Sennheiser HD 558 (Zwart) Review

optimus-derp 1 september 2011, laatste update op 1 september 2011, 4.772 views

Sennheiser HD 558 (Zwart)

Pluspunten

• Prima geluid
  • verwijderbare kabel
  • fijne, niet al te felle kleuren
  • modbaar
  • lekker luid ( 50 Ohm )
  • licht
  • 3 meter kabel
  • kleur

Minpunten

• adapter nodig voor 3.5mm aansluitingen
  • alleen plastic
  • uitstekende stukjes in het gedeelte waar je oren in gaan, alleen merkbaar bij grote oren

In deze review praat ik over mijn persoonlijke ervaringen, ook praat ik over de aanpassing die kan worden toegepast op de HD558.
Verwacht AUB geen speciale grafieken of analyses zoals professionals dat doen.
Excuses voor de eventuele relatieve disfunctionele redundantie :P

Specs :

Kabellengte : | 300cm
Afneembare kabel : | Ja

Plaatje HD558

Reden aanschaf van de HD558

Ik heb deze koptelefoon gekocht omdat de Sennheiser HD457 die ik sinds maart 2008 in gebruik heb niet echt meer fijn aanvoelde op mijn oren.

HD457 KLIK

Na 3 jaar intensief gebruik zijn de "earpads" vies, plat en glad geworden, en dan komt er nog bij dat ik wel eens wat nieuws wilde hebben op audio gebied.
De HD457 is een open koptelefoon en zit direct op je oren en niet zoals de HD558 erom heen.
De koptelefoon zal worden gebruikt voor muziek, games, en films.

Het uitzoeken:

Ik stond dus op het punt om een nieuwe koptelefoon te kopen, alleen zoals iedereen wel weet is er tegenwoordig een zeer groot aanbod van koptelefoons, uitzoeken zal dus niet zo makkelijk worden.
Nu ben ik iemand die geen moeite heeft om relatief veel geld uit te geven voor iets waarvan ik de aankoop >90% kan rechtvaardigen.
Ook ben ik iemand die niet echt graag mijn "grot" verlaat, dus de research verliep voor 100% via het internet, nadat ik besloten had om gewoon weer een Sennheiser koptelefoon te kopen, moest ik kiezen tussen de HD5xx en de HD6xx serie.
Ik heb mijn persoonlijke referentiekader geraadpleegd en daaruit kwam naar voren dat ik wel ¤500+ kan uit gaan geven, maar dat dat niet te rechtvaardigen is, simpelweg omdat ik dan weer een verkeerd verwachting patroon schets en de teleurstelling te groot zal zijn om er mee overweg te kunnen.

Ook heb ik momenteel geen zin om een koptelefoon + geluidskaart aan te schaffen, vanwege bovenstaande redenen.
Mijn keus viel dus op de HD500 serie, met name de keus tussen de oudere HD595 en de HD558 was moeilijk, plus het feit dat deze HD500 serie makkelijk is aan te drijven vanwege de impedantie van 50 Ohm tegenover de 300 Ohm van de HD600 serie
De HD598 mag dan wel de beste zijn uit de HD500 serie, MAAR het kleurenschema vond ik verschrikkelijk.
Dat gezegd hebbende blijven er dus 2 koptelefoons over, De HD558 en de HD595.
De HD595 is ouder en niet goed te verkrijgen via internet en de prijzen zijn gewoon te hoog, en de kabel is niet zo makkelijk los te maken als bij de HD558.

Dus ik heb uiteindelijk voor de HD558 gekozen, met als hoofdreden dat er een mod kan worden uitgevoerd op de HD558, door deze mod komt de HD558 "opeens" in de buurt van de HD598, meer over deze mod behandel ik later in deze review.

Ik heb de HD558 bij Redcoon besteld, ik heb geen geluidskaart gekocht, simpelweg omdat mijn onboard geluidskaart ( Realtek ALC892 ) die op mijn AsRock P67 Extreme 6 zit is uitgerust met THX software, waarmee ik allerlei verbeteringen kan doorvoeren.
Een van deze verbeteringen is bijvoorbeeld de optie genaamd "Crystalizer", ik heb deze optie altijd op 100% staan, en dit klinkt perfect voor mijn oren.
Zodra ik deze optie uitzet, kan ik met moeite luisteren naar mijn muziek of films.

De eerste indruk:

Voor de doos en overige details, klik om naar een goed filmpje op Youtube te gaan.

Nadat ik de doos open had gemaakt had ik zo mijn twijfels over de stevigheid van de HD558, hij is namelijk volledig van plastic.
De earpads zijn heerlijk zacht, en ook denk ik wel groot genoeg voor >80% van de mensen die hem op proberen/kopen etc.
Wat mij opviel, is dat in het gedeelte waar je oorschelpen in gaan namelijk per kant 1 uitstekend stukje zit ( ik probeer een foto te vinden/maken waar dit te zien is ).
In het begin had ik wel wat moeite met het design van de pads, maar dat is nadat ik de HD558 een paar uur op heb gehad verholpen.

Eerste indruk geluid

Nadat ik de HD558 uit had gepakt heb ik hem meteen in onze Philips MCM906 HIFI set gestoken Link PDF
De eerste CD die ik afspeelde was Acker Bilk (zat in de CD speler ) , simpelweg omdat de MCM906 deze heel mooi en warm afspeeld.
Eerst was ik niet echt onder de indruk, maar dat kwam omdat ik mijn verwachtingspatroon nog bij moest stellen, ook moest ik erg wennen aan hoe de HD558 aanvoelde rondom mijn oren.
Na een paar liedjes te hebben beluisterd vond ik dat het tijd was om een wat piano muziek te beluisteren.
Mijn keus viel op Richard Clayderman, hij heeft op de gebruikte CD alleen maar covers van bekende liederen, hierbij word geen stem gebruikt.

Toen ik eenmaal het lied "Mandy" hoorde toen besefte ik mij meteen dat ik een goede koop had gedaan met de HD558, ik moest wel eerst de bass en treble instellen.

Toen heb ik de HD558 op mijn PC aangesloten, hier moest ik wel de 3.5mm adapter gebruiken, moet zeggen dat die niet echt stevig in de 3.5mm PC aansluiting zit.

De eerste indruk die ik kreeg toen ik naar het liedje "Nightmare" van Avenged sevenfold luisterde vond ik dat de intro goed en helder werd weergegeven, maar toen eenmaal de drums en de bass in werden gezet vond ik de trillingen een beetje te veel van het goede.
Ik had dit probleem ook met andere liedjes, zeg maar met alle liedjes. Dit probleem kwam ik ook tegen met de intros en loadingscreens van GTA 4.

De mod

Link, zeer simpel en makkelijk om te doen, en zeker de moeite waard !!!!!

Resultaat van de mod is voor mij zeer goed merkbaar, niet alleen is de bass veel fijner en minder zwaar, ook zijn de middentonen voor mij veel fijner/prettiger om aan te horen.

Nu vragen sommige mensen zich af hoe het komt dat het nu allemaal beter klinkt, de HD558 en de HD598 gebruiken beiden de zelfde speaker/driver, alleen heeft de driver bij de HD598 meer luchtgaten om lucht aan te zuigen, als je bij de HD558 de sticker/foam weg hebt gehaald dan zie je dus dat de foam zeker 40% bedekte van de luchtgaten, en na deze mod is het aantal gaten dus ongeveer gelijk ( aanname )

Nu is het natuurlijk altijd leuk als je iets kan kopen dat goedkoper is dan het betere model, en na een kleine aanpassing het zelfde of nog beter presteert dan het duurdere model.

Nu het ik wel gemerkt dat het omgevingsgeluid nog beter ( negatief ) te horen is, met name als je geen audio afspeelt.
Mijn oren zijn nogal gevoelig en daarom heb ik mijn PC al zo stil mogelijk gemaakt, alle andere mensen die ik vraag of ze mijn PC goed kunnen horen, zeggen allemaal dat het zeer stil is, ik vind het dus gewoon LUID, de relativiteit word hier dus goed merkbaar.

Muziek luisteren na de mod

Toen ik de HD558 voor het eerst na de mod gebruikte om muziek te luisteren, was het verschil meteen duidelijk te merken.
Het voor mij irritante zware gebeuk van de bass was eindelijk verholpen en de bass is nu precies zoals ik hem wil.
De hogere tonen klinken zeer goed, ik hoor wel wat meer details dan met mijn oude HD457, maar niet dat je zegt van "OMG wat een verschil!!"
Ik word nu ook niet meer zo moe van het geluid van de HD558 als voorheen, conclusie is voor mij dan dus ook dat je er goed aan doet om de mod uit te voeren.

Draagcomfort na 24 uur

Ik heb de HD558 nu meer dan 24 uur gebruikt/opgehad en ik ben er redelijk aan gewend, het is wel wennen als je na 3,5 jaar van een HD457 afkomt.
Hij voelt al veel minder strak aan dan in het begin, ik krijg geen last van gevoelige oren of zweet.

Overige

Nadat ik vannacht opeens het idee kreeg om Itunes met equalizer te vergelijken met VLC zonder equalizer ben ik er achter gekomen dat de voor versterking van de audio van Itunes iets te hoog stond, ik merkte namelijk ik meerdere liedjes gekraak.
Ondanks het feit dat de voor versterking op 0 stond kon ik toch wat gekraak horen, omdat dit in VLC niet het geval was, was het mij dus duidelijk dat het niet aan de HD558 lag, GELUKKIG!!
Dus ik het de voor versterking op -5 DB gezet, en het probleem was opgelost.

Kortom ik ben zeer tevreden met mijn aankoop, ik geniet nu nog meer van mijn muziek.

Heb jij ook een Sennheiser HD 558 (Zwart)?

Mooie review, heb hem inmiddels ook en na de mod klinkt het allemaal een stuk voller inderdaad. Mooi ding.

Voor mensen die bang zijn dat ze 'm stuk maken; dit is denk ik toch wel de meest eenvoudige mod ooit. 8)7
Kritiek, vragen of suggesties plaats ze hier, en misschien win je wel één koekje :P

[Reactie gewijzigd door optimus-derp op 1 september 2011 20:49]

Hele nette review, Ik heb hem direct besteld.
Is het mogelijk dat je een video maakt van de ''mod'' gebeuren, want ik heb het nog niet helemaal door en ben bang dat ik hem stuk maak.

alvast bedankt en nogmaals uitstekende review !
Hoe is deze voor mensen met grote oren? Van de hd405 die ik bij mijn ouders gebruik heb ik na ~1,5 uur pijn aan mijn oorschelpen.
Ook de headset van mijn huisgenoot (de 485) krijg ik, hoewel niet zo ondraaglijk als bij de 405, last van mijn oren. De schelpen van de laatste zijn wel ronder dan die van 558, dus wellicht dat dat hierbij beter is, maar toch twijfel ik erover, wellicht dat iemand hier mij er wat meer over kan vertellen?

Verder; is het niet mogelijk hier een kabel met 3,5mm jack voor te kopen (wellicht dat dat het probleem met de adapter verhelpt).
-Luke
Ik heb al jarenlang een HD555 en naar aanleiding van deze review ook de mod uitgevoerd. Aan de ene kant ben ik heel blij dat het geluid nu redelijk beter klinkt. Aan de andere kant voel ik me wel een beetje genept doordat de fabrikant met twee stukjes rubbertape het geluid moedwillig slechter maakt. Heb ik dus jarenlang het mindere geluid aangehoord...

Maar nu is het dus wel zuiver genieten, met een Xonar DGX kaart van Asus erbij is het bijna audiofiele kwaliteit. De ALC892 die op mijn moederbord zit geeft een dermate teleurstellend geluid dat ik deze losse audiokaart erbij heb gezet.
Als je deze (http://nl-nl.sennheiser.c...--hd-598--headphone-cable) kabel koopt heb je geen adapter meer nodig voor 3.5mm aansluitingen. De kabel is 1.2 meter lang.