Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R Review

Bartmeteenb 1 juni 2007, laatste update op 2 juni 2007, 1.589 views

Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R

Pluspunten

• Redelijk stil
  • Goede prestaties
  • Compleet geleverd
  • Prijs/Prestatie verhouding

Minpunten

• Koeling zou beter kunnen

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb deze kaart sinds gisteren erin zitten, en alles draait tot nu toe erg lekker :).

De verpakking was zeer compleet, lekker veel kabeltjes (waaronder CF bridge) en 2x DVI->VGA stukje. Ik vond het ook wel goed dat er een PCI-e voeding stekkertje bijgeleverd werd, niet iedereen heeft dit namelijk standaard op z'n voeding zitten. CD-tje met drivers en een stikkertje (zoals het hoort! :)). Goed ingepakt, doos van normaal formaat. De kaart is wel lang vergeleken met andere kaarten die ik heb gehad, maar dit levert geen problemen op.

Ik heb (na het lezen van GoT topic) ontdekt dat ik de 2de revisie van deze kaart heb. Gelukkig maar, want er waren nogal wat negatieve berichten over de eerste revisie (oververhitten VRM's).

Koeling doet het redelijk, idle is de GPU ongeveer 50graden. Ik heb nog niet echt getest met overclocken omdat de drivers (op de een of andere manier...) niet worden ondersteund met Windows Vista (ATI Tool mist kernel ofzo?). Dus ik weet niet precies wat er allemaal wel en niet mogelijk is. Als je gewoon aan 't werk bent heb je geen last van geluid of wat dan ook.

Ik heb eventjes 3DMark06 gedraaid (met volledig geinstalleerde Windows Vista, dus niet helemaal optimaal). Op 1024*768, 0x AA haalde ik bijna 5500 puntjes. Helemaal niet slecht dus :D. Games heb ik (nog) niet gespeeld, maar verwacht dat deze ook zonder problemen gaan verlopen.

Drivers zijn een beetje een probleem, vooral voor het overclocken mist er nog het een en ander. Vanaf de ati.amd site worden nog regelmatig (vandaag nog) nieuwe updates uitgebracht, dus ik verwacht nog wel wat verbetering. We wachten het rustig af.

Verder heb ik een positieve indruk gekregen van deze kaart.

EDIT:
Ik heb de software vandaag geupdate naar Catalyst 7.5 en de overclock functies worden nu wel goed ondersteund.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R?

En om het af te maken even erbij zetten welke 3DMark je hebt gebruikt ;) . Ik snap wel dat je 06 gebruikt, maar toch, maakt het toch wat afgewerkter.