Parrot MKi9200 Review

rpd 3 september 2011, laatste update op 3 september 2011, 2.047 views

Parrot MKi9200

Pluspunten

• Veel functies
  • Eigen versterker
  • Duidelijke inbouw instructies
  • Zeer goede geluidskwaliteit door de speakers
  • Goede mute functie.

Minpunten

• Geen handmatige EQ, wel presets.
  • Relatief veel werk om in te bouwen.
  • Matig tot goede geluidskwaliteit voor de contact persoon.
  • Speelt geen FLAC of MP4
  • Display beschadigd snel

Even snel.

Installatie ging makkelijk maar was relatief veel werk, kabels moeten naar diverse plekken in de auto.
Zijn wel degelijke kabels en de aansluitingen er van zijn makkelijk te vinden. Ingebouwd in een Renault Clio II uit 2001 met standaard radio. Houd ook rekening met de blauwe doos (blue-box) die ergens in de buurt van de radio moet worden geplaatst.

Gebruik is erg eenvoudig.
Opstarten van de Parrot gaat automatisch en indien er muziek wordt afgespeeld wordt deze hervat.
Muziek kan worden gestart van SD kaart, USB stick, iPod/iPhone, line-in of bluetooth vanaf bijv. een telefoon.
Zelf gebruik ik altijd de USB-Stick omdat dan de album-art gelezen wordt en omdat ik er dan makkelijk nieuwe muziek op kan zetten.
Bellen is al helemaal eenvoudig, gewoon op de groene knop drukken en zeggen wie je wilt spreken. Parrot vraagt eventueel welke nummer (thuis/mobiel/werk) moet worden gebeld. Dat allemaal compleet hands free!

Afstandsbediening
Omdat de afstandsbediening ook draadloos is moet hier wel een batterij in, die gaat gelukkig bij relatief intensief gebruik toch nog wel zo'n 1,5jaar mee.
Omdat hij draadloos en makkelijk losneembaar is kan iedereen in de auto makkelijk vanuit zijn hand de muziek functies bedienen.
Soms is de verbinding slecht of registreert de afstandsbediening de aanslagen niet en moet ik even de batterij verwijderen om dit te verhelpen.
Handmatig opnieuw verbinden met de blue-box heb ik nog niet hoeven doen, zelfs niet na bijna 2jaar bij vervanging van de blue-box.

Display
Het display is precies goed van afmeting, alles is duidelijk leesbaar en het display kan op diverse plaatsen geplaatst worden. In het display bevind zich ook de SD-Kaart slot.
Ook de helderheid is ruim voldoende.
Het tasje wat wordt meegeleverd is wel nodig wanneer het display wordt verwijderd en opgeborgen. Het display beschadigd erg snel.

Geluid
Bij bellen krijgt de persoon in de auto de ander duidelijk te horen, helaas is dat aan de andere kant van de lijn niet altijd zo.
Muziek klinkt beter dan FM van de autoradio en beter dan een goedkope sony autoradio/cd speler. Er is keuze uit verschillende instellingen waaronder ook EQ presets. Helaas is het niet mogelijk om zelf een handmatige EQ instelling te maken.
Doordat de Parrot een eigen versterker heeft en tussen de radio en de speakers wordt aangesloten kan deze in principe altijd de autoradio muten, zelfs wanneer deze geen externe mute functie ondersteund.

Sync
Ik gebruik als telefoon een HTC legend met Andorid 2.2.
De Parrot synchroniseert de contacten goed en doet dit elke keer bij opstarten.
Wat hier helaas niet direct gedaan wordt is afbeeldingen synchroniseren, dit moet handmatig per contact worden gedaan.

Telefoon met navigatie
Ik gebruik ook af en toe de USB aansluiting om mijn telefoon op te laden tijdens het navigeren met google maps op de telefoon. Het mooie is dat het geluid dan natuurlijk over de speakers komt wanneer mevrouw de weg wijst. Tussendoor speelt de muziek gewoon verder.

Ik ben zeer tevreden met dit behoorlijk complete apparaat.
Verder ben ik te spreken over de prijs/functionaliteit verhouding, ondanks de behoorlijke prijs is dit nog altijd minder dan concurrenten die minder functionaliteiten bieden.

Wensen
- Handmatige EQ instelling.
- SMS of andere berichten voorlees functie.

Heb jij ook een Parrot MKi9200?