Senao Sub362Ext (108Mbps, USB 2.0) Review

Iwan Meijer 19 mei 2007, 1.442 views

Senao Sub362Ext (108Mbps, USB 2.0)

Pluspunten

• Groot bereik
  • klein, ext. ant aansluiting, Atheros5523 chipset

Minpunten

• Kismet en Aircrack werkt (nog) niet op auditor bootable (linux) cd

Hallo allemaal,

Ik heb dit ding gekocht om mee te nemen naar vakantie in Limburg om daar lekker te kunnen internetten in de tent.

In het doosje zit ook

een kleine 2dbi antenne,
een usbkabel,
een cdrom met een digitale handleiding

De adapter zelf is heel klein ongeveer 7,5 bij 5,4 cm )

De 362ext kan ook overweg met WEP / WPA/WPA2/ 152bits WEP/
SuperG mode met senao accesspoint(108bmit).

Ik heb er een 14 Dbi directional(platpanel) wifi antenne bij gekocht en 5 meter USB verlengkabel.
Misschien werkt 10 meter(2x5) verlengkabel ook wel, dan krijg jij als pluspunt - geen signalverlies in de antennekabel.

Ik heb de adapter in een plastic zakje gestopt en de antenne aan een boomtak vast gemaakt.
Vervolgens heb ik de usb kabel in de laptop gestoken en zo vrij gemakkelijk een vrij acces point gevonden.
Alles is dus goed gelukt.

De adaptor werkt ook perfect met netstubmler.
(In de auto op weg van Limburg naar Friesland heb ik heb ongeveer 1500 AP's gevonden.
Daarvan waren 700 tot 800 zonder beveiliging met een wachtwoord of iets dergelijks.)
Wat ik heel jammer vind, is dat bijhorende software heel gebruikers onvriendelijk is. Ik zelf gebruik een Boingo programma.

Op deze pagina kan je een paar plaatjes zien. Ik vergelijk senao met mijn oude asus wl-100g pcmcia kaart.

• Asus A2500D laptop
  • Windows XP

Heb jij ook een Senao Sub362Ext (108Mbps, USB 2.0)?

Vind wel jammer dat er geen linuxdrivers voor zijn :'(
Maar heb senao daarover gemailt, zal wel ff hier posten als ik een (hopelijk positief) antwoord terug krijg :)

edit: "Er komen helaas geen Linux drivers voor de sub-362.
Omdat iedere Linux operation system weer uniek is aan de andere OS van
Linux.
En dat daarom een onbepaalde hoeveelheid drivers voor moet worden
uitgebracht."
Absolute flauwekul. Ze hebben er gewoon geen zin in.
Inderdaad, ze hadden ook al geen zin bij Senao/EnGenius in het brouwen van XP x64 Edition drivers, wat ook belachelijk lui is, omdat ze wl al Vista x64 drivers en software ervoor hebben gebouwd. Die converten naar XP64 is een questie van een paar regeltjes tekst aanpassen en hoppa recompilen en klaar. Luilakken, dat zijn het daar!
Gebruiken niet nee, maar je mag wel kijken of er AP's zijn. Ik bedoel, het is ook niet verboden om in iemand's huis te kijken door een raam. Anders zat dat raam er ook niet.
Kleine opmerking:

Je mag niet zomaar een netwerk uit de lucht plukken om internet te gebruiken hoor..

Ok, het is dom van de mensen om het niet te beveiligen, maar het blijft wel illegaal..