Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842 Review

masterant 8 oktober 2007, 5.708 views

Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842

Pluspunten

• Direct X 10
  • Shader Model 4.0
  • Performance
  • Temperatuur

Minpunten

• Verbruik
  • Geen extra's

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is hier mijn eerste productsurvey, op en/of aanmerkingen zijn welkom.

Specificaties

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4Ghz - 8MB cache @ 3,1Ghz 1.32vcore
Thermaltake Armor VA8000BWS
M/B: Xfx nForce 680i LT SLI
OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB KIT, XTC, w/two 1024MB, CL4-4-4-15
Koeling: Thermalright Ultra 120 icm 120mm recom @ 1000rpm
Western Digital Raptor 74GB, 10k rpm, 16MB (OS Vista Business x64)
Seagate 300GB , 7200rpm (DATA)
Point of View 8800 GTS 320MB

In eerste instantie had ik een XFX GF 8600GTS XXX Edition besteld, voor zo'n 220 euro. Na het bekijken van meerdere benchmarks, en aangezien ik toch in ieder geval een nieuwe voeding nodig had, besloot ik om toch voor een 8800 GTS te gaan die voor slechts 40/50 euro meer veel hogere prestaties leverde. Hiervoor mijn bestelling aangepast bij 4Launch, de XFX 8800 GTS was niet direct leverbaar dus koos ik de Point of View-versie voor ¤ 269, -. Een heel mooie prijs voor zo'n kaart als je het mij vraagt.

Appereance
Dat ik de videokaart binnenkreeg zat er netjes een sealverpakking omheen, echter na het openen leek het alsof de kaart een flinke reis te voorduren had gehad. De kaart meteen op schade onderzocht, gelukkig was alles prima in orde.

Inhoud verpakking
De verpakking was bijna leeg, dus verwacht maar geen extra's als je deze kaart van Point of View bestelt.

-1x 8800 GTS
-1x DVI -> VGA Adapter
-1x Powercable
-1x HDTV Out

Installatie
Over de installatie van de videokaart hoef ik denk ik weinig kwijt. Iedere tweaker heeft denk ik wel eens een voeding en/of videokaart ingebouwd/vervangen. Na het inbouwen van de voeding en de videokaart ging ik meteen aan de slag. De laatste drivers van de 8800 serie gedownload via nvidia.com en geďnstalleerd.

- Omdat er performanceverlies is in Vista heb ik gekozen voor de 4 GB DDR2, hiermee zou de OS van MS optimaal draaien. -

Testen
Om de kaart te testen liet ik maar meteen 3Dmark05 draaien, 3Dmark06 stond nog niet geďnstalleerd dus dit komt van het weekend wel. Ik heb de kaart niet overgeklokt, hij loopt stock op; GPU 513Mhz en Memory 1584Mhz. Maar dat weten de meeste van jullie al. =)

*UPDATE*
Scores onder XP 64bit

3Dmark05: 9913
3Dmark06: 7391

Scores zijn zo'n 800 punten lager met Vista. Ben ook benieuwd wat de scores zullen zijn onder normale XP 32bit. Dit volgt nog...

Nou dat zijn, als je het mij vraagt, hele mooie scores. Mijn oude videokaart kaart, Club3D X800RX, scoorde zo’n 3700/3800 punten.

Ik heb nog niet echt de tijd gehad om mijn kaart te testen, dus alleen een aantal spellen op gedraaid. Namelijk; F.E.A.R. , Spider-Man 3, Doom 3 , Far Cry.
Helaas kan ik niet van al deze games de exacte fps opgeven maar goed. Alle games zijn getest op 1280x1024.

F.E.A.R. , settings voor computer op high; en voor videokaart ook op ‘high’. Na het testen van de settings kreeg ik een uitslag van: 100% boven de 40 fps (dat mag ook wel he!=)).
Minimum fps 49, gemiddelde fps 118 en maximum fps 225. In game verloopt ook alles probleemloos en zonder haperingen.

Spider-Man 3; alle settings (inclusief antialiasing) op maximum gezet. Ook hier draait het allemaal perfect.

Doom 3; settings op Ultra. Volgens mij zit hier een lock op de fps, maar ook hier draait alles perfect. Komt niet onder de 62 fps te zitten.

Far Cry; alle settings op Very High. En ook hier draait het spel optimaal.

In mijn ogen is dit een (hele) goede aankoop. Want je krijgt met dit kaartje een mooie bang for buck verhouding. Verder vind ik het jammer dat er echt, op kabels na etc. , niets extra's bij zat.

Verder ondersteunt de kaart Direct X 10 en Shader Model 4.0, hiermee is de kaart ook futureproof. Dit zijn , samen met de performance, toch wel de belangrijkste kenmerken die mij tot aanschaffen van de videokaart hebben overgebracht.

Foto's erbij gezet, zoals jullie zien is het een klein kastje. Binnenkort ga ik naar een wat groter formaat met waterkoeling, want de air-flow van deze kast suxx.

Update 4-10-2007

Nieuwe onderdelen, en dus nieuwe benchmarks:

3DMARK05 @ 1024X768

3DMARK05 @ 1280X768

3DMARK06 @ 1024X768

3DMARK06 @ 1280X768

Videokaart komt trouwens niet boven de 60/65 graden met de koeler op 60%.

8-10-2007
Dit ben ik vorige keer vergeten te vermelden, de upgrade van mijn systeem;
OEM-mobo (Gigabyte, Packard Bell BIOS)
Pentium D945 3,4Ghz
4x 1GB Kingston ValueRam DDR2 PC5300 667Mhz 5-5-5-15
naar:
Xfx nForce 680i LT SLI
Q6600 @ 3,1Ghz
2x OCZ nVdia SLI DDR2 PC6400 800Mhz 4-4-4-15 1T

Ben bezig geweest met overklokken van de kaart. Heb hem stabiel op 650/950 gekregen. Best wel netjes, vind ik zelf. Krijg nu de volgende scores:

3DMARK05 @ 1024X768

3DMARK05 @ 1280X768

3DMARK06 @ 1024X768

3DMARK06 @ 1280X768

Ik moet wel zeggen dat ik dit niet zo gauw nodig zal hebben, pas als Crysis uitkomt denk ik. Op stock snelheden speel ik bijv. Medal of Honor: Airbourne op 1280x1024 met alles op max. én Vsync met 73/75 fps zonder drops. Gebruik zelf nu de 163.71 beta driver voor Vista x64.

Heb jij ook een Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842?

Ziet er leuk uit zon kaartje in zon kleine kast :Y)
Mooi knus :z

Miss heb je idd AA aan staan in je driver want 7200 3Dmarks is wat aan de lage kant, Ik haal met die kaart van MSi 9200 3dmarks. Wat is je cpu score want het kan ook aan je cpu liggen natuurlijk :z
welke kast is dat ? :)
ik heb een gruwe sharkoon rebel 9, kga toch maar overstappen naar de Antec 900 denkik ;(
lol het is/was een packardbell kast, maja liever de prestaties als de looks upgraden aangezien neit alles in 1 kon :P

cpu scoorde iets van 1600 in 3dmark06, heb het nogniet met iemand anders vergeleken maar leek mij erg aan de lage kant... :?

edit : ik zit zelf over de Amor LCS na te denken
Ja waarschijnlijk wel, ik haal met de cpu in 3dmark06 ook niet veel punten (het is een AMD X2 3800+ (20% OC)) en door alleen de processor haal ik maar 7400 punten en zou met een andere processor makkelijk veel meer kunnen halen in 3dmark06, ben dus ook van plan binnenkort te gaan upgraden.
jah daar had ik zelf ook lol over toen ik hem erin aan het bouwen was :9
leuk zo'n kaart,
ik ben benieuwd naar 3d 06, maar nog even geduld.
en @ 3Dmark05, 1028x1024: 8993
zal, denk ik 1280x1024 moeten zijn.

En zijn je instellingen van je video driver wel goed??
Andere Tweakers hier, halen met de 3d05 boven 14000 en met 3d06 tussen 8000-9000 dus misschien heb je AA "aan" in je driver.

zeker een mooie en krachtige kaart voor mensen die niet beste van het beste willen hebben maar wel bijna het beste:).
Ik denk dat ieder mens de beste kaart wilt, maar niet bereid is om er zoveel voor neer te leggen.
je hebt gelijk, zie idd een typfoutje
Ik heb dat nog niet gecontroleerd, zit nu op werk maar zal het wel ff checken als ik thuis ben =)
Ik heb er ook nog niet veel scores op XP 64 bit gezien, maar dit lijkt me een driver die standaard op
interferentie-instellingen al op 2x of hoger aanstaat.
dat kan je vinden onder eigenschappen voor beeldscherm>instellingen>geavanceerd> en dan
prestatie- en kwaliteitsinstellingen, hier moet het vinkje bij toepassinggestuurde staan.
je zal dan wel nog 25% hoger moeten uitkomen!
succes, en ik lees het wel wat er aan de hand is geweest.
bedankt voor je reactie,

die benchmarks onder XP 64bit zijn _zonder_ AA, dat heb ik aangepast via de Nvidia control panel maar niet via de instelling die jij noemt.
Zit nu weer op vista 64bit te werken maar zal kijken of dat ik de instelling kan vinden...
Ik vind die doos maar creapy }:O :9
Vage score

ik heb een 7900Gs Xtreme 525/1,67 en scoro net iets boven de 10k in 3dmark 05
In 3dmark 06 scoor ik zon 5500. Scheelt dus eigenlijk niet zo heel veel zon upgrade 3dmark geziens wijs.
Het zou dan voor Gf7 bezitters echt voor de unified shaders en de dx10 zijn.
Ik heb ook zo'n kaart, erg netjes. Overgeclocked zonder problemen naar 600Mhz Core Clock, in combinatie met een Quad Core Q6600, XP en 2Gb 6400 heb ik bij 3dmark06 een score weten te halen van 10.318. Erg netjes zou ik zo zeggen :)

Enige is dat de kaart wat warm wordt. Op 60% fan wordt deze bij bijvoorbeeld Stalker al zo'n 85 graden. Verhogen naar 80% fan (2300 toeren) dan daalt deze naar onder de 80. Nog veel, maar wel beter. Idle is de kaart dan 58 graden (kamertemperatuur ~26 graden)
Ik moet mijn review eigenlijk een beetje bijwerken want specs zijn alweer veranderd. Wel heb ik al 3dmark06 gedraaid en ik heb met een Q6600 @ 3,0Ghz en 8800GTS320MB @ stock een score van 11.283 weten te behalen }>
wat zou die opstelling doen met sli opstelling? iemand ervaring mee O-)
Beste Masterant...

Zeg maar wanneer je afhaakt:
1. we zitten hier op Tweakers.net
2. je klokt je Q6600 over naar een mooie 3.1GHz.
3. je laat je 8800GTS320 stock lopen

Na punt drie haak IK af, dus zou je eens een voorzichtige poging met ATiTool willen gaan doen. Ik denk dat je verrast zult zijn over wat dit kaartje nog in petto heeft ;)
Ik ben het idd wel van plan om nog te clocken, maar ik ben afgelopen tijd zoet geweest met mijn Q6600. Rivaturner werkt bij mij niet, je kent het wel.. 64bit Vista verhaal. En pas sinds de laatste versie van nTune kan ik eindelijk wél de snelheid van de koeler op me videokaart regelen. Voorheen wilde dit niet werken ookal zat de optie er wel tussen. Heb hem al op 600/900 gehad zonder problemen, maar nog niet echt tijd voor vrijgemaakt. Wanneer het zover is, zal ik het erbij zetten.
lol koop een hd2900pro

Iets goedkoper, sneller, beter beeld, meer geheugen ( dus beter prestaties bij hogere resoluties).

de 1 gb versie is nauwelijks duurder als de gts320.
ik heb een nForce 680i mobo met 2 x16 Pci-e sloten. Rara waarom zou ik dan een 8800GTS hebben gekocht? |:( Buiten dat was de HD 2900Pro toen nog niet uit.

[Reactie gewijzigd door masterant op 4 oktober 2007 17:06]

Omdat je het verbruik van een 680i wil compenseren door een videokaart te nemen welke minderstroom verbruikt? :+

(sorry kon het niet laten)
mooie revieuw
Alleen de score eerst en de score nu van de 3d marks is wel een heel groot verschil zeg..
Eerst 9913 en daarna de 15k voorbij.. :)
Wat zijn die nieuwe onderdelen dan die nu wel ineens die 15k haald
Want kan even niet volgen wat nu veranderd is.

Ohja om je fan te regelen he zou je ook het programma Exper Tool kunnen gebruiken.
Je kan er ook mee klokken en natuurlijk je fans regelen..
Hier de link van Exper Tool http://www.gainward.net/support/support_uk.html

[Reactie gewijzigd door Knight-Rider op 5 oktober 2007 06:45]

Is idd niet zo duidelijk meer wat voor onderdelen ik had.
Ben overgegaan van:
OEM-mobo (Gigabyte, Packard Bell BIOS)
Pentium D945 3,4Ghz
4x 1GB Kingston ValueRam DDR2 PC5300 667Mhz 5-5-5-15
naar:
Xfx nForce 680i LT SLI
Q6600 @ 3,1Ghz
2x OCZ nVdia SLI DDR2 PC6400 800Mhz 4-4-4-15 1T

Ben al bezig geweest met nTune, maar zal die ExperTool wel uitproberen. Heb hem al op GPU 650Mhz en Memory 1840Mhz gekregen, zonder artifact en temperaturen (met fan op 80%) kwamen tijdens 3dmark niet boven de 65 graden. Dit zijn al hogere snelheden dan de OC versie van Point of View ( GPU 575, Memory 1800Mhz). Ga kijken tot hoe ver ik hem kan pushen en zal dan de nieuwe benchmarks posten. Kan je iig wel alvast vertellen dat ik met 3Dmark05 op 1024x768 al rond de 17.000/18.000 zit. }>

[Reactie gewijzigd door masterant op 5 oktober 2007 09:51]