Hercules All-In-Wonder Radeon 9800SE 128MB (AGP) Review

brute51 19 april 2005, 2.498 views

Hercules All-In-Wonder Radeon 9800SE 128MB (AGP)

Pluspunten

• 256bits geheugenbus (ipv 128 bij veel 9800se's)
  • Veel mogelijkheden
  • TV tuner superieur aan die van goedkope TV kaartjes
  • Hardwarematige MPEG2 encoder die goede output levert

Minpunten

• Alles op 1 kaart; wat nu als ik wil gaan upgraden? Tja eigen schuld, had ik maar een andere kaart moeten kopen.. :-)
  • Driverupdates betekenen problemen
  • De ATI software
  • Nutteloosheid van de afstandsbediening (ik gebruik 'm alleen om van TV kanaal te veranderen en de opname te starten of te stoppen).

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Begin 2003 een nieuwe computer gekocht met daarin een Sapphire Radeon 9700. Deze had van het begin af aan al kapot geheugen maar daar kwam ik pas later achter. Heb die 9700 toen omgerolen + bijbetaling voor een Hercules 9800se AIW.

Deze 9800se heeft een 256bit geheugenbus (dat is meestal niet het geval bij 9800se's) waardoor de 3D prestaties nog net iets hoger zijn dan een 9500 pro (zelf getest). Ik heb wel (altijd al) het idee dat m'n 9700 nog betere prestaties neerzette. De 9800se AIW heeft maar 1 DVI uitgang. Aangezien ik met 2 beeldschermen werk betekende dit dat er nog een PCI kaartje bij moest komen. Op de plaats waar bij andere kaarten een 2e monitor aansluiting zit zit bij deze de aansluitingen voor de TV tuner ingang, tuner uitgang voor geluid en voor een kabel waarop tulp kabels kunnen worden aangesloten (om bv een videorecorder op aan te sluiten). De TV tuner gebruik ik vrij regelmatig, ook om beeld mee op te nemen. De kaart heeft een ingebouwde MPEG2 encoder waardoor dat opnemen van beeldmateriaal (ook bv videobanden) zonder problemen en in goede kwaliteit gebeurd. Ik heb 4 TV kaarten met Conexant chips (BT 7?7) versleten en die dingen kwamen zelfs niet in de buurt van wat deze tuner presteerd. Er werd ook een afstandsbediening mee geleverd. Hiermee is het mogelijk om de ATI software (waarmee TV gekeken kan worden) aan te sturen. De afstandsbediening kan voor nog veel meer doeleinden gebruikt worden (muis aansturen b.v.) maar ik gebruik 'm alleen als ik TV kijk op m'n pc.

Tot zover de hardware, nu de software. Over de ATI software: Ik ben er niet weg van. Ten eerste de drivers: de standaard ATI drivers werken gewoon uitstekend. Daarnaast zijn er nog meer drivers nodig voor o.a. de MPEG2 encoder en de TV tuner. Alle drivers zijn te vinden op de cd maar de meest up to date drivers komen natuurlijk van de site van ATI. Het is mij opgevallen dat je na een driver upgrade problemen krijgt die een uur of 3 kosten om op te lossen. Niet zo zeer met de prestaties in windows/games, wel met de TV tuner. Die moet namelijk opnieuw zenders zoeken en bij mij is het altijd het geval dat 'ie na een update geen zenders meer vind. De enige remedie is om windows compleet opnieuw te installeren.... geen driver updates voor mij dus! Verder wordt er een pakket meegeleverd (de naam daarvan ben ik vergeten, indrukwekkend dus...) waarmee je TV kunt kijken, allerlei formaten films kunt afspelen, dvds kunt kijken, en waarschijnlijk nog meer. Ik gebruik alleen het TV kijk programma want ik heb betere alternatieven voor de rest. Opnemen gaat uitstekend met de software. De afstandsbediening werkt overigens in alle ATI software. Ik trof ook nog een cd aan met een programma om 'iets' te doen met video. Dat is alles wat ik ervan weet want na 1 keer starten heb ik het er al weer afgegooit. Een nutteloos programma dus (ik geloof dat je input van een ander device (videorecorder ofzo) mee kon opnemen in MPEG2 of WMV, maar ik kan mij vergissen). Spelletjes zijn niet meegeleverd met de kaart.

Ik heb de kaart nooit overgeklokt dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Wel heb ik de 4 inactieve pipes aangezet maar in mijn geval kreeg ik het bekende schaakboord te zien. Helaas... Wel heb ik een ZM80A op de kaart gemonteerd. Aangezien ik de koelblokken wat warm vond heb ik een fan gebruik om de blokken iets meer af te koelen. Ik had geen goede reden om de koeling van de kaart te vervangen; geld teveel denk ik.. :-)

Even korte samenvatting: redelijke prestaties op het 3D vlak. Overigens is de beeldkwaliteit in mijn ogen gewoon goed (maar ik ben verre van een expert). De kaart heeft verder ontzettend veel features (ik weet zeker dat ik er nog een aantal vergeten ben, maar ja die gebruik ik dus niet), ik noem een TV tuner, hardware MPEG2 encoder, afstandsbediening. Over de drivers is er eigenlijk maar 1 ding te melden: als het werkt NIETS MEER AAN DOEN! De meegeleverde software is eigenlijk gewoon overbodig. Tja, ik kan me voorstellen dat het geweldig is voor de gemiddelde persoon, maar zeker niet voor iemand als ik (ons?) die er meer van weten.

P.s. Ik weet niet wie er bij Tweakers.net verzonnen heeft dat een XP2600 met een klok van 2.08GHz 256KB cache heeft. Het is 384KB namelijk.... En ja, dat weet ik zeker.

Heb jij ook een Hercules All-In-Wonder Radeon 9800SE 128MB (AGP)?