AC Ryan Playon!HD 2 1TB Review

A4-tje 26 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.596 views

AC Ryan Playon!HD 2 1TB

Pluspunten

• Vele aansluitmogelijkheden
  • Grote hoeveelheid formats die ondersteund worden
  • USB 3.0
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Netwerksnelheid
  • Niet heel intu´tief in eerste gebruik.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb laatst een nieuwe tv gekocht (review) en wilde nu ook meteen maar eens een goede mediaplayer hebben. Ik was al een tijdje aan het wachten op spelers die veel aansluitmogelijkheden hadden, gigabit netwerkaansluiting en USB 3.0 (voorbereid op de toekomst). Gelukkig waren deze sinds kort op de markt en in de hardware.info stond een review met vergelijkingsmateriaal die mee heeft geholpen in mijn keuze voor de Playon!HD2 1TB.

Uiterlijk:
Natuurlijk is dit objectief maar aangezien hij een gladde voorkant heeft met 1 knop heb je het bij mij al snel goed gedaan. Ik hou erg van het KISS-principe (Keep It Simple Stupid). Nadeel is dat het ding erg goed is in stof aantrekken, dus berg hem op achter glas of neem hem vaak af met een stofdoek. De grote knop is omlijst door een led die mensen snel als "aanwezig" kunnen aanmerken.

In de doos:
De doos is erg goed gevuld met verschillende kabels, de afstandsbediening, 2 batterijen en natuurlijk de speler zelf.

Aansluitingen:
De Playon HD2 is ruim voorzien van aansluitingen en zou voor de meeste mensen dan ook moeten volstaan.

De plaats van de USB-aansluitingen is aan de zijkant wat ik zelf een beetje een rare plek vind (doe dan alle aansluitingen aan de achterzijde), maar goed.

Een uitgebreide lijst met mogelijkheden zie je met het klikken op deze link
De speler wordt voorzien alle benodigde kabels om direct op je tv aan te sluiten.

Eerste opstart:
Na het aanzetten moet je eerst de HDD formatteren; dit neemt ongeveer 20 seconden in beslag voor 1 TB. Hierna kom je in het menu en moet je de taal instellen en vervolgens wil hij verbinding maken met je netwerk. Deze laatste stap moet je nemen om in het hoofdmenu te komen. Verbinding door een automatisch netwerk-id werkt zonder problemen. Binnen 2 minuten ben je klaar en kan je beginnen met de ontdekking.

Gebruik:
Goed; dan natuurlijk zonder de handleiding te lezen proberen het apparaat aan het werk te krijgen. Ik moet zeggen dat dit niet zo intu´tief is als ik had verwacht. Dit komt ook door de vele mogelijkheden die het apparaat bezit. handig is dus even de handleiding door te nemen voor je eerste kennismaking.

Vullen van de HDD/netwerk:
Zoals gezegd was ik vooral/ook op zoek naar een mediaplayer met gigabit netwerkverbinding. Helaas is deze alleen voor het streamen beschikbaar en niet voor het vullen van je HDD... Tijdens het kopiŰren van bestanden kom je niet hoger dan 7MB/sec. Dat gaat dus allemaal te lang duren wil je je schijf vol krijgen. Gelukkig is er dan de USB 3.0 aansluiting. Helaas heb ik hem moeten testen met een 2.0 op mijn vaste pc maar het gebruik van USB is zeker aan te raden bij de eerste keer vullen! De gemiddelde snelheid lag hierbij zo rond de 47MB/sec. De speler wordt snel herkend en levert geen problemen op via USB.

Kwaliteit beeld & geluid:
Hangt natuurlijk samen met de kwaliteit van je tv en/of receiver maar vanuit de speler komt alles goed door. Beelden spelen soepel af vanaf de HDD en zien er strak uit. Geen stotteren of andere dingen te zien. Geluid is instelbaar voor wat je gebruikt en komt synchroon met het beeld uit je speakers zetten.

Afspelen bestandsformaten:
Ben bezig geweest met avi, mkv, iso, dvd-iso, flac, mp3, wav die allen zonder problemen afspelen. hieronder zie je welke hij afspeelt (screenshot van de site)

Conclusie:
Aangezien ik hem nog niet heel lang heb heb ik nog niet alles kunnen uittesten. Wat ik tot nog toe ermee gedaan heb is allemaal naar mijn zin en ook wat ik er van verwacht. Positief zijn de vele aansluitingen en de vele bestandsformaten die hij zonder problemen afspeelt. Hiermee zal de speler voor heel veel mensen volstaan. Nadeel blijft in mijn ogen de trage netwerk verbinding voor het vullen van de HDD.

Belangrijk:
De firmware die standaard op de speler staat is vrij traag om het netjes te zeggen. Update deze meteen bij aanschaf met de laatste firmware die je hier kan vinden.
Mocht je in de haast toch al je HDD gevuld hebben dan maakt dat niet uit. De bestanden blijven gewoon op je mediaspeler staan. Nadat de nieuwe firmware is ge´nstalleerd (klein minuutje) hoef je alleen weer je taal en netwerk in te stellen.

Zijn er nog vragen ten aanzien van te testen bestandsformaten of andere dingen dan kan je dat natuurlijk gewoon vragen. Heb je verbeterpunten voor mijn review dan hoor ik dat ook graag (schieten is makkelijker dan verzinnen :))

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD 2 1TB?

"Vullen van de HDD/netwerk:

Gigabit is voor streamen niet nuttig aangezien momenteel de zwaarste blue ray nog onder de 40mbit blijft.

Met een transfer snelheid van 7 mb/s seconde lijkt me een blueray overzetten geen pretje (9gb/7mb=21 minuten).

Verder een vraagje (indien je externe speakers hebt): wordt het geluid via hdmi gemute zodra je gebruik maakt van de optische uitgang?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 augustus 2011 14:32]

Had meer de hoop dat Gigabit zou gelden voor het vullen van je HDD. Streamen is leuk maar ik heb niet voor niets een speler met een HDD. Helaas wordt er dus gezegd dat je max 7MB/s haalt voor het vullen en dat bij streamen er meer bandbreedte is... Ik vraag me erg af of dit idd zo is want je kan dus tot (7x8=) 59Mb/s soepel spelen. Vooralsnog is de snelheid nu voldoende voor wat er op de markt is.
Mocht iemand een bestand hebben/weten/vinden dat zwaarder is dan 59Mb/s dan mag die een link sturen zodat ik hem kan uittesten.

Helaas kan ik je niet helpen qua externe speakers. Ik ben langzaamaan alles aan het vernieuwen en ben nog niet toegekomen aan een goede receiver waarop ik de boel kan aansluiten. neem anders een kijkje op het forum. Of misschien weet iemand anders het antwoord?
Als je gebruik maakt van de optische uitgang dan kan de HDMI uitgang gedemd worden door het volume van de Playon te verlagen. De optische uitgang wordt hierdoor niet veranderd.
Was eerst bij het verkeerde product gezet en nu dus maar opnieuw bij de juiste.. Met dank aan sterren en reacties die ik daar had gehad maar die review gaat dus de prullenbak in.
Begrijp ik goed uit de specs dat deze speler een ingebouwde W-Lan verbinding heeft, die optioneel aan gezet kan worden?
Ik zou nl. graag via het draadloze netwerk torrents kunnen downloaden op het apparaat, zodat de pc uit kan tijdens het downloaden.
En zou hij ook via het W-lan bestanden kunnen streamen vanaf de pc of het internet? (muziek/films/blu-ray?)

Ik twijfel nog tussen deze mediaspeler (wel de 2TB versie)en de Eminent hdMedia RT2 + WiFi
Deze staat bij de MM voor 200,- (dus is met 500Gb meer en 15,- lagere prijs wel aantrekkelijk, maar ik heb geen idee welke van deze twee de beste keuze is...)

[Reactie gewijzigd door Sjeng_ op 7 oktober 2011 13:08]

nee, de speler heeft geen W-Lan van zichzelf. als je dat wilt hebben zal je een dongel moeten kopen.
ik kan deze netjes aan een wired netwerk hangen, iemand al ervaring met het direct downloaden van grote bestanden?

dus, is het makkelijk te doen, en de snelheid, kun je hem gewoon snachts laten draaien om ze de dag erna een gevulde schijf te hebben? :)
de netwerksnelheid blijft gewoon tegenvallen. natuurlijk is het een optie om het zo te doen maar wil je redelijke snelheid maken dan raad ik je aan om gewoon de mediaspeler aan de USB 3.0 te hangen en het zo te vullen. 1 TB duurt dan ook al vrij lang aangezien de meeste mensen nog alleen maar USB 2.0 hebben.
maar zelfs 2.0 is nog sneller dan over het netwerk....