Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) 11091-00-20 Review

BlackWolf666 21 november 2007, laatste update op 21 november 2007, 3.665 views

Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) 11091-00-20

Pluspunten

• Idle niet hoorbaar
  • Geen extra stroomaansluiting
  • Drivers
  • Video decodering
  • Performance voor de prijs
  • Goede optie voor Midrange/low-end

Minpunten

• Bugs met schaduwen
  • Niet geschikt voor hoge resoluties
  • GPU wordt heet
  • DX10 wacht om de hoek

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik had een tijdje geleden deze kaart besteld. Ik was bezig met een nieuw systeem samen te stellen. Mijn budget was niet zo groot, dus had ik voor deze kaart gekozen. Mijn keus is na de MX440 van nVidia altijd bij ATi gebleven.

Ik had de kaart besteld en in de doos zat er een driverscd, twee DVI naar VGA adapters, een S-video naar component adapter, een RCA kabel en een componentkabel. Er zat nog een cd bij waarmee je een gratis spel kon krijgen, maar heb er geen gebruik van gemaakt. Niks bijzonders hier dus. De kaart heeft helaas geen TV-in, maar dat is bij bijna geen enkele 3D-kaart

Voor spellen op normale resoluties doet de kaart het goed. Je moet hierbij denken aan resoluties zoals 1280x1024 en 1024x768. Ik gebruik nu na het upgraden een beeldscherm met een resolutie van 1440x900. De kaart presteert nog wel goed, maar je merkt al wel dat hij een beetje in elkaar begint te vallen. Zonder AA en AF is de kaart snel genoeg. Als je deze aanzet begint de kaart er moeite mee te hebben. Oude spellen zoals halo kan de kaart makkelijk aan op hoge resoluties. Als je naar nieuwere spellen zoals Oblivion gaat kijken, moet je de details en resolutie laag houden. Anders kom je er niet. Maar dat kun je ook niet verwachten voor de prijs van de kaart. Voor zijn prijs vind ik persoonlijk dat de kaart uiterst goed presteert.

De beeldkwaliteit van de kaart vind ik niet geweldig. Het is wel voldoende. Het grootste probleem van de kaart zijn real-time schaduwen. Deze zien er of heel blokkerig uit, of ze verschijnen en verdwijnen steeds. Dit schijnt een probleem te zijn bij meerdere ATi-kaarten. Ik vind het uiterst irritant. Ook zie je soms schaduwen op gebouwen terwijl er niks boven is. Gewoon een bug. Over de AA en de AF heb ik niks op aan te merken. De adapter van DVI naar VGA blijkt wel iets raars te hebben. Als ik die aansluit krijg ik horizontale strepen in mijn beeld. Geen idee hoe dat komt. Met de andere adapter had ik nergens last van. Kan zijn dat de eerste adapter niet goed was. Ik heb geen gebruik gemaakt van TV-out.

De drivers zijn gewoon goed (behalve de bovenstaande bugs). Ik heb geen last van crashes, de opties werken gewoon, er komen elke maand drivers uit die bugs fixen. Interface is goed, uitleg is goed. Hier heb ik niks op aan te merken. De drivers zijn nu ook lichter gemaakt zodat het sneller opstart en minder zwaar is voor je systeem. Wat ik wel in de drivers zou willen zien is een optie om de ventilatorsnelheid aan te passen. Dan heb je geen ATiTool of een ander programma meer nodig. De optie om video's te decoderen vind ik ook handig. Driverondersteuning vind ik gewoon top. Weet niet hoe dit in Vista is, ik draai XP Home.

De kaart werd tijdens het gamen met standaardventilatorinstellingen rond de 80 graden. Ik heb met ATiTool dus andere fanspeeds ingesteld. Nu blijft de kaart rond de 70 graden hangen. Ik laat hierbij de fan op 100% draaien. Die maakt best wel wat geluid. Maar tijdens gamen heb je toch het geluid aanstaan dus neem ik aan dat je er niet veel last van zult hebben. Idle hoor ik de kaart helemaal niet. Het stroomverbruik valt mee aangezien mijn voeding 19A heeft op de +12V lijn en hij het makkelijk trekt. Een nadeel is dat de koeling het RAM-geheugen niet raakt. Ik heb niet overgeklokt, maar als je dit wel gaat doen kan ik me voorstellen dat dit wel een probleem kan zijn.

Nu is de prijs van de kaart natuurlijk gezakt. De kaart is al een tijdje op de markt, en de nieuwe serie van ATi komt binnenkort uit. Die van nVidia is al een tijdje uit zelfs. Ik vind het ejgenlijk zonde om nu nog een DX9 kaart te kopen, voor wat voor prijs dan ook. Maar de prijs was in zijn tijd uiterst goed voor de prestaties die de kaart leverde.

En als laatste nog even wat 3Dmark scores. Deze zijn met de catalyst van december, aangezien ik ook de kaart in die tijd had gekocht. Ik heb daarna niet meer gebenchmarkt om te kijken of er verbeteringen zijn qua prestaties in de drivers.

Alle resolutiess zijn 1024x768 tri-linear met CCC 6.12

3dmark03 6xAA + anisotropic 16x 3546
3dmark05 5207
3dmark05 6xAA + anisotropic 16X 2846
3dmark06 2766

Dat was toen met een A64 3700+ en 1GB PC2100. Dat laatste is wel een kleine bottleneck. Als je sneller geheugen hebt krijg je een iets hogere score. Met 3Dmark06 kreeg ik rond 3000 na de upgrade. De rest niet getest.

*update*
Ik heb besloten mijn kaart eens te gaan overklokken. Ik kwam niet verder dan 614MHz voor de core en 720MHz voor de mem. Dit is een overclock van niks aangezien hij stock op 600/700 draait.. Als ik hoger ging kreeg ik ineens veel VPU-recovers en vastlopers etc. Geen artifacts, maar wel instabiliteit. Dat is wel jammer voor de tweakers onder ons. Maar verder werkt de kaart nog steeds prima!

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) 11091-00-20?

Veel tekst. Misschien had je ook de specs. er bij kunnen zetten, maar verder lijkt me een aardige budget-kaart. Heb je een 3dmark score voor me?
als negatieve eigenschap heb je:
DX10 wacht om de hoek,
dit vind ik persoonlijk geen negatieve eigenschap van de kaart!
jij koopt een kaart die niet DX10 compatible is, daar kies jij voor terwijl er voor hetzelfde geld ook DX10 kaarten zijn te krijgen.
deze chip is uitgebracht voor DX10, ik vind het dan meer een fout van jezelf dat je geen DX10 kaart hebt gekocht.
Verder een nette survey, probeer het volgende keer wat overzichtelijker te houden met hoofdstukjes.
Ik heb 3dmark scores toegevoegd
Duidelijke review :D

Edit : probleem opgelost :)

[Reactie gewijzigd door jokkos188 op 16 juni 2007 18:25]

je kunt nu beter een directx9 een mid/low budget kopen, dan kun je meer games spelen dan directx10 kaart in dezelfde klasse. Tegen de tijd dat je dx10 echt nodig bent kun je beter een nieuwe kaart kopen want dan kun je (bijna) niets meer spelen op dx10 kwaliteit. (dus het is geen slecht punt vindt ik) ik heb de kaart zelf ook en games zoals: FEAR, BF2, Far Cry kun je op z'n hoogst spelen en de wat nieuwere games zoals: Test Drive Unlimted, BF2142, Oblivian kun je op medium spelen(op resolutie van1280x1024), ik ben er zeer tervreden met dit kaartje.

Weet iemand trouwens al of deze "shadow-bug" komt door drivers of hardware en/of deze al te fixen zijn, het is namelijk behoorlijk vervelend |:( |

En een goede review, ga zo door :*)
mischien nog iets leuks om te vertellen het is een cross-fire kaart

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 1 juli 2007 20:48]

heb 'm stiekem in crossfire, maar wel at x8 ;(
Prima review! Alleen is het overzichtelijker als je met 'kopjes' werkt. Als ik een review schrijf gebruik ik altijd de onderwerpen die je vantevoren al moet beoordelen. Misschien een tip. ;)

/Offtopic, 3Dmark2000 hehe ^^ Die ga ik binnenkort ook maar eens draaien denk ik, ben benieuwd hoeveel punten ik haal :P
Wat zijn je temperaturen van de kaart als ie druk bezig is? Misschien verklaart dat je slechte OC wel ;)
Ik laat hem met ATi Tool op 100% draaien. Dan wordt de kaart onder load ongeveer 70 graden. Nadeel van de kaart is dat de mem niet gekoeld wordt door de koeler. De memory chips zijn niet verbonden aan de koeler. Daarnaast is de ruime tussen de memchips en de koeler uiterst klein en er komt amper lucht doorheen lijkt mij. Daardoor worden die amper gekoeld.
Ik heb deze kaart op waterkoeling en ik klok 'm met Ati Tray Tools stabiel op 770/830 (stock 600/700).... :*)
Draait Oblivion op 1280x1024 (zonder HDR, met 2xAA, 8xAF) helemaal prima... geweldige budgetkaart. Temps op water zijn idle 30-32, full load 47 ( kan nog wel lager, want d'r zit nog een geoc'de D 805 in m'n setup lekker alles op te warmen).
Maar die stock koeler is zoals gewoonlijk gewoon kut.

O ja, shadow bug is driver gerelateerd, niet goed optimized voor DirectX 9.0c; iig de meest waarschijnlijke verklaring die ik bij elkaar heb kunnen googlen

[Reactie gewijzigd door Imelon op 22 november 2007 13:37]

Ik heb deze kaart AGP-8x (512 ddr2) en behaal in XP *slechts* een 3dMark06 score van 1776 :(

Scheelt dat echt zoveel AGP --> PCI-e of doe ik iets verkeerd?
(in een pc met P4 @ 3,2Ghz en 2GB ram)

[Reactie gewijzigd door PeterVeter op 22 november 2007 16:07]

Nou, Als je in progje GpuZ checkt, dan zie je dat je X1650 ddr2 een bandbreedte van 12,5GB/s heeft:
(correct me if I'm wrong) AGP (8x)voorziet je daarentegen maar van een bandbreedte van max. 2,1 GB/s, terwijl pci-e (16x)een doorvoersnelheid van 8 GB/s garandeert.... 8-)

(@PeterVeter: in jou geval, heb je je DDR wel in dualchannel draaien?anders heeft je cpu ook de helft te weinig bandbreedte, een leuk bottleneckje...)

[Reactie gewijzigd door Imelon op 22 november 2007 17:03]