Specificaties Rad. HD2900 XT, 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q Review

frankknopers 5 juni 2007, laatste update op 17 november 2015, 6.277 views

Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q

Pluspunten

• Goede performance én prijs/performance
  • HDMI met audio geintegreerd
  • Bridge crossfire
  • Koeler is redelijk stil in 2D
  • Beeldkwaliteit
  • Relatief lage temperatuur in 3D (73C)

Minpunten

• Koeler is luchruchtig in 3D, maar minder storend dan bijv. X1900XTX
  • Hoog stroomverbruik
  • Niet de snelste videokaart die te koop is
  • Geeft veel warmte af

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het heeft lang moeten duren, maar na de zoveelste vertraging en de grote problemen en onduidelijkheden over een mogelijke 2900 XTX versie kunnen we nu eindelijk het slagschip van ATI in onze armen sluiten. De R600 moet tegenwicht gaan bieden tegen de alleenheerschappij van de 8800GTX en GTS, kaarten van nVidia die zich in de praktijk al hebben bewezen als zeer solide performers.

Aanvankelijk zou de R600 op de markt verschijnen met een magische 1GB aan GDDR4 videogeheugen, goed voor een bandbreedte van meer dan 150GB/s. Door productie en leveringsproblemen van hooggeklokt GDDR4 en de slechte real-life performance van de 1GB kaart, werd dit project uiteindelijk bevroren. Van de XTX horen we misschien later meer.

ATI (of eigenlijk AMD) moest deze tegenvaller beperkt zien te houden, en begon zich volledig te storten op de conservatievere XT variant, welke zou worden voorzien van 512MB aan regulier GDDR3 geheugen. Dankzij de immense 512-bits geheugencontroller op de R600 is er geen extreem GDDR3 geheugen nodig om een flinke hoeveelheid aan geheugenbandbreedte te genereren. De R600, zoals die in de winkelschappen ligt, haalt een bandbreedte van 106 GB/s uit 830Mhz GDDR3. Ter vergelijking, de 8800 Ultra haalt 101,3 GB/s uit 1080Mhz over een 384-bits bus.

De R600 core
Voor de gedetailleerde informatie over de architectuur van de R600 verwijs ik jullie graag naar andere reviewsites. Ik zal een korte opsomming maken van de 'key features' van de R600:
  • 700 miljoen transistors
  • 80 nm productieproces
  • 320 stream processors (64 units in 5D)
  • 512-bits geheugenbus
  • universal video decoder avivo
  • Tesselation Unit (techniek die waarschijnlijk in de DX10.1 standaard zal zitten)
  • Geintegreerde crossfire op GPU
  • Onboard 5.1 audio voor HDMI output
  • 2D snelheid: 505 Mhz core en 513 Mhz geheugen
  • 3D snelheid: 745 Mhz core en 830 Mhz geheugen
  • L1 en L2 cache on chip
Naast de R600 core (HD2900XT) is er ook een RV630 voor de midrange HD2600 en een RV610 chip voor de budget HD2400 serie. Allen kaarten uit de HD2xxx serie zijn volledig compatible met DX10, maar let op voor de 2300 kaart die in sommige laptops wordt gebruikt. Dit is een core van de vorige generatie videokaarten en deze ondersteunt geen DX10.

De HD2900XT videokaart
In deze review kijken we naar een exemplaar van Jetway. Dit is niet de meest bekende AIB in ons land, maar aangezien alle HD2900XT's zijn gebaseerd op het reference PCB design van Ati/AMD hoeven we ons geen zorgen te maken. De grootste verschillen tussen de merken zit hem in de packaging (koeler, meegeleverde software, kabels en adapters en doos). De specificaties van de core zijn doorgaans hetzelfde (uitgezonderd van OC versies) en dus is deze Jetway HD2900XT representatief voor de performance van alle HD2900XT kaarten.

Ik ontving de videokaart per post op woensdag 16 mei 2007. Ik heb de kaart besteld bij Dollarshop, omdat dat een van de weinige winkels was in NL die deze gloednieuwe kaart nog op voorraad had. Maandag besteld, dinsdag betaald en woensdag was ik trotse bezitter van dit high-end monster. De prijs is een flinke meevaller. Waar high-end kaarten meestal voor 599 euro of dollar worden geintroduceerd, was deze Jetway HD2900XT maar 360 euro! En dat is nog niet eens de goedkoopste, want in verschillende winkels kun je een Sapphire HD2900XT pre-orderen voor een bedrag rond de 340 euro! Deze lage prijs zet hem lijnrecht tegenover de 8800GTS 640MB van nVidia, terwijl de performance meestal dichter bij de veel duurdere 8800GTX dan de GTS ligt. Een zeer goede deal dus voor de enthousiasts. Door de lage prijs heb ik zelf besloten een tweede HD2900XT te bestellen. Wanneer deze binnenkomt weet ik niet, maar zodra ik die heb zal ik daarover schrijven in deze review.

Laten we een blik werpen op de doos waarin Jetway de HD2900XT verpakt.

Mooie zwarte doos

De doos geeft de (potentiele) koper een blik op de videokaart en heeft aan de achterkant wat tekst gedrukt met de features van de kaart. Hier heb ik niet echt naar gekeken. Direct open die doos! Een geur die het meeste lijkt op die van benzine komt je vrolijk tegemoet..
De doos kan aan de linker en rechtzijde geopend worden en daartussen zit een een afscheiding. Rechts is een klein vak waar alle kabels en adapter in zitten en aan de linkerkant trek je de videokaart met CD en boekje uit de doos. Alles uitgepakt geeft het volgende beeld.

Alle onderdelen en kabels die worden meegeleverd

De volgende onderdelen worden bij de videokaart geleverd:
  • Handleiding (staat Radeon X-series op en geeft amper informatie over de HD2900XT)
  • Driver-CD met daarop driver versie 8.361
  • 2x DVI naar VGA adapter
  • DVI naar HDMI adapter
  • Crossfire bridge
Featureset
De HD2900XT zit bomvol spannende features die hem moet onderscheiden van de concurrentie. Enkele verschillen ten opzichte van de 8800GTX zijn:

- Volledig geintegreerde HDMI met audio chip onboard voor directe verbinding met een LCD-TV
- 24x CFAA (custom filter anti aliasing) met narrow tent, wide tent en edge detect filtermogelijkheden.
- Tesselation unit (voegt extra geometrie toe aan gerenderde objecten zonder extra geheugenbandbreedte te gebruiken)
- 512-bits geheugenbus voor hoge bandbreedte
- 64 geavanceerde 5D-shaders ipv 128 algemene schaders voor de 8800GTX

Ongetwijfeld zijn er op dieper niveau nog meer features te onderscheiden, maar de belangrijkste zijn bij deze afgedekt. Al met al heeft de HD2900XT een featureset die menig graphics liefhebber doet watertanden. De R600 is een vooruitstrevende videokaart met features die nog niet eens in DX10 zijn vastgelegd. Daarom wordt deze kaart door sommigen ook wel de nieuwe 9700Pro genoemd, een oude videokaart van ATi die destijds ook zeer vernieuwend genoemd mocht worden.

ATi heeft echter wel een risico genomen met een dergelijk vooruitstrevend ontwerp. Sommige features worden nog niet eens gebruikt door game en software ontwikkelaars en andere zijn nog lang niet geoptimaliseerd in de drivers van ATi/AMD.

De benchmarks van de grote sites lieten zien dat de HD2900XT vaak de 8800GTX voor zich moet dulden. Dit komt enerzijds door het feit dat de nVidia 8800 drivers volwassen zijn en die van de HD2900 nog niet en anderzijds door het feit dat niet alle game-engines volledig gebruik kunnen maken van de complexe maar zeer krachtige 5D shaders van de ATi kaart.

Dat maakt dat een deel van de kracht van de R600 nog niet is losgekomen. Nieuwe drivers geven in sommige applicaties flinke performanceverbeting en de toekomstige games zullen wellicht beter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van de nieuwe DX10 videokaarten van nVidia en ATi/AMD.

Nieuw koelerontwerp maakt indruk

Performance
Dat brengt ons gelijk bij het onderdeel performance. Hier kan het nieuwe vlaggenschip van ATi het maken of breken. Op het moment van schrijven kan er in het algemeen gesteld worden dat de R600 meestal tussen de 8800GTS en GTX in valt. Een uitstekende performance gezien de lage prijs van deze kaart. De meeste reviews zijn echter gedaan met 8.361 of 8.37 Catalyst drivers en de verschillen in performance tussen deze drivers zijn in sommige gevallen wel 20%. Er moet dus enige nuance gezet worden bij de framerates die de verschillende reviewsites laten zien, want ik verwacht dat de HD2900XT in veel games een hogere framerate kan halen met betere drivers (Catalyst 7.5 en later 7.6 package).

Uiteraard heb ik zelf ook een paar benchmarks gedraait met mijn HD2900XT. Omdat er een limiet van 4 afbeeldingen per review wordt gehanteerd kan ik de resultaten van de benchmarks niet grafisch weergeven. Daarom geef ik de resultaten beknopt in tekstvorm met een link naar een afbeelding voor de grafische weergave.

Voorlopig heb ik alleen nog maar 3DMark 05 en 06 gedraaid, game benchmarks volgen later nog. De videokaart wordt vergeleken met zijn voorganger, de R580 alias X1900XTX.

De testopstelling, mijn eigen PC

Hardware
Asus P5W64WS / E6600 @ 3.15GHz (9x350) / 2x1GB 875MHz (CL4-4-4-12) / Jetway HD2900XT / Sapphire X1900XTX

Software
WinXP SP2 NL / DirectX 9.0c / ATi Catalyst 8.37.4.3-070510a / 3DMark06 / 3DMark 05

3DMark05 scores (no AA/AF):

Resolutie = HD2900XT / X1900XTX
1024x768 = 18.888 / n.n.b.
1280x1024 = 18.077 / 11.348
1680x1050 = 17.103 / 10.291

3DMark05 scores (4xAA/8xAF):

Resolutie = HD2900XT / X1900XTX
1024x768 = n.n.b / n.n.b.
1280x1024 = 11.421 / 7741

SM2 = 4649
SM3 = 5144
CPU = 2815

Grafisch:

Gamebenchmarks volgen later nog. Om alvast kort hier iets over te zeggen: Spellen als STALKER en Call of Juarez gaan beide van ongeveer 25 FPS naar 40+ FPS. Ook Call of Duty laat een goede score zien en gaat van ongeveer 40FPS op de X1900XTX naar 71 FPS op de HD2900XT met deze drivers.

Een negatief punt over de performance is die met AA/AF ingeschakeld. De HD2900XT lijkt nog wat moeite te hebben met AA en AF, omdat deze procentueel meer FPS verliest dan de 8800 en de X1900 zodra AA/AF wordt ingeschakeld. Waarschijnlijk is dit een driver-issue dat later opgelost wordt.

Overklokbaarheid
Ik vind het nog niet nodig mijn gloednieuwe videokaart over te klokken. Ik wacht in elk geval eerst op de nieuwe ATiTool, omdat ik dat een heel fijn programma vind voor ATi videokaarten. Van wat ik her en der heb gezien en gelezen kan de core er gemiddeld iets minder dan 100Mhz bij doen op standaard koeling. Het GDDR3 geheugen is 1.0ns en kan daarmee dus theoretisch probleemloos naar 1 Ghz worden getild. Of dit in de praktijk ook lukt weet ik niet.

Beeldkwaliteit
De R600 heeft heel veel features om het beeld in games te verbeteren. Ik zie wel verschil met de X1900XTX. In Call of Duty 2 zijn de AA en de bloom effecten van de HD2900XT heel erg geslaagd wat de sfeer ingame ten goede komt. Het lijkt erop alsof de HD2900XT alles wat softer rendered en met minder harde lijnen dan de X1900XTX doet. In STALKER vind ik het beeld dat de HD2900XT geeft niet mooier dan dat van de X1900XTX. De framerate is natuurlijk wel hoger met de nieuwe kaart.

Voor de AA heb ik even Half Life 2 demo geinstalleerd. De kabels tussen de verschillende gebouwen en masten en de kale bomen zijn een speeltuin voor AA bewerkingen. Met 8x AA ziet het er allemaal superscherp uit. Geen problemen hier.

De 2D beeldkwaliteit is ook prima. Beeld op mijn 20 inch TFT is strak en rustig, kleuren zijn er goed uit. Eigenlijk hetzelfde als op de X1900XTX, gewoon goed.

Warmte en geluidsproductie
De HD2900XT is hot. Er zijn twee zespins PCI-E connectoren nodig om voldoende amperes naar de videokaart te brengen. Samen met de stroom die uit het PCI-E slot getrokken wordt is het stroomverbruik van de kaart onder volle belasting meer dan 200 watt. In 2D klokt de kaart een heel stuk terug, waardoor deze minder stroom verbruikt.

Het nieuwe koelerdesign werpt zijn vruchten af. Ondanks het feit dat de HD2900XT ruim 70 watt meer verbruikt dan de X1900XTX wordt de kaart niet warmer dan 72 graden op volle belasting. Dit is gemeten met AMD GPU Clock Tool V0.7. De idle temp ligt redelijk hoog op 63 graden celcius, maar vormt zeker geen probleem. De temperatuur ligt daarmee een stuk lager dan die bij de X1900XTX, want die kon makkelijk over de 90 graden komen.

De nieuwe koeler op de HD2900XT is ook aanzienlijk stiller dan de koeler van de X1900XTX. Waar de laatstgenoemde een hoog en indringend snerpend geluid weet te produceren blijft de HD2900XT een stuk rustiger. Tijdens gamen gaat de fan wel behoorlijk hard draaien, maar dit is minder storend omdat het een echt blaasgeluid is op een aangenamere geluidsfrequentie. De stock koeler van de HD2900XT krijgt van mij een dikke 9, véél beter dan het geluid van de X1900XTX koeler, maar de fan moet nog wel hard draaien in 3D en is dus zeker hoorbaar.

Al het werk wat ATi in deze ambitieuze videokaart heeft gestoken is niet voor niets geweest. De HD2900XT is nu al een goede performer die de even dure 8800GTS vaak voor kan blijven. Met het volwassen worden van de drivers voor deze videokaart kan er mogelijk nog wat extra performance gehaald worden. Al geloof ik er niet in dat ATi voorlopig de performancekroon van nVidia kan overnemen sinds die een 8800Ultra heeft geintroduceerd.

Wat betreft DX10 performance kan er helaas nog geen gefundeerde uitspraak worden gedaan, daar de DX10 benchmarks en demo's nog een vrij BETA karakter hebben. Meer over DirectX 10 zal na de zomer pas komen.

Voor 360 euro is de HD2900XT een goede deal, maar de hoge geluidsproductie op full load met je maar voor lief nemen.

De HD2900XT is een imposante rode verschijning

Voor meer foto's

Heb jij ook een Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q?

Reviews door de redactie

mss kun je wanneer er een driver uitkomt die een degelijke boost geeft, vooral in AA en AF, wat testen opnieuw doen. Moeten toch ook nog game benchmarks bij of niet? :)

Al met al een zeer mooie survey/review, petje af :)
Gamebenchmarks ga ik vanavond draaien. Heb vandaag college tot kwart over 5.

Ik heb een hele rits games afgelopen met mijn X1900XTX, dus dat wordt een hoop werk.

Ik ben benieuwd wanneer AMD met een nieuwe driverrelease komt.
nette en uitgebreide survey! heeft mij geholpen met het doorhakken van de knoop! (wordt alleen wel een sapphire)

@winnieXX: hoe krijgen ze het in Breda weer voor elkaar: bij elke webshop staat hij in pre order, ook bij azerty waarvan ik hoop dat de mijne snel vandaan mag komen!
Ik heb er ook eentje in de wacht staan bij azerty. Laatst nog een mail gestuurd met vraag over levertijd. Ze konden er niets over zeggen.
Je zegt een aantal keer dat deze kaart sneller is dan een GTS maar waar blijkt dat uit? Ik zie namelijk alleen vergelijkingen met een 1900XTX...
Met andere reviews die ik gelezen heb maar waar ik inderdaad niet naar verwezen heb.
Niet de snelste videokaart die te koop is
Nee, maar je zit toch ook in een lagere prijsklasse?
Het doel van deze videokaart was om de performancekroon terug te pakken. Helaas komt ie de 8800GTX niet overtuigend voorbij, laat staan de 8800Ultra. Dat is toch wel jammer van dit product.

Maar de prijs maakt alles goed.
3DMark06 - no AA/AF - 1280x1024

Score = 11.019
SM2 = 4649
SM3 = 5144
CPU = 2815

Dat is ongeveer 1000 punten sneller dan een 8800GTS zou doen met die processor score. Hopelijk komen er dan nog andere drivers uit :9~
Heel erg mooie en duidelijke survey man, netjes!

Ik heb niet al te lang geleden een X1950XT gekocht dus om nu al meteen een nieuwe kaart te gaan kopen is gekkenwerk vind ik.

Ik wacht nog even op de DX10 spellen en nieuwe drivers, dan ga ik er over nadenken om dit beest in huis te halen.
Super gedaan !!! Alleen een vraagje ? zou je misschien ook nog iets zoals HL2 LC kunnen testen ? of andere games ? want 3DMark geeft nog wel eens een vertekend beeld.

Maar Verder petje af !!! }>

Edit:

Ik draai mijn kaart op dit moment op 850-1050 MHz.

Het is wel afhankelijk van de drivers die je gebruikt. Maar er zit dus wel wat rek in. Core kan vast wel iets hoger maar memory geeft op 1100 MHz wat artifacts.
Wat een mooie survey, en meer duidelijkheid gekregen.
Zag hem vandaag liggen bij cdromland breda en stond letterlijk te :9~
Nog even w8ten op wat betere drivers en kopen die hap, aangezien pas geleden mijn 1900xtx overleden is. :'(
Werk nu met een ATI kaartje in pci slot bij kringloop gekocht voor 1 ¤. lol.
mooie duidelijke survey,
Eigenlijk professioneel!
als ik nog geen 8800GTS had had ik waarschijnlijk voor de 2900xt gekozen
Heeel netjes :D Je kan altijd nog images plaatsen met '' [img] [/img]

En dan uploaden op bijv. Tinypic.com ofzo :)
Plaatjes in de de productsurvey koppel je met [afbeeldingx] aan de afbeeldingen onderaan. Meer afbeeldingen hosten kan ik zelf wel op mijn eigen webserver. Gaat veel makkelijker en goedkoper en geen spame enz...