Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Pioneer SE-M290 (Zwart) Review

Lg102 4 september 2011, laatste update op 4 september 2011, 2.119 views

Pioneer SE-M290 (Zwart)

Pluspunten

• Solide en goed afgewerkt.
  • Draagt erg prettig.
  • (lange kabel)

Minpunten

• Niet extreem luid bij laag volume input.
  • (lange kabel)

In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met de Pioneer SE-M290 Headset, die ik sinds 2 jaar in bezit heb. Ik schrijf deze review nu pas, omdat dit product pas recent in de pricewatch is verschenen. Ik beschik niet over specialistische aparatuur om de geluidskwaliteit van deze headset objectief te meten, maar ik kan mijn verdere gebruikservaringen wel beschrijven.

Ik gebruik deze headset thuis, met de vaste geluidskaart in mijn desktop. Verder neem ik hem af en toe mee, voor gebruik de combinatie met een telefoon of mediaspeler.

Uiterlijk
De SE-M290 bestaat uit een vast frame, met daaronder een hoofdband. Het frame zelf staat altijd 2~3 centimeter boven je hoofd. De schelpen zijn in de basis rechthoeking, met sterk afgeronde hoeken. De hoeken met de zijkant van de schelp zijn echter wel 70~90 graden. De schelp is dus plat, niet rond. Ik ben hier persoonlijk wel van gecharmeerd, maar dat is smaak. Verder geldt natuurlijk het zelfde als bij de meeste headsets: je draagt een redelijk groot apparaat op je hoofd. Zowel het frame, als de kussens en het snoer zijn volledig zwart. Ik donkergrijze letters is het Pioneer merk op de schelpen gedrukt, evenals het typenummer.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteiten is voor mij het grootste voordeel van deze headset. Het frame is gemaakt van hard kunststof, terwijl de hoofdband van een zachter materiaal is. Alle randen, van zowel het frame als de oorschelpen, zijn met ronde hoeken afgewerkt. De oorschelpen zijn van een comfortabel stevig schuim, waaromheen een dikke stoffen laag zit. Zoals hierboven vermeld heb ik deze headset inmiddels twee jaar in gebruik, en aan de kussen is nog geen slijtage te zien of voelen. De kabel, die overigens drie meter lang is (daarover later meer), is erg dik, vergelijkbaar met een standaard usb kabel, zoals aan een toetsenbord. Ik ben er gedurende mijn gebruik in geslaagd om deze kabel meerdere keren ergens achter te laten haken of te beknellen, maar dat is zonder problemen overleefd. De kabel is ver binnen in de linker oorschelp vast gezet, en ik zou dat verbindigsstuk absoluut niet als zwakte selecteren, waar ik dat bij andere sets wel zou doen. De plug (waarvoor overigens ook een solide 2,5 adapter meegeleverd wordt), zit recht aan de kabel, wederom in een stevig stuk hard plastic.

Draagcomfort
De SE-M290 is redelijk lichtgewicht, en ikzelf merk van het gewicht niets tijdens gebruik. De verende werking in de hoofdband plaatst de headset stevig op je hoofd, zodat er tijdens gebruik geen verschuiving is. Ik ervaar overigens geen klemmend gevoel. Om op je hoofd te passen, schuift de hoofband in of uit, waardoor er nooit speling onstaat. Voor mij voelt dit bijzonder prettig, maar voor uitvoerige kapsels is het mischien minder geschikt. De oorschelpen kunnen in twee richtingen roteren ten opzichte van het frame, waardoor de schelpen comfortabel op je hoofd aansluiten. De schelpen sluiten geluid van buiten behoorlijk uit, en ik moet een van de schelpen van mijn oor halen om iemand te kunnen verstaan.

Geluidswaliteit
Zoals vermeld beschik ik niet over aparatuur om een objectieve meting te geven van de prestaties van deze headset. Ik ervaar de bas als krachtig, en het geluid als vol en helder. Ter vergelijking: in vind het geluid pretiger dan van de cx300II in-ear oortjes, die ik ook dagelijks gebruik. Ik luister naar een variatie in muziek, van klassiek tot rock, en ik zou het geluid beoordelen als 'zeer goed'. Een opmerking is wel op zijn plaats. Het volume van deze headset is niet extreem hoog. Bij geluid waarvan het volume erg laag is, moet ik de geluidsinstelling van het afspelende aparaat flink ophoog krikken. Bij standaard muziek of video is 30~50% volume echter ruim voldoende, en op die volumes is het een genot om naar bijvoorbeeld Queen of Led Zeppelin te luisteren.

Opmerkingen
Een opmerking terzijde: deze headset beschikt over drie meter snoer, wat voor mij veel te veel is. Ik gebruik dan ook een opbergmechanisme om het snoer op te rollen. Dit valt echter wel in de 'it's not a bug, it's a feature' categorie. Ik kan me namelijk ook prima situaties indenken waarbij een lang snoer comfortabel is.

Ik ben bijzonder tevreden over deze headset. De bouwkwaliteit is solide, de afwerking is goed en de geluidskwaliteit evaar ik eveneens als goed. Het volume is echter niet extreem hoog, en de kabel is dusdanig lang dat dit zonder hulpmiddelen reizen met de m-290 bemoeilijkt. Gebruik je echter een kabelbinder, dan is deze headset ook onderweg prettig te gebruiken.

Over deze review
Ik realiseer me dat het onderdeel over geluidskwaliteit niet het sterkste punt in het stuk is, maar ik wilde een faire beoordeling geven. Ik ben geen DJ, en ik houd me ook niet bezig met het maken of bewerken van muziek, wat er toe leidt dat ik hierop geen duidelijke beschrijving kan geven van verschillende tonen en klanksoorten. Ik hoop dat ik dit voldoende duidelijk hebt gemaakt. Mocht iemand taal- of spelfouten ontdekken, hoor ik het graag, zodat ik ze voor de volgende lezer kan corrigeren. Vragen zijn verder welkom.

Bijlagen
Foto 1) De Headset
Foto 2) De headset, in combinatie met een kabelbinder. Zoals ik de SE-M290 in gebruik heb.
Foto 3) Detail bouwkwaliteit. Zoals beschreven zijn de aansluitingen voor de kabel goed beschermd.
Foto 4) Detail bouwkwaliteit. De koppeling tussen het frame en de hoofdband is uitschuifbaar, waardoor deze altijd op je hoofd aansluit.

Heb jij ook een Pioneer SE-M290 (Zwart)?

zeer degelijke review!

ik vroeg me af, kan je deze koptelefoon als het ware opvouwen zodat ze handzaam en hufterproof meegenomen kunnen worden?
Dank je wel :)

Nee, je kunt deze headset niet inklappen. Je kunt hem echter wel prima om je nek dragen, mocht je dat wat lijken.