Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG Mini K 450 (Zilver, Zwart) Review

Jack V 1 september 2011, 3.260 views

AKG Mini K 450 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Klein en opvouwbaar
  • Afneembare snoertjes
  • Zowel 2,5 3,5 en 6,5 mm jack plug
  • Tasje meegeleverd
  • Mooie uitstraling
  • Bass is goed te noemen (voor muziek dat het nodig heeft)

Minpunten

• Bas is tikkeltje overheersend (voor muziek die dat niet nodig heeft)
  • Snoertjes zijn vrij dun en waarschijnlijk snel te breken
  • Heeft de neiging om van je hoofd te vallen wanneer je voorover buigt

Ik heb de AKG K 450 gekocht omdat ik de oortjes die ik had meer dan beu was. Ze vielen steeds uit mijn oren, bij minste of geringste beweging.

Toen ik besloot om een hoofdtelefoon te kopen ben ik gaan kijken naar mijn wensen: mooi design, mooi geluid en niet al te duur (onder § 80,-). Maar het moest ook geen goedkope troep zijn en hij zou voornamelijk voor onderweg worden gebruikt dus moest ie niet al te groot zijn en makkelijk weg te stoppen.

Vervolgens ben ik gaan gaan kijken naar de kwaliteitsmerken: Bose, Sennheiser en AKG: hadden die een goede hoofdtelefoon voor onderweg? Bose viel al snel af, want te duur. Sennheiser had met de HD serie wel goede hoofdtelefoons, maar de meeste waren te groot (over-ear) of naar mijn smaak niet echt mooi.

Uitgekomen bij AKG viel mijn oog eerst op de AKG 518 DJ, maar die was niet geschikt voor onderweg. Toen zag ik de K 450 en die viel meteen bij mij in de smaak qua design. Daarna zag ik specificaties, die beter waren dan alle vergelijkbare hoofdtelefoons met een minimale frequentie van 11 Hz en een max van 29,5 kHz.
Nu zeggen specs niet alles, maar toch. Dus ik ging tot aankoop over.

Daar heb ik tot nu toe geen spijt van. De geluidskwaliteit is echt veel beter dan alle oortjes die ik tot nu toe gehad heb. De bass is voor een product dat geen DJ telefoon hoort te zijn uitstekend. Wanneer je echter naar muziek gaat luisteren dat weinig lage tonen kent zoals klassieke muziek zal je aan de equalizer moeten prutsen, anders is de bass overheersend, maar wanneer je die goed instelt zul je echt alles goed en zuiver kunnen horen. Ik denk persoonlijk dat de bass expres is overdreven, omdat de meeste mobiele apparaten daar nogal zuinigjes mee zijn. De koptelefoon lekt nauwelijks geluid wanneer je een normaal volume aanhoudt en is ook dempend voor omgevingsgeluid dus je hebt geen last van medereizigers (zij zullen niet klagen over het geluid uit jouw hoofdtelefoon en jij hebt bijna geen last van het geluid dat zij maken :) )

Wat gebruiksgemak betreft: ongelooflijk handig ding. Zo weg te stoppen in je jaszak, zodat je niet de hele tijd met dat ding om je nek hoeft te lopen. Het draagconfort is ook prima; het klemt of drukt niet om je oren dus na een tijdje heb je niet door dat je met het ding rondloopt.

Er is een puntje op te merken in de bouwkwaliteit: de snoertjes zijn erg dun en ik vrees dat ik ze na een tijdje zal breken. Gelukkig krijg je standaard 2 snoertjes met verschillende lengte mee in de doos en kun je de snoertjes van de hoofdtelefoon afhalen.

Als afsluiting nog twee tips:
1. De koptelefoon kan ongelooflijk hard dus pas op met de volumeknop en plug hem niet in zonder het volume te dempen. Ik kon met het max volume van mijn LG (die vrij laag is met de speakers van de telefoon zelf) de koptelefoon als mini-boxen gebruiken, da's niet bij alle hoofdtelefoons aan te raden.
2. Voordat je tot aankoop van een hoofdtelefoon overgaat is het altijd handig om eens in de winkel te luisteren naar de verschillende hoofdtelefoons. Smaken verschillen en dat is ook zo met geluid.

Heb jij ook een AKG Mini K 450 (Zilver, Zwart)?

Je moet wel uitkijken met Ebay, blijkbaar staan er ook Chinese namaakversies van deze AKG k450s. Hier moet je dan op letten:

Uitkijken dus :)
wow bedankt voor deze waarschuwing, ik sta op het punt om er eentje te kopen op Ebay... goed dat ik me nog even oriŽnteer.
Ik heb in andere reviews gelezen dat de bassweergave verbetert naarmate hij beter is ingespeeld, dus ben benieuwd naar je ervaringen over een maandje of 2 :)

Hoe zit het met de snoertjes, gaat er naar elke oorschelp een of zit de draad maar aan 1 kant?
De draad zit maar aan 1 kant: de linker
Bedankt voor deze heldere review. Ik zit ook te denken om de overstap te maken van in-ear naar on-ear en kwam al gauw bij deze hoofdtelefoon uit. Ik heb voorheen namelijk 2 sennheisers gehad (CX-400 en CX-250), maar die gingen allebei binnen het jaar aan 1 kant kapot (stom dat ik de bonnetjes nooit goed bewaard heb). Over de duurzaamheid van in-ear ben ik daarom minder te spreken. De verwisselbare kabels op dit apparaat spreken me zeer aan. Ik moet nog naar de winkel gaan om eens te testen, maar kan je me vertellen of dit geluid minstens zo goed is als die sennheiser in-ear dopjes? Ik mis helaas wel een trackcontrol stuk in de kabel.

[Reactie gewijzigd door -xerox- op 5 december 2011 10:27]

De k450 zijn in iedergeval veel beter dan mij oude In-Ear AKGs (van 30 euro). Het is ook wel logisch, de k450 is groter dus er passen grotere drivers in. Lijkt mij dat ze ook beter zullen zijn dan de CXs. De k450 gaat in iedergeval langer mee en de kabel is te vervangen, deze zijn wel speciale 2.5 naar 3.5 kabeltjes met een speciaal klik systeem waardoor vervanging miss moeilijk te vinden is. Enige wat je dan opoffert is het gemak van In-Ears.

Als je in de winkels gaat luisteren kan je ook de Q460 proberen, die is in principe het zelfde maar gesponsord en hij heeft zo'n trackcontrol stuk (die volgens mij ook apart te kopen is met nog extra kabels maar kan het niet zo snel vinden) je betaald wel iets 20-30 euro meer voor die Q460s en als het goed is zijn ze dus hetzelfde.
Begrijp ik goed dat er dus geen normaal 3,5mm naar 3,5mm kabeltje in deze koptelefoon past? Ik ben op zoek naar een on-ear met afneembare kabel, maar als je hier speciale kabeltjes voor nodig hebt neemt dit het voordeel weer weg...
Ja, het is een en geen reguliere 3,5 mm, maar een 2,5 mm jack (die een behoorlijk lang en smal bevestigingspunt heeft en aangepast is zodat hij netjes in de hoofdtelefoon past) Je zou op zoek kunnen gaan naar 2,5 mm naar 3,5 mm kabeltjes, maar dan zul je wel ff moeten testen of dat past.
Ik vindt dus gewoon dat de OPTA(of de opvolger daarvan) op moet treden tegen:
-Het niet makkelijk verkrijgbaar maken van de kabels, maar wel adverteren met "vervangbaar"
-Geen standaard 2,5mm connector in Koptelefoon.

Een beetje maffioos, als je het mij vraagt!
edit: Ik zie nu dat je voor ongeveer § 13,60 2 kabeltjes kan kopen.:
Bedankt voor de review :) Zat zelf te twijfelen wat ik ga halen, aangezien mijn oordopjes zo goed als op zijn, en ik geen nieuwe inears meer wil. De K450/Q460 hadden mijn voorkeur, maar ik was nog een beetje bang voor de bass.

Die twijfel heb je gelukkig voor een deel weggenomen, op head-fi kreeg ik het beeld dat het ding zo ongeveer alleen maar lage tonen produceert :P

Daarnaast ben ik ze op ebay ook nog redelijk goedkoop tegengekomen (ongeveer 40 euro, tegenover 60-70 hier :) ), dus die ga ik denk ik vandaag maar even bestellen. Nog effe twijfelen :P
Bedankt voor de waarschuwing, gelukkig heb ik de originele :)