Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

Ultraman 31 augustus 2011, laatste update op 31 augustus 2011, 4.608 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Open- en DD-WRT behoren tot de mogelijkheden
  • Flinke externe antenna's meegeleverd
  • Kan opgehangen worden aan schroeven

Minpunten

• Plastic fantastic (maar welk doosje uit deze prijsklasse is dat niet?)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Ik gebruik zowel bij mij thuis als bij mijn ouders deze doosjes, dus ervaring met 2 exemplaren.
Ik maak geen gebruik van de originele firmware, maar van OpenWRT trunk custom builds omdat daar de meest recente ath9k patches in zitten. Recent zijn daar nog wat patches bijgekomen die het wireless een stuk stabieler maken, nu ben ik nog tevredenerderderderer ;)
Dingen zijn simpel, hebben prima bereik met hun 3 meegeleverde antenna en ik heb ze sinds ik OpenWRT draai nog niet onderuit gekregen.
Recent het tweede exemplaar hier in het studentenhuis in gebruik genomen. Op elke verdieping hier woont een stel en elke verdieping zit hier op zijn eigen VLAN. Dat kun je prima regelen met de Realtek switch chip die in deze router zit.
Ook drie SSID's in gebruik en deze staan in bridge met het VLAN van de desbetreffende etage.
Ik heb nog niemand horen klagen over het bereik en mijn eigen metingen toonden aan dat hij het net iets beter doet dan de Netgear WNR2000 die hij aan het vervangen is.
Plus, dankzij zijn twee ophangpunten op de bodem heb ik hem met twee schroeven mooi aan de patchkast die hier bovenin de hal hangt kunnen plaatsen. Zie de foto :)

Ik kan hem aanraden. Zeker als je zin hebt om voor weinig geld lekker met OpenWRT te gaan tweaken, daar kun je hele leuke dingen mee doen.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

@vriem04:

Als je er geen ervaring mee hebt zou ik DD-WRT proberen, die is voor zover ik weet iets simpeler in te stellen. Die Vlan's wijzen zich dan ook vanzelf.

Kijk anders ook in het forum:

Prima review - mijn ervaringen komen overeen. WiFi is met de standaard OpenWRT inderdaad niet superstabiel. Heb je een linkje naar de custom builds? Of heb je die zelf gemaakt en wil je de instructies delen? Bedankt alvast!
Ik heb dezelfde ervaringen, 802.11n is niet stabiel, terwijl 11g dat wel lijkt te zijn. Maar de laatste paar weken is de stabiliteit er flink op vooruit gegaan en ondervind ik nauwelijks nog disconnects met 802.11n met r28064. Sindsdien zijn er nog een aantal patches voor ath9k, dus ik neem aan dat de situatie inmiddels nog beter kan zijn.

Ik compile zelf mijn eigen image met mijn persoonlijke configuratie in de image gebakken, deze kan ik dus niet delen. Het is waarschijnlijk handig om een recente snapshot van de trunk te installeren en te kijken of het beter gaat:

Mocht het inderdaad beter gaan, dan kun je overwegen om een custom image van OpenWRT te compileren:

@vriem04:

Instructies staan hier:

Maar zoals Vroem al zegt, als je geen ervaring hebt dan is OpenWRT wellicht moeilijk, aangezien je het e.e.a. in de command line moet werken.
Ik zie dat alle instructies al zo'n beetje worden gegeven door je narcotic.
Dat is inderdaad de informatie die ik ook gebruik. De wiki doorzoeken, dan vind je veel en ook het forum, met name het topic over deze router, bevat ook veel nuttige informatie.
Ik heb op de router die bij mijn ouders staan nog een oudere trunk snapshot draaien en die in het studenthuis bij mij heb ik recent een image voor gecompileerd. Zo uit mijn hoofd is dat versie r28148, daar zitten allerlei recent ath9k patches in, bevalt uitstekend.

Ik zou zeggen duik er eerst even in met de huidige stable 10.03.1-rc5, die doet het al heel aardig. Alleen N-wifi kan met veel verkeer even een bitje laten vallen is mijn ervaring. Maar die versie werkt al heel behoorlijk om te ervaren wat je met OpenWRT kan en hoe het allemaal werkt.
Als je dat begrijpt kun je een eigen build compilen of een recent trunk snapshot pakken en je configuratie van de stable backuppen. Dan zou je in theorie middels een sysupgrade kunnen upgraden en als dat niet goed gaat kun je je configuratie terugzetten vanuit je backup.
LuCi, de webinterface, is trouwens ook flink vooruitgegaan en ik heb deze er nu wel op staan, waar dat bij mijn ouders niet het geval is. Voor het configuratiewerk wijk ik echter nog wel liever uit naar de command line omdat ik dat toch makkelijker/overzichtelijker vind, maar voor monitoring pak ik LuCi tegenwoordig als ik ff iets wil checken.

Ik zal er over denken om een blogje te maken over het zelf compileren van OpenWRT. Want het klinkt abracadabra moeilijk voor wie het nog nooit heeft gedaan, maar het is helemaal niet zo moeilijk als het klinkt. Ze hebben er goede buildscripts bij zitten en als je de instructies volgt is het best te doen. Die hier in het studentenhuis is de eerste keer dat ik zelf compiled heb en ik vind het eigenlijk the only way to go nu, heerlijk.
Het opzetten van je build omgeving kost even tijd, maar zodra je dat heb is het enkel het downloaden van de laatste build, een opdracht geven dat je luci wilt, make menuconfig waarin je de default config kunt aanpassen als je dat wilt, gevolgd door make. Dan gaat hij aan de slag en als het klaar is staan de images zoals je ze gewend bent voor je klaar om te flashen.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 3 september 2011 12:37]

Hey Ultraman,

Ben ook al een tijdje met de 1043 aan het rommelen, maar met "OpenWRT ", heb ik geen ervaring.
Hoe flash ik naar openwrt?
En ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoe je die vlan's hebt ingericht...

Groeten,

Maarten