EVGA GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 256-P2-E755-AR Review

TD-er 1 juni 2007, laatste update op 1 juni 2007, 3.150 views

EVGA GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 256-P2-E755-AR

Pluspunten

• veel performance voor relatief weinig geld
  • dual-DVI (beide dual-link)
  • ideaal voor Vista
  • ideaal voor video-enthousiastelingen

Minpunten

• nog geen negatieve punten ontdekt.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Voor de prijs (+/- 130 - 150 euro) krijg je een kaart met behoorlijke prestaties en DX10 ondersteuning.
De temp is met 60 graden een tikkeltje aan de hoge kant, maar de fan hoor je daarentegen vrijwel niet.

Aansluitingen
De 2 DVI-aansluitingen zijn zeer prettig, gezien het feit dat ik hier ook 2 DVI monitoren heb staan. Beide DVI aansluitingen zijn ook nog eens dual-link voor monitoren met een max resolutie van 2560x1600.
Er zijn ook 2 DVI => VGA adapters meegeleverd.
Tevens is er een TV-out aansluiting die ook HD ondersteund via componenten video, maar er is ook gewoon een S-video kabeltje meegeleverd.

Eisen voeding
Deze kaart heeft geen extra voeding-aansluiting en de eisen voor de gebruikte voeding zijn dan ook relatief laag (350 Watt met minimum van 18A op de 12V)

Vista
Snelheid onder Vista zal nu zeker niet meer beperkt worden door de videokaart en ook de videoweergave is enorm verbeterd. Je kunt nu bijvoorbeeld een video-fragment gewoon over 2 beeldschermen laten lopen, zonder dat een deel van de weergave zwart blijft.
Ook in het wisselen van de taken in Vista (3D-weergave van alle openstaande vensters) blijft een HD-resolutie filmpje gewoon doorspelen.
De CPU-load tijdens de weergave van HD-video is ook behoorlijk afgenomen tov mijn eerdere 6600GT.
Spel-performance heb ik niet naar gekeken, aangezien ik vrijwel geen spellen speel.

Software
De meegeleverde drivers heb ik niet gebruikt, daar NVidia op dit moment erg snel nieuwe drivers uitbrengt en de versies op de CD dus per definitie verouderd zullen zijn.
Volgens de doos was ook nog wat trial-software van Ulead PhotoExplorer8 en Ulead DVD MovieFactory3 meegeleverd, maar die heb ik ook links laten liggen.

Heb jij ook een EVGA GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 256-P2-E755-AR?

Wat ik me afvraag: als je geen games speelt, en je vooral voor de hardware acceleratie van video en 2d gaat, waarom neem je dan niet de goedkopere, zuinigere en makkelijke passief te koelen 8500GT? :)
De passief gekoelde versies die ik gezien heb, pasten niet goed in mijn PC.
Ik heb (achteraf) helaas niet goed opgelet bij de aanschaf van mijn mainboard en dus maar 1 PCIe-16x slot, direct naast de PCI-sloten zitten. De passief gekoelde versies die ik gezien heb, hadden een veel grotere fan koelvin aan de onderkant, wat dus niet zou passen.
Daarnaast heb ik al niet heel erg veel airflow in mijn kast, maar wel 4 hdd's en een CPU (met traag draaiende fan).
Kortom, ik was bang dat een passief gekoelde VGA de temp in de kast zou verhogen en buiten dat had me dat dus een PCI-slot gekost.

@Padawan_009:
Klopt, ik haal soms fan en koelvin nog wel eens door elkaar ;)
Daar zeg je iets tegenstrijdigs.
Je zegt dat je een passieve kaart niet past omdat er een FAN op zou zitten :?
Klopt niet echt he :P volgens mij bedoel je dat het koelblok aan de onderkant te breed is.

verder goeie Survey!
Of de passieve MSI of Asus variant van de 8600GT?
De temp is met 60 graden een tikkeltje aan de hoge kant.

Is de videokaart al bij opstarten 60 graden, of bij overclocken?
Nee gewoon tijdens het werken. PC stond toen al uren aan en in Vista staat alles enabled en ik had dus ook al wat HD-filmpjes zitten kijken. Kortom ongeveer het maximale wat 'ie hier te doen krijgt (speel geen spellen) :)
Er zit een half-hoge PCI-kaart direct naast, dus niet optimale koeling.
De 8500GT heeft overigens nooit 2x DVI (altijd vga+dvi) en geen HDCP.

Edit: hee bedankt voor de tip cpec!
Voilà, een single-slot, passief gekoelde 8500GT met 2 x DVI. HDCP weet ik niet...
Nee, dat is ook gewoon een vga+dvi kaart - blauw = vga. Ik meende dat daar voorheen wél een 2x dvi plaatje stond...!
Hoe kun je de prestaties van je kaartje beoordelen als je geen games speelt? Dat ie hd-films goed draait is geen indicatie, dat gaat met veel goedkopere kaartjes even vlot, zelfde geldt voor Vista.
Deze kaart presteert aanzienlijk beter onder Vista dan mijn 6600 GT die ik eerst had.
Tevens is de CPU-load bij HD-video een fractie van wat 'ie eerst was. Dit terwijl de 6600GT ook al ondersteuning bood bij het weergeven van video (pure-video support van NVidia) en daarnaast is in eerdere reviews ook al naar voren gekomen dat de 8600 juist voor HD-video een flinke performance-boost zou kunnen geven.
Op de doos (en site) van EVGA staat ook dat deze kaart meer geschikt is voor videoweergave en -montage en minder voor spellen en dat is dus ook precies waar ik 'm voor gebruik.
Lijkt mij dus prima om in een review dat nog even aan te geven.
Niet alleen spellen zijn een maatstaf voor 3D kaarten en een 3Dmark score kan iedereen ook wel opzoeken als het daar om gaat.