Specificaties Headset (Apple-compatible) - Bekijk alle specificaties

Beats Solo Review

Nedra 6 september 2011, 5.476 views

Beats Solo

Pluspunten

• Goeie oorwarmers
  • Mooi ontwerp
  • Heerlijk voor 'bassheavy' muziek

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit
  • Prijzig
  • Slechte verhouding prijs/bouw en geluidskwaliteit

Sinds een maand of vier gebruik ik naast mijn Sennheiser PMX200 (die vooral gebruikt wordt voor 't joggen, etc) ook de Beats by Dre Solo koptelefoon in het zwart. Eigenlijk vond ik ze veel te duur en heb ik het idee dat een (te) groot deel van de prijs bepaald wordt door de naam van de dokter, maar door een redelijke aanbieding was ik uiteindelijk toch overgehaald om er een aan te schaffen.

Een van de eerste dingen die mij opviel aan de Beats by Dre solo's is dat ze warm zijn. Klinkt misschien raar, maar de grote kussens om de speakers zorgen er voor dat ik ze op een warme dag liever niet op heb. Aan de andere kant is het wel ideaal voor de wat koudere dagen ;). Qua draagcomfort zijn ze op het eerste gevoel goed, na een tijdje krijg ik wel last van het gevoel dat me oren een beetje vastgeklemd zijn. Dit heb ik echter bij de meeste koptelefoons.

De koptelefoon is met zijn mat zwart en rode accenten een mooi ding om te zien. De rode kabel met volume en opneem knop is ook een mooi detail.

De solo voelt redelijk aan qua bouwkwaliteit. Je hebt niet het gevoel dat hij spontaan stuk is wanneer je 'm uit je handen laat vallen, maar het is wel duidelijk dat je er niet te hardhandig mee om kan gaan: de speakers hebben een aantal 'flexibele' punten, wat het draagcomfort wel ten goede komt, maar de stevigheid zeker niet.

De geluidskwaliteit is wat je verwacht bij een product van de goede dokter: BASS! Heel veel Bass! De nadruk ligt echt op de bas en het voelt dan ook alsof je ondergedompeld wordt in een moddervet 'basbad'. Het geluid is lekker warm, iets waar je heel snel aan gewend raakt. Ter vergelijking, toen ik mijn Sennheiser PMX200 koptelefoon weer opdeed vond ik het geluid erg schel. Na een langere vergelijking merkte ik dat de bas in de Solo wel erg veel van het goede is. De hoge tonen lijden hier dan ook onder en vooral bij muziek die niet bas georiŽnteerd is kan dit vervelend zijn. Voor Dubstep en Hiphop is de bas echter ideaal.

Dan nog een stukje over de bouwkwaliteit. Laatst schoof ik de solo per ongeluk van mijn bureau af en ja hoor, kaput! De speakers zitten op een 'flexibele' manier vastgemaakt aan plastic kappen, die weer op een flexibele manier aan de hoofdband zitten. De manier waarop de speakers aan de plastic kappen vast zitten is via frigide plastic palletjes waarvan er dus nu ťťn gebroken is. Dit verwacht ik niet van zo een prijzige koptelefoon. Wees dus gewaarschuwd, ze kunnen niet veel hebben.

Concluderend kan ik zeggen dat de geluidskwaliteit van de solo's erg fijn (ik zou bijna zeggen: perfect) is wanneer je voornamelijk naar bas georiŽnteerde muziek zoals Dubstep, Drum 'n Bass en Hiphop luistert, maar dat de bas teveel van het goede kan zijn bij andere muziekgenres. Het draagcomfort is in orde en ze zijn goed geschikt voor onderweg. De bouwkwaliteit vind ik wel ver onder de maat van zulke prijzige koptelefoons. Mede daarom zou ik ze niet snel aan iemand adviseren tenzij ze echt uitsluitend voor bas georiŽnteerde muziek aangeschaft worden. Anders zijn er voor deze prijs betere koptelefoons te vinden.

Heb jij ook een Beats Solo?

Mijn vriendin heeft de HD versie, maar warme oren heb ik er nooit echt van gekregen. Niet zoals jij het beschrijft tenminste.
Persoonlijk vind ik het leuke koptelefoon, maar comfort had wat beter gemogen. Geluid is geweldig bij sommige genres inderdaad. Maar net zoals jij zou ik er een andere naast gebruiken
ik ergerde mij altijd aan die super overdreven bass , waardoor hardstyle en techno niet mooi uitkomen , ik heb hierdoor een meer neutrale headset gekocht van pioneer.
Bij mij brak de Solo ook na 4 maanden. Gebeld met de klantenservice (engels). Was een veel voorkomend probleem met de eerste lichting heb ik mij laten vertellen. Bij de nieuwere hebben ze een ander soort plastic gebruikt. Ik kreeg netjes een nieuwe. Maar even goed verkoop ik deze nieuw in de doos. 180 euro betaald voor een headset dat zo makkelijk breekt...