Specificaties Tower/desktop met Ci7-990X en 24GB ram - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer PC X7707 D (Monster PC) Review

DitisKees 26 augustus 2011, 3.189 views

Medion Erazer PC X7707 D (Monster PC)

Pluspunten

• Snel!
  • Modulaire voeding
  • Kabels lang genoeg om mooi weg te kunnen werken
  • HDD bay eenvoudig te verwijderen

Minpunten

• Standaard processorkoeler erg luidruchtig
  • Af fabriek geen kabelmanagement
  • Geen echte sata3

Features Score: 3
Dit is de eerste keer dat ik een review van een systeem schrijf, opmerkingen en aanvullingen zijn welkom.

Heb deze pc gewonnen via deze site, via de actie die te vinden is in de review die Tweakers van deze pc heeft gepubliceerd. De tests die in deze review zijn gedaan ga ik niet herhalen, tenzij daar een goede reden voor is.

De specificaties zijn te vinden in de bbg van mei 2011. Wel is er bij mij verwarring ontstaan over het moederbordtype, volgens de tekst op het moederbord is het een MSI X58A-GD65, terwijl het volgens de specificaties om een MSI X58 Platinum gaat. Het gaat wel om een speciaal voor Medion geproduceerde variant, waarop onder andere een aantal fanconnectors zijn weggehaald.

Kabelmanagement
Na 1 dag spelen besloot ik dat ik eerst het kabelmanagement in orde moest maken. Dat zag er namelijk zo uit:

Dus alle kabels los en achter het moederbord langs netjes wegwerken. Gelukkig zijn de meeste kabels lang genoeg, alleen de 8-pins PCI-E voedingskabels zijn te kort om achter het moederbord langs te kunnen. Ook 1 sata voedingskabel loopt nog voorlangs. De ssd's heb ik omgedraaid, zodat ik die aan de achterkant kan aansluiten. Bij de hdd's bleek dat niet mogelijk, omdat de bevestiging van de drivebay dan niet past. Resultaat na een avondje prutsen:

Conclusie: Het gebrek aan kabelmanagement af-fabriek ligt niet aan de gebruikte hardware.

Sata3?
Terwijl ik bezig was kwam ik erachter dat de ssd's aangesloten zitten op de sata poorten van de ICH10R, dus op sata2. Omdat er volgens de specificaties ook sata3 poorten zijn wilde ik ze daar op aansluiten. Bij het zien van onderstaande gegevens heb ik daar toch maar van afgezien.
Laat ze dan maar gewoon weg....

Prestaties
Om de CPU te testen heb ik Folding@Home SMP gebruikt (dan doet het nog iets nuttigs). Met de standaard koeler vloog de temperatuur omhoog naar ongeveer 95 graden, waarna ik de test maar snel gestopt heb, omdat ik dat echt niet gezond vind. Daarom heb ik na 1 dag een Mugen 2 besteld en die erin gezet. Reviews over de Mugen zijn hier al voldoende, dus installatie etc sla ik nu over.

Omdat een 990X natuurlijk niet bedoeld is om op standaard snelheid (3,47 Ghz) te draaien heb ik hem na de installatie van de Mugen ook proberen over te klokken. CPU draait op dit moment stabiel (48 uur F@H) op de volgende settings:
Met een nog hogere spanning zou ik misschien nog wel hoger kunnen komen, maar vind dit voorlopig wel goed zo. Temperatuur bij volledige belasting van cpu en gpu's ongeveer 70 graden, bij een kamertemperatuur van 20 graden. Geluid van de gpu koeler is hoorbaar maar niet storend, cpu koeler wordt volledig overstemd door het geluid van de gpu. Game prestaties etc zijn verder wel te vinden in de review van Tweakers.

Gebruik alledag
Intussen heb ik de pc een paar maanden in gebruik, waarbij de volgende dingen mij zijn opgevallen. Ten eerste duurt het hele post proces bij een koude start vrij lang, ongeveer 36 seconden. Als het Windows logo eenmaal verschijnt gaat het snel, minder dan 20 seconden tot het bureaublad gebruiksklaar voor mij staat. Tijdens het werken met de pc reageert hij zoals van een snelle pc met ssd verwacht mag worden.

Verder is mij opgevallen dat met de meegeleverde installatie van Windows het branden van audio cd's vaak mislukt. Dit is onafhankelijk van het gebruikte brandprogramma. Heb er een verse installatie opgezet, waarna dit probleem grotendeels verdwenen is. Alleen bij branden op de hoogste snelheid gaat het nog af en toe mis.

Heb op verzoek ook eens even gek gedaan met Virtualbox, om uit te vinden hoe de pc reageert als het geheugen volloopt. Heb 8 machines tegelijk opgestart, elk met 4 GB geheugen toegewezen. Geheugen loopt vol tot 22 GB ongeveer, maar blijft gewoon vlot reageren tijdens werken met 1 van de machines, of een spelletje spelen. Systeem gaat dus wel goed om met zoveel geheugen, hoewel je met 'normaal doen' het bijna nooit vol krijgt.

Al met al vind ik dat ik voor het geld wat deze pc moet kosten, 3800 euro, toch een wat netter en stiller systeem zou willen. Met name de slechte sata3 implementatie en de waardeloze cpu koeler vind ik niet kunnen voor een dergelijk systeem. Een aftermarket koeler op de gpu's was leuk geweest, maar op zich voldoet de standaard koeler redelijk.

• LG M227WD
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Medion Erazer PC X7707 D (Monster PC)?

Best een grote investering dat je hebt gedaan.

Het komt over als overkill qua specificaties: 24GB RAM en 6TB opslag? Ook jammer dat SATA 3 niet goed functioneert. SATA 3 is wel een grote performance boost voor je systeem met de juiste SSD.

Waarom besloot je een kant-en-klaar systeem te nemen i.p.v. een zelf gebouwd systeem? Ben je stukken goedkoper mee uit en met de juist samenstelling een stuk meer naar wens!

Verder mooie cable management, zo hadden ze het vanuit de fabriek ook wel mogen doen! :9
er staat dat bovenaan de tekst dat hij hem heeft gewonne ;)
Jammer dat ik hem niet gewonnen had XD
Vind het een wat matige review tbh, weet neit het leest ook niet lekker en vind het allemaal maar negatief overkomen. En dat voor een gratis dikke vette monster PC.
Betwijfel of er iets is dat het bakkie niet kan.
Wil met alle plezier de review aanpassen/uitbreiden/vul maar in, daarom vraag ik in de eerste regel ook om opmerkingen/aanvullingen.

Dat het negatief overkomt, dat klopt. Als ik hem had gekocht voor dit geld was ik flink teleurgesteld geweest, en heb geprobeerd hem te beoordelen alsof ik hem gekocht had. Natuurlijk ben ik heel blij dat dit monster op mijn bureau staat. Hij kan inderdaad alles wat ik er maar mee wil doen, maar dat mag ik toch ook minimaal verwachten voor dat geld?
@denikids, ik heb liever dat Kees een eerlijke review schrijft. Anders zou de PC vanwege de prijs/kwaliteit verhouding overal vijf sterren verdienen, en dat is gewoon niet realistisch. Zie ook mijn review van de Game-PC.
Leuk, dat je nu je hem gewonnen hebt, er ook een review van maakt :)
Stuur deze review alsjeblieft eens naar Medion!!!!!!

EEN VIDEOKAART DIE STANDAARD IN HET VERKEERDE 4x SLOT ZIT!!!
O M FGggg!!!
Of zie ik dit verkeerd?

Dat verwacht je toch niet van de Medion top pc!

[Reactie gewijzigd door A87 op 20 oktober 2011 17:46]

De videokaart zat wel in het 16x slot, zoals te zien is op de foto voordat ik het kabelmanagement gedaan heb. Het 4x slot uitproberen heb ik zelf gedaan, maar leverde zowel qua temperatuur als snelheid geen duidelijke verschillen op.

[Reactie gewijzigd door DitisKees op 21 oktober 2011 08:10]