Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP ProBook 4330s (XX941EA) Review

Laguna 6 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 3.703 views

HP ProBook 4330s (XX941EA)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Mat scherm
  • Beveiligingsopties
  • HP QuickWeb

Minpunten

• Kwaliteit scherm
  • Multitouch response van het touchpad
  • Gewicht/dikte
  • Meuk

Aangezien ik nog niet over een laptop beschikte en dat nu toch wel handig zou zijn voor school/werk was ik op zoek gegaan naar een geschikte laptop. Naar aanleiding van de volgende eisen was ik uiteindelijk bij deze laptop van HP uitgekomen:

- schermformaat 13 inch (niet te klein maar toch handzaam)
- sandy bridge cpu (games zijn geen noodzaak)
- chiclet toetsenbord
- dedicated home/end/page down/page up knoppen
- 2 knoppen onder het touchpad (kunnen tenminste over de gehele oppervlakte ingedrukt worden)
- touchpad plaatsing correct tov toetsenbord
- geen glossy scherm (ivm reflecties)
- speakers niet aan de onderkant (demping van het geluid mbt het gebruikte oppervlak)
- lange accuduur (ongeveer een werkdag)
- max 500 euro

Eigenlijk voldoet de laptop aan alle eisen op de laatste 2 na. De accuduur is zo'n 4-5 uur bij licht gebruik (office/internet) en de prijs was 650 euro.
Voor transport de laptop nog voorzien van een sleeve van Case Logic, die de laptop mooi omsluit.

Uiterlijk

http://tweakers.net/ext/f/zSp8nyvUlK7oyRTfCQ9OT5Mw/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/NXaUUMZzyskvTk5I26pmk4oU/medium.jpg

Het uiterlijk vind ik best strak vormgegeven. Het gebruikte materiaal is een combinatie van aluminium en plastic. Ik heb zelf wel de stickers verwijderd van de CPU en Windows versie, die in mijn ogen afbreuk doen aan het design. Het gewicht is zo'n 2,1kg wat niet echt licht is, maar zeker ook niet zwaar. In een tas op je rug voel je in ieder geval wel dat er wat in zit. De afmetingen zijn 33 x 23,5 x 2,79 cm (b x d x h) alleen de dikte had van mij wel minder gemogen. Bijna 3 cm is toch redelijk fors.

Hardware

De specificaties in een notendop: Intel Core i3 2310M processor, 3GB DDR3 geheugen, 13,3" scherm met een 1366x768 schermresolutie, 320GB 7200rpm harde schijf, een DVD-brander/speler en een 720p webcam. Verder is de laptop van de volgende aansluitingen voorzien: D-Sub (VGA), HDMI, 4x USB 2.0, RJ-45, hoofdtelefoon, microfoon, netvoeding, kensington-lock en een cardreader. Voor school/werk gebruik is dit zeker voldoende. Wel is de fan altijd hoorbaar indien er geen omgevingsgeluiden zijn, maar niet zodanig dat het storend is.

Het chiclet toetsenbord heeft een fijne aanslag en een prettige indeling. Linksbovenaan bevindt zich de aan/uit-knop en rechtsbovenaan zitten nog 2 knoppen 1 voor HP QuickWeb en 1 voor het aan-/uitschakelen van Wireless.

Het touchpad vond ik wel een minpunt. Er is namelijk geen apart gebied voor scrollen in plaats daarvan kun je scrollen middels 2 vingers op het touchpad te bewegen. Alleen wordt met regelmaat de 2de vinger niet geregistreerd of je zit direct helemaal onderaan de pagina. Het scrollen gaat verre van vloeiend.

Software

De laptop wordt geleverd met Windows 7 Professional 64-bit. Ik ben zelf erg positief over Windows 7, waarvan ik de Ultimate versie op mijn desktop heb draaien. Helaas wordt er geen DVD meegeleverd, maar daarvoor in de plaats is er een recoverpartitie aanwezig. Hiervan zou je zelf recovery disks van moeten kunnen maken middels HP Recovery Manager, maar aangezien ik eerst op zoek was gegaan naar een minimale installatie bij de recovery setup (die wel aanwezig is bij andere HP laptops) en vervolgens een recovery had gedaan was die applicatie om recovery disks te maken verdwenen.

Bij deze meteen het grootste punt van kritiek, namelijk de hoeveel meuk aan proefversies van software die er bij iedere Windows laptop standaard op staan. Vooral voor een zakelijke laptop vind ik dat uitermate slecht. Het booten naar Windows duurt standaard zo'n 54 seconden, waarna er zo'n 100 processen draaien (ongeveer 2x zoveel als bij een schone installatie van Windows 7). Het afsluiten duurt zo'n 20 seconden. Verder is de harde schijf ingedeeld in 4 partities te weten: system, windows, hp recovery en hp tools. Op de Windows partitie is nog zo'n 280GB beschikbaar aan ruimte.
Ik heb alleen in mijn desktop een SSD zitten en dan merk je toch dat het zonder SSD allemaal een stuk trager is.

Verder staan er erg veel programma's van HP zelf, maar dat spreekt voor zich. Waaronder HP Support Assistant, een soort van Windows Update, maar dan voor alle software/hardware van je laptop. Echter mislukte er regelmatig installaties die je hiermee probeerde bij te werken en het downloaden/installeren kan soms ook makkelijk een uur of langer in beslag nemen.
Enige programma van HP wat wel een meerwaarde heeft is HP ProtectTools Security Manager. Hiermee kan je veel beveiligingsopties instellen, zoals vingerscan-authorisatie, gezichtsherkenning en encryptie.

Er zijn op internet diverse guides te vinden hoe je een schone installatie van Windows 7 kunt bewerkstelligen (zoals http://forum.notebookrevi...uide-2-0-windows-7-a.html). Je kunt dan een Windows 7 image downloaden identiek aan je OEM sleutel. Middels een backup van je activatie hoef je vervolgens geen activatie uit te voeren.
Alleen na de schone installatie staat je apparaatbeheer vol met hardware wat niet standaard herkend wordt door Windows en kan je dus op zoek naar de geschikte drivers hiervoor. Ik had van te voren wel een backup gemaakt de folder "swsetup" waar alle drivers en software instaan (maar dat zijn natuurlijk weer niet de laatste versies). Al met al een hoop gedoe (en ja er bestaan programma's als PC Decrapifier, maar dat zulke programma's Řberhaupt bestaan vind ik persoonlijk gewoon jammer).

http://tweakers.net/ext/f/JvBBy2daZS67y5l9uO7Zj78x/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/hFvxBCFEOkjBy6xydtzXSkcy/medium.jpg

Wat wel een leuke optie is, is HP QuickWeb. Als je even snel iets op wilt zoeken op internet, dan kan je de knop voor HP Quickweb gebruiken in plaats van de gebruikelijke aan/uit-knop en je hebt binnen 15 seconden de beschikking over basisopties als een webbrowser, mail, Skype en anderen.

Scherm

Het scherm is niet geweldig. Het betreft een mat scherm, waardoor je dus geen last hebt van hinderlijke reflecties. Echter zijn de kleuren nogal flets en de kijkhoek is vrij slecht. Bij zowel horizontaal als verticaal veranderen van positie zijn er tal van veranderingen zichtbaar qua kleur en helderheid. Voor een laptop van deze categorie zou je toch wat beters verwachten, maar helaas is dit een trend bij de huidige laptops.

Geluid

Het geluid wordt onder het mom van SRS Premium Sound geleverd. Het geluid is best aardig, je moet alleen geen bass verwachten en bij het vol openzetten is er sprake van vervorming.

Accu

Er zit een 47Wh accu in, welke het zo'n 4-5 uur uithoudt bij licht gebruik (office/internet). Bij intensiever gebruik (film/games/zware applicaties) kan het zijn dat dit nog maar zo'n 2 uur is. Er kan overigens wel een grotere accu ingezet worden van 93Wh. Het opladen duurt zo'n 2-3 uur.

De HP ProBook 4330s is een degelijke zakelijke laptop met een fijn toetsenbord en voldoende beveiligingsopties. Als je niet valt over het mindere scherm, de gebrekkige multitouch response en de hoeveelheid meuk die er op staat, dan is dit een betrekkelijk snelle laptop voor een schappelijke prijs.
Voor mij persoonlijk vond ik het echter teveel geld voor iets waar ik toch niet helemaal tevreden mee was. Toen vervolgens niet lang na mijn aankoop de nieuwe MacBook Air's aangekondigd werden, wist ik het zeker, het zou een MacBook Air worden.

Update:
Inmiddels heb ik de MacBook Air ook in mijn bezit en de kwaliteit van het scherm is gewoon aanzienlijk beter. De reactie van het touchpad is gewoon perfect of je nou 1, 2, 3 of 4 vingers gebruikt, het wordt allemaal vlekkeloos geregistreerd en het scrollen gaat gewoon vloeiend. Een DVD-brander/speler had ik eigenlijk ook niet nodig in mijn laptop, de accuduur is nog beter en een SSD is zoveel sneller. Verder is de dikte/gewicht minimaal en staat er geen meuk op ge´nstalleerd, wat een verademing.
Alleen moet ik nog wel wennen aan MacOSX aangezien ik daar nog geen ervaring mee had (enige minpunt is misschien het aantal standaard aansluitmogelijkheden, maar de tijd zal het leren of ik dat ook als minpunt ga ervaren tot op heden is dat nog niet het geval).
De prijs is natuurlijk wel bijna 2x zo hoog, maar is het naar mijn mening zeker waard.

Heb jij ook een HP ProBook 4330s (XX941EA)?

Van een ProBook verwacht je dat je 'm zakelijk goed kunt gebruiken. Je verwacht dan geen "meuk", zoals Laguna opmerkt.

Er is niks mis met Windows 7, dat is een mooi stabiel OS. Maar er is heel veel mis met de meeste PC's en laptops die standaard met Windows 7 worden geleverd: ze staan tot de nok toe gevuld met meuk, bloatware, hoe je het ook wilt noemen.

Dus je moet eigenlijk opnieuw beginnen, alle overbodige partities weggooien en zelf Windows installeren. Daar moet je veel moeite voor doen (juiste versie vinden, sleutel, activatie, ...). En dan ben je er nog niet, dan moet je nog de juiste drivers zoeken.

Druk al deze ellende eens in geld uit, en je kan bijna niet anders concluderen dan dat het apparaat veel te duur is! De features zijn OK (behalve dan de accuduur), het totaalpakket is troep.
- Windows 7 instaleert automatisch alle drivers
- op de HP site kun je met gemak alle drivers downloaden
- je key plakt op de laptop, met iedere windows 7 cd kun je opnieuw installeren.
- HP levert losse windows cd's mee, het aankoopimage staat echter op schijf

ofwel, je kunt gemakkelijk met de bijgeleverde cd even je laptop opnieuw installeren.
uurtje heb je je laptop zoals hij was, zonder de hp programma's.
nette review en een nette laptop! HP gaat de goede kant op met de probook/elitebook serie. Voorheen was het minder gesteld met de laptops qua design en specificaties.
Je concludeert dat je de prijs/prestatieverhouding eigenlijk niet goed vindt. Bedenk wel dat dit soort zakelijke laptops bedoeld zijn voor veeltypers die hun laptop overal mee naar toe nemen. Daardoor moet de laptop dus ook tegen een stootje kunnen, en dat kunnen de ProBooks beter dan een gemiddelde consumentenlaptop. En ook stukken beter dan de fragiele MacBook Air (hoe mooi die ook is). En juist voor dat beetje extra stevigheid betaal je fors.

Ik vind 650 euro eigenlijk uitstekend voor de featureset die je beschrijft. De processor is snel zat, er is genoeg opslagruimte voor een zakelijke gebruiker voor het bewerken van office-documenten onderweg, de batterij gaat lekker lang mee en het beeld is goed genoeg. Die gebruiker zit toch altijd in zijn eentje voor het scherm, en dan maakt de inkijkhoek niet uit. Laat staan de kleuren, want voor Photoshop koop je geen ProBook maar een EliteBook of een MacBook.

De MacBook (Air) staat erom bekend dat deze veel beter is qua bediening dan welke Windowslaptop dan ook. Maar de MacBook Air is weer fors duurder dan deze ProBook. Ik begrijp dus niet helemaal waar je heen wilt met de conclusie. Ik ben bang dat je de verkeerde eisen stelt, of niet de doelgroep bent van deze laptop.

Verder heb ik op de review overigens niks aan te merken :)
Het is dan ook mijn persoonlijke conclusie ;) en je hebt waarschijnlijk gelijk dat ik niet tot de doelgroep van deze laptop behoor, vandaar mijn uiteindelijke keuze voor de MacBook Air.
- Windows 7 instaleert automatisch alle drivers
Dat klopt, moderne gangbare hardware wordt herkend, en de drivers daarvoor worden ge´nstalleerd. Echter, dit is niet altijd de meest optimale driver voor alle componenten.
- op de HP site kun je met gemak alle drivers downloaden
Op de HP site heb je inderdaad alle drivers. Echter, zelfs binnen ÚÚn model heb je nog verschillende keuzes, die jij moet maken. Daarnaast heb je verschillende Windows versies. Je kunt dus alles van de HP site halen, maar laat dat "makkelijk" maar weg!
De sticker zit op een nogal onhandige plek om over te typen. Daarnaast is de key alleen geldig voor ÚÚn type Windows 7 (er zijn 7 smaken, waarbij er van sommigen ook nog 32-bits en 64-bits versies zijn). De kans dat de key met een willekeurige Windows 7 DVD (CD is te klein...) werkt, is 10%.
- HP levert losse windows cd's mee, het aankoopimage staat echter op schijf
Dat klopt niet, er is alleen een rescue partitie! Dus je zult de rescue partitie op DVD moeten branden (en dan krijg je Windows compleet met "meuk"), of je moet ergens de juiste Windows 7 DVD vandaan moeten halen. Als we ervan uitgaan dat je dat legaal wilt doen, dus niet via een torrent site, dan gaat dat je geld kosten. En het kost je sowieso veel tijd!
Ik weet helaas uit ervaring (met Dell, niet met HP, dat moet ik toegeven) dat dat niet zo is! Het is niet "even", en het is ook niet "gemakkelijk"!
uurtje heb je je laptop zoals hij was, zonder de hp programma's.
Voor Windows 7 alleen klopt dat, dat lukt misschien zelfs wel in ruim een half uur. Maar dan heb je nog maar een fractie wat gedaan moet worden gedaan! Flash, Java, en zelfs Microsoft's eigen Silverlight, moeten dan nog ge´nstalleerd worden!
Windows herkende op mijn Lenovo Thinkpad alleen de driver voor de camera en de vingerafdruklezer. Al het andere heb ik moeten downloaden. Maar die Windowsdrivers doen het prima.
... Echter, zelfs binnen ÚÚn model heb je nog verschillende keuzes, die jij moet maken.
Welke keuzes bedoel je? Ik heb geen ervaring met HP, maar bij Lenovo typ je het typenummer van je laptop in (die is uniek per pc-configuratie, dus bijna hetzelfde idee als de service tags van Dell). En op de site krijg je dan alleen de software die precies bij jouw laptop past. Een kind kan de was doen, al is het een grote was. Het kost veel tijd om alles te downloaden.
De sticker zit op een nogal onhandige plek om over te typen.
Ik heb 'm liever onderop dan naast het beeldscherm.
Die benadering werkt in de praktijk gelukkig anders. Er zijn ook installatie-dvd's die alle smaken van Windows hebben, en de juiste smaak wordt gekozen na intypen van de license-key.
Dat klopt niet, er is alleen een rescue partitie!
En die staat inderdaad vooral ruimte in te nemen.
Maar dat telt niet mee in het "opnieuw Windows installeren". Ik maak nadat ik Windows vers heb geinstalleerd en alle drivers eerst een image van de hele partitie. En die gaat op een externe harddisk. Zet je het geheel zo weer mee terug, met een rescue-usb-stick. Zeker omdat ik geen dvd-speler heb, is het zonder externe dvd-speler een hel om Windows te installeren...

Maar nog even ontopic. Je schrijft:
Daar kan ik het niet mee eens zijn. Alleen vanwege de extra software die je niet wilt is deze laptop te duur? Als dat klopt, dan is elke Windowslaptop te duur. En zeker de zakelijke laptops die wat steviger zijn dan de rest. Ook de accuduur is niet onaardig, al kan het beter. Het totaalpakket "troep" noemen gaat echt te ver.
Elk merk denkt klanten te kunnen lokken door veel meuk te installeren.

Dit helpt de kopers niet, het levert een PC / laptop op die out-of-the-box al vervuild is. Het is net of de PC fabrikanten dachten: "Windows 7 vervuilt zichzelf niet zoals eerdere Windows versies, dus laten wij het dan maar doen".

De 60 dagen uitprobeerversie van MS Office laat sporen na bij het verwijderen, maar dat staat een goede werking van je laptop niet in de weg. Echter, het verwijderen van de voorge´nstalleerde anti-virus laat niet alleen sporen na, het levert een systeem op dat minder stabiel is geworden. Vooral als er eerst een nieuwe (gratis) AV is ge´nstalleerd, bv AVG, en daarna de trial wordt verwijderd. Je moet met tooltjes aan de slag om je registry en andere Windows onderdelen te repareren. Dit soort tooltjes zijn gevaarlijk voor mensen die niet weten wat ze doen. En dat geldt voor 90% van de gebruikers van die tooltjes.

Hoe dan ook, met een nieuwe PC moet je fors aan de slag, als je het echt goed wilt doen, moet je helemaal opnieuw beginnen. En dan moet je alle stappen doorlopen!
Video, geluid, netwerk, ..., overal heb je drivers voor nodig, en hij vindt er maar 2? Dat is een hele slechte score! Je hebt dus veel moeten downloaden! Dat kost tijd, je moet zoeken totdat je hele systeem van een min of meer passende driver voorzien is.

Daarnaast doet de standaard VGA schermdriver het prima op elke computer, maar is het ook de beste driver voor jouw videokaart / scherm combinatie?

OK, de classificatie "troep" gaat te ver, maar ik snap heel goed dat iemand liever 2x zoveel uitgeeft voor een MacBook (Air), die alleen volledige versies van Apple software ge´nstalleerd heeft, dus helemaal geen uitprobeerversies heeft, en die out-of-the-box gewoon te gebruiken is!
Misschien is dat lenovo dan wel goed geregeld. Ook bij dell krijg je (zelfs na invullen van servicetag!!!) een boel onnodige drivers voorgeschoteld. 3g modem... heb ik niet.... fingerprint reader... heb ik niet.... welke wifi module heb ik... die van dell of intel. etc. Rampzalig.
Inderdaad! Dat is ook mijn ervaring met Dell en HP! Je moet nog steeds keuzes maken, en die kunnen verkeerd zijn, met matig of niet werkende onderdelen tot gevolg.

Hiervan heb je met een MacBook Air, waar de reviewer uiteindelijk voor gekozen heeft, helemaal geen last. Zelfs de Windows driver worden netjes meegeleverd...
Daarom installeer ik meestal Ubuntu :)