sprinttoets gebruikt en die gaat heel af en toe nog eens mis. Mijn volgende toetsenbord zal dus 1 worden een lange shift toets.

Functionaliteit
Het toetsenbord heeft een QWERTY indeling. Alle toetsen die je verwacht op een doorsnee toetsenbord zijn aanwezig. Als extra heeft Logitech op dit toestenbord nog wat multimediatoetsen toegevoegd. Deze zijn te vinden boven de F knoppen. Om ze te gebruiken moet je 1 van de FN toetsen indrukken. Dan lichten de multimediatoetsen op en kun je de corresponderende F toetsen indrukken. Via software kun je de programma's wijzigen. Dit werk eigenlijk prima naar behoren en de toetsen zitten mij niet in de weg.

Precisie
Zoals reeds aangegeven heb ik op dit toetsenbord ruim een jaar verslagen getypt en gegamed. Afgezien van het soms missen van de shift toets vind ik het een ontzettend fijn toetsenbord. De toetsen gaan gemakkelijk naar beneden geven een fijne feedback. De weerstand van de toetsen is prima, zowel qua gevoel als geluid.

Vormgeving
Het toetsenbord doet eigenlijk precies zoals je het verwacht als je de verpakking ziet. Hij is compact, de toetsen zitten op de juiste plek en dat is het wel. Waar mensen nog wel over zouden kunnen vallen is de backplate. Deze is helder oranje om een LED feel verlichting te geven. Dit komt echter niet in de buurt. Om het toetsenbord zit glanzend plastic. Ik heb hier zelf geen problemen mee. Het is wat gevoelig voor vette vingers. De toetsen zelf zijn van plastic. Ze zijn afgewerkt met een matte polish. Na een jaar gebruik begint deze polish los te laten en is het ietwat ruwe oppervlak wat glanzender geworden. De letters zelf blijven goed zichtbaar. Onder het toetsenbord zijn twee plasticen klipjes te vinden om het toetsenbord schuin omhoog neer te zetten. Daarnaast zijn er twee rubbertjes aan de onderkant voorkant om het toetsenbord op zijn plek te houden.

Bouwkwaliteit
Het toetsenbord is voor zijn prijs degelijk gebouwd. De matte coating slijt na een jaar gedeeltelijk los. Het kan er raar uit zien maar ik vind het zelf eigenlijk niet echt een probleem. Ik heb geen problemen gehad met een toets of iets dergelijks. Indien nodig kunnen de toetsen worden verwijdert om te worden schoongemaakt. In het jaar heeft wel 1 van de rubbertjes losgelaten aan de onderkant. Hierdoor is het toetsenbord wat meer gaan glijden.

Drivers en ondersteuning
via de site van logitech zijn de drivers te downloaden. Daarnaast is er een cd meegeleverd maar die gebruik ik eigenlijk nooit. De software is duidelijk en zorgt ervoor dat je de knoppen kunt programmeren. Zo kun je voor de muziekknop kiezen welke mediaplayer je wilt opstarten. Dit werkt prima.
Ik installeer windows best vaak opnieuw en out of the box werken de multimediatoetsen eigenlijk ook al. Het enigste wat je mist zijn de popups op je scherm als een soort bevestiging dat je iets hebt ingedrukt. Persoonlijk vind ik dit alleen maar irritant dus dat is mooi meegenomen. Ondersteuning en drivers zijn dus prima!

Schappelijke prijs voor een standaard bordje. Zelf kunnen oppikken voor 15 euro maar 25 had ik er ook wel voor neer gelegd.

Heb jij ook een Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty)?

Ik heb al een hele tijd een korte linker shift toets (ik heb overigens 2 toetsenborden gehad), nooit problemen mee gehad :P
Dat maakt het ook een persoonlijke review he :Y) Ik kan me best voorstellen dat je er geen last van hebt maar het stoort mij stiekem wel een beetje. Het gaat misschien dan ook maar 1 keer in de 50 keer mis, als het niet meer is. Wat misschien wel irriteert is wat er voor in de plek is gekomen. Die toets heb ik echt nog NOOIT gebuikt, op die plek :+