Specificaties Tower, 4 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 534 (Zwart) Review

BlackWolf666 28 mei 2007, 1.448 views

Cooler Master Centurion 534 (Zwart)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit-verhouding
  • 2 Ventilatoren ingebouwd
  • Air duct voor processor
  • Inclusief voeding
  • Design en kleuren
  • Gereedschapsvrij inbouwen
  • Stevig
  • Extra accesiores (Firewire bracket e.d.)

Minpunten

• 3 plaatsen voor HD (4 zou beter zijn)
  • 5x5.25" bays (4 zou hier ook beter zijn)
  • Zwaar
  • Niet handig om mee te nemen (LAN-party any1?)
  • Voeding te zwak voor High-End
  • Moeite om de voorkant te verwijderen

Kwaliteit voeding Score: 4
Als eerste wil ik even zeggen dat ik de zilveren versie heb gekocht met een 430W voeding. Deze heet de RC-534 +Plus Vision en heeft een net iets andere samenstelling dan de versie zonder voeding. Aangezien deze niet in de pricewatch stond, heb ik maar de kast gepakt zonder voeding. Met dat gezegd, laten we maar beginnen. Ik leg ondertussen wel uit wat er anders aan is.

Ik heb deze midi-tower voor ongeveer een half jaar nu. Het bevalt echt uitstekend. Het eerste wat me opviel is dat de kast gewoon zwaar is. Toen ik deze had uitgepakt kreeg ik er een hoop dingen bij. In de doos kreeg je een handleiding voor het inbouwen van een moederbord e.d., schroeven, en brackets voor de harde schijven. Verder zat er in de doos een bracket met 9-pin connector en een bracket met 2 Firewire aansluitingen voor de achterkant van de kast.

Nu even de kast zelf. Het is een stalen behuizing met een zilveren aluminium voorkant. Het heeft 5x 5.25" drive bays en 1x 3.5" bay voor je diskette. Aan de binnenkant heb je nog 3x 3.5" bays om je harde schijven erin te doen. De houder van de harde schijven is verwijderbaar. Nadeel is echter dat de plaat voor het moederbord niet verwijderbaar is. Dit kan voor wat moeite zorgen bij het wegwerken van de kabels. Daarnaast zie ik het voordeel niet in van 5 bays. Niemand gebruikt er zoveel, maar goed ik heb er geen last van. Zou wel beter zijn om er 4 van te maken en een extra 3.5"bay zodat je 4 HD's kwijt kunt in plaats van 3 als je een diskettestation gebruikt.
De versie zonder voeding heeft alleen aan de voorkant 1 ventilator van 12cm met blauwe LED. Er zaten standaard bij deze versie 2 ventilatoren in de kast van 12cm. Eentje aan de zijkant die naar binnen zuigt, de ander aan de achterkant onder de voeding die naar buiten blaast. Aan de voorkant zitten twee aparte ledlampjes, zodat je alsnog blauwe lichten krijgt in de kast. De optie om er daar nog eentje te plaatsen is er nog. Dit vond ik wel een voordeel ten opzichte van de andere. Aangezien de andere alleen eentje voorin heeft is het noodzakelijk dat je een voeding koopt die ook veel lucht naar buiten blaast of dat je een achterste ventilator koopt. Anders krijg je overdruk in je kast en dat heeft een nadelig gevolg voor je airflow. Bij deze heb je standaard al genoeg airflow. De voeding blaast ook wat naar buiten dus heb je onderdruk wat voordelig is voor de airflow.
Aan de voorkant heb je 2 USB2.0 aansluitingen, een firewire aansluiting, en een aansluiting voor microfoon en hoofdtelefoon. Meer heb je ook niet nodig. De voorkant is van aluminium gemaakt en heeft aan beide zijkanten een zwarte mesh bezel. Als je de voorkant weghaalt zie je dat er maar 2 kleine gaatjes zijn waar de lucht doorheen gaat. Dit is een beetje een nadeel omdat je harde schijven daar net achter zitten en ze dus net iets minder goed gekoeld worden dan wanneer de gaten groter waren. Ook een nadeel is het weghalen van de voorkant zelf. Je moet er zo hard aan trekken dat je bang zul zijn het kapot te trekken.
De zijkant van de kast heeft een CAG 1.1 Fan duct. Hiermee kan de processor direct van buiten lucht naar binnen halen. Deze lucht is koeler dan de lucht in de kast zelf waardoor je processor ook beter gekoeld wordt. Helaas zit de processor niet op alle moederborden op dezelfde plaats, waardoor de fan duct niet in alle gevallen precies boven de processor valt. Bij mij is dit gelukkig wel het geval, dus ik kan wel gebruik maken van deze feature. Daaronder heb je een opening waar de ventilator dus zit om lucht naar binnen te zuigen. Dit valt op dezelfde hoogte als mijn videokaart dus kan die lekker gekoeld worden.
Aan de achterkant heb je dus helemaal boven de voeding, daaronder een 12cm fan wat de airflow verbeterd, en daaronder plek voor 7 brackets/kaarten. Meer dan genoeg lijkt me.

Een groot voordeel van deze kast is dat je niet hoeft te klooien met schroevendraaiers en dergelijke. De achterkant heeft duimschroeven om de kast open te maken. Aan de binnekant heb je allemaal "mechanismen" waardoor je zowat elk onderdeel zoals DVDbranders, diskettestations, PCI/AGP/PCI-E kaarten zonder schroeven aan kunt sluiten. Het is makkelijk, en het zit dan ook gewoon goed vast. Geen enkel nadeel gevonden hier. Mocht 1 van die dingen kapot gaan, heb je in de kast alsnog de mogelijkheid om met schroeven aan te sluiten. Je krijgt die erbij, dus dat is geen ramp. Goed uitgedacht. Voor de voeding en moederbord uiteraard normale schroeven..
Het geluid van de ventilatoren valt me echt mee. Je zou het redelijk stil kunnen noemen.

Nu even de voeding zelf. Het is een Coolermaster voeding van 430W volgens de specificaties. Deze heeft een slimme ventilator. Die regelt de RPM afhankelijk van de load waar hij onder staat. De voeding had 2 Sata connectoren, een 20 pin moederbord connector, een 4pin ATX connector, een floppyconnector en 6 peripheral 4pin connectoren. Genoeg voor een basis systeem dus. De voeding heeft 19A op de +12V-lijn, 32A op de +5V-lijn en 25A op de +3.3V-lijn. Duidelijk dat dit niet genoeg is voor een gamesysteem. Te weinig op de +12V-lijn. Ik had de specificaties van de voeding liever net iets anders gezien, maar wat kun je verwachten. De prijs is niet uiterst hoog, en daarnaast zijn voedingen die je apart koopt vrijwel altijd beter dan voedingen die altijd al zijn ingebouwd.

Over het algemeen vind ik dit een goed product voor zijn prijs. Het heeft leuke features en het is een basiskast die voor een goede airflow zorgt. Je moet natuurlijk geen wonderen verwachten ten opzichte van kasten die 3 keer zoveel kosten. Maar heb je een laag budget kun je hiermee niet de mist ingaan. Mocht je een High-End gamesysteem willen, koop de kast en de voeding apart. Deze voeding trekt het niet. Wil je een systeem om alleen maar te internetten, films te kijken en "normaal" te gamen met een niet te zware videokaart, dan biedt deze kast een voordeel ten opzichte van de kast zonder voeding.

Voor degenen die ge´nteresseerd zijn, hier een algemeen overzicht van mijn specificaties:
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+
Moederbord: Sapphire PC-A9RD480
RAM-geheugen: 2x1024 PC3200
HD: 1x60GB + 1x250GB
Spelers: 1x DVDspeler + 1x DVDbrander
Videokaart: Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB
Monitor: Samsung SyncMaster 931BW 19"
Geluidskaart: Sound Blaster Live! 24-bit

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 534 (Zwart)?

Geen Kamerverlichting meer nodig,

het blauwe lampje aan de voorkant doet al genoeg!

Kast verder wel nice :) jammer dattie zo kras+stofgevoelig is

Lekkere serv verder, miss waren vetgedrukte kopjes handig
Er bestaat een ding van Cooler Master dat je kunt plaatsen in plaats van de 3 5.25" bays. Je kunt daarin 4 HD's zetten. Is voorzien van fan. Je kunt zo dus 6 HD's in je kast plaatsen!
zie: CoolerMaster 4-in -3 Device module Stacker STB-3T4