Canon PowerShot S3 IS Zwart Review

beantherio 29 mei 2007, 954 views

Canon PowerShot S3 IS Zwart

Pluspunten

• uitstekende beeldkwaliteit
  • veel opties
  • mooi uiterlijk
  • verstelbaar beeldscherm

Minpunten

• niet echt compact meer te noemen
  • slechts beperkt uitbereidbaar
  • camera is (onhandig) bedekt met knoppen
  • relatief kleine sensor
  • misschien dat een SLR-camera in veel gevallen een betere keuze is

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
De S3 IS is een mooie en lekker complete super-zoom camera met genoeg kwaliteiten om het een geschikte optie te maken voor diegenen die nog niet toe zijn aan een SLR-camera maar toch wat 'meer' willen. De fotokwaliteit is mede door de IS uitstekend en de lichtgevoeligheid is netjes voor een camera in deze klasse. Een speciaal voordeel van de S3 is dat hij (in tegenstelling tot andere, nieuwere Canon-types in het digitale compact-segment) erg naturele en ongemanipuleerde foto's produceerd waarin de nadelen van een kleinere sensor niet gecompenseerd worden met allerlei filters. De macro-functie is ook vermeldenswaardig: deze is erg goed verzorgt bij de S3 en heeft zelfs de optie om naar een focus range van 0 cm te gaan. De bediening van de zoom (via een soort trapsgewijze 'trekker') moet je wel liggen maar ik had er zelf geen problemen mee. Wat wel onhandig is, is het feit dat deze camera voor z'n afmetingen toch wel erg veel knoppen heeft en je daardoor uit moet kijken hoe je hem vasthoudt. De afmetingen van deze camera is sowieso iets om over na te denken voor aanschaf. Hij is duidelijk te klein om in je binnenzak mee te nemen en is daarom niet echt geschikt als simpele camera voor wat vakantiekiekjes.

Kort samengevat: deze camera is een aanrader maar wees je ervan bewust dat je kiest voor een 'compromis'. Deze camera heeft veel mogelijkheden maar het is geen spiegelreflex-camera en ook geen digitale compactcamera en daarmee heb je te maken met beperkingen qua portabiliteit (tov compact camera's) en fotografische kwaliteiten (tov SLR).

Heb jij ook een Canon PowerShot S3 IS Zwart?

Ik ben het grotendeels eens met deze review.

De opmerking dat een SLR camera in veel gevallen een betere keus is vind ik echter dubies, daar een S3 IS (of vergelijkbare toestellen zoals een Sony H5) een compleet andere doelgroep heeft dan een DSLR. Het verschil tussen een DSLR en een toestel zoals de S3 is levensgroot. (Een S3 is echt wel stukken kleiner dan een DSLR, ook is een S3 de helft van het geld van een DSLR, en dan heb ik het niet eens over lossen lensen die een DSLR-bezitter nodig zal hebben om alle type plaatjes te schieten die een S3 uit de doos kan maken) (En ja, een DSLR schiet kwalitatief beter foto's, zeker op hogere ISO waardes)

De S3 is een goede all-round camera. Er zijn mooie plaatjes te schieten, zowel macro als zoom. Zeker voor een hobbyist die af en toe in het weekend eens plaatjes wil schieten (in de dierentuin bijv.) is het een prima ding, zeker gezien het flinke zoombereik. Voor mij heeft de S3 twee merkbare nadelen:

- Het schermpje is niet van al te hoge kwaliteit in vergelijking met veel huidige camera's
- Bij fel zonlicht die op objecten schijnt wil "orange fringing" nog wel eens tevoorschijn komen.

Buiten dat is de camera het geld dubbel en dwars waard :)
M'n advies m.b.t. SLR-camera's is vooral gebaseerd op het idee dat camera's als de S3 veel gekocht zullen worden door mensen die hinken op twee gedachten: een gebruiker wil "iets meer" maar weet nog niet of ie het gemak van een gewone digitale camera wil missen. EOS-achtige camera's zijn inderdaad een stuk duurder en da's dan juist waarom de S3 zo'n aantrekkelijk alternatief is. Maar als de prijs minder een bezwaar is dan is het misschien verstandiger om meteen 'all the way' te gaan en dat extra geld neer te tellen. Het is maar wat je prioriteit is.

En de S3 IS is inderdaad z'n geld dubbel en dwars waard: het is gewoon veel camera voor weinig flappen. Voor diegenen die aanschaf overwegen moet ik wel de opmerking maken dat de opvolger wel alweer in de startblokken staat: later dit jaar gaat de S5 IS uitgebracht worden (zie nieuws: Canon kondigt Powershot S5 IS aan ).
Ik heb deze uitstekende camera ook al iets meer dan een jaar, en ben het in grote lijnen eens met de review. Twee aanvullingen:

1. Ik vind zelf de foto's vrij soft die het machien produceert in verhouding tot enkele concurenten (de Panasonic FZ7 produceert foto's die wat meer "origami-achtig" zijn, ik vind dat mooi), je kan sharpness ook niet instellen wat een gemis is.

2. Een SLR zal best wel leuker zijn, maar daar moet je wel Reflex-centen voor hebben. Een instap-Eos met gestabiliseerde lens met been bereik wat maar een beetje in de buurt komt van een S3 kost gewoon 1500 euro. Das zo'n 5 keer meer dan ik moest dokken voor de S3. De reviewer vergeet dus het uitstekende "bang for the buck"-gehalte te melden ;).