Antec TX1050B SOHO Tower case (ATX, 500W, Zwart) Review

bnbaz 10 oktober 2007, laatste update op 27 februari 2009, 1.762 views

Antec TX1050B SOHO Tower case (ATX, 500W, Zwart)

Pluspunten

• Modulaire voeding
  • Installatiegemak
  • Modbaarheid
  • Stilte
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Duurzaamheid voorkant
  • Wegstoppen bekabeling

Kwaliteit voeding Score: 4
Introductie:
Ongeveer een jaar geleden kocht ik de Antec TX1050B kast, met een klein budget, maar toch de wil voor een grote kast en goede voeding. Achteraf gezien is dit een zeer goede keuze geweest, de reviews met lage beoordelingen, en de problemen met de voeding ontgaan mij dan ook totaal, ik hoop niet dat het echt vaak voor komt.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Hiervoor de laagste waardering die ik de kast gegeven heb; een voldoende. Waarom? Wel, eerst eens de negatieve punten: De zijpanelen zijn nogal 'slap' als ze van de kast af zijn, ze konden wat mij betreft best wat dikker, en misschien een stripje aan de binnenkant hebben om het stevig te houden. Buiten dit, heb ik weinig op te merken aan het metalen deel.. Maar nu: De plastic front. Deze front heeft een deurtje, om mooi de hardware achter te verstoppen. De manier waarop dit deurtje vast zit, en waarop het slot werkt, vind ik nogal slecht. Het deurtje heeft een dubbel scharnier, wat hem niet steviger maakt, en irritant open laat gaan. Het slot is half van plastic, en kan zonder iets te forceren, zonder sleutel open gemaakt worden, nog nuttelozer dan het op zich al was dus. (Het is gewoon een slot met 'standaard' sleuteltje..). Ook zit aan de achterkant van het deurtje een plastic transparant 'glaasje' met vier pinnen, om het licht van de vier LEDs mooi door te geven. Doordat het deurtje zo gaar dicht gaat, en deze pinnen nogal uitsteken, duurde het dan ook niet lang tot er een af brak (het plastic ervan is enorm hard!).
De positieve punten zijn dat de behuizing interieur op de sidepanels na enorm stevig en glad afgewerkt is, ik heb hier echt niets op aan te merken!
10 oktober 2007: Vandaag is het deurtje ook bij het bovenste scharnier afgebroken (de onderste een keer door mijn lompheid, lang geleden, deze doordat het gewoon een gammel systeem is). Eens kijken of deze ook simpel te repareren valt, anders toch de kast maar eens vervangen, was eigenlijk toch wel toe aan 'n ander :+

Inbouwmogelijkheden:
De inbouwmogelijkheden zijn goed. De vier 5.25" bays zijn goed bereikbaar, en kunnen "hotswappen". De 3.5" bays, waar er zes van zijn, zijn onderverdeeld in twee 'bakjes' van drie bays. De bovenste twee van de bovenste zijn voor externe bedoeld, en de rest is voor extern gebruik.
Verschillende maten moederborden en videokaarten zijn ook geen probleem. Volgens het boekje kan er mATX,ATX en eATX in. De eerste twee hiervan heb ik gebruikt (verscheidene sockets en merken!) en het ging allemaal goed. Voor de videokaart heb je genoeg ruimte als je een van de bakjes weg haalt (40CM oid), als je die laat zitten en er geen schijf in stopt heb je ongeveer 25cm. Wanneer je wel een schijf erin stopt (S-ATA) heb je nog 20cm voor een kaart over, en 2,5 voor wat stekkers.
Waar ik wel op afknap is het wegstoppen van de bekabeling. De ruimte DIE er is om ze netjes weg te stoppen (wat rare gaten achter de bays) zijn totaal onbereikbaar.

Koelingsmogelijkheden:
De koelingsmogelijkheden van de TX1050B zijn behoorlijk goed. Standaard zit er een 120mm tricool fan van Antec achterin, en twee 80mm Antec fans in de voeding. Er is extra ruimte voor: Twee 80mm intake fans aan de voorkant, één 80mm intake voor de videokaart in de zijkant, en één 92mm blowhole voor de CPU in de zijkant (met fanduct). Uiteraard valt hieraan nog wel wat te modden ;)
De Tricool-fan heeft drie standen (what's in a name ;) ) die erg lastig te bedienen zijn. Ik raad je 'medium' aan, het verschil in geluid met low is er amper op wat afstand, terwijl de luchtverplaatsing enorm toeneemt. Tussen medium en high zijn deze verschillen precies andersom.
Voor de twee 80mm intakes zit standaard een heel mooi fanfilter, dat behoorlijk wat stof weg filtert uit je kast.
Door de ruimte onder het onderste bakje, met daarvoor nog een fan kun je ook prima een rad kwijt, mocht je dat willen.

Vormgeving:
Zeer persoonlijk, maar even in het kort: Jammer van het plastic, maar voor de rest toch aardig veel in gestoken voor een SOHO kast. Een leuke balans tussen prijs, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, en ontwerp in mijn mening. Voor de thuisgebruiker (als Desktop, of Gamebak) is hij misschien een tikkeltje te 'lelijk'.

Installatiegemak:
Naar mijn mening zeer goed. Eerst maar de pluspunten dus:
De 5.25" bays gaan met geleiderails, waardoor ze hotswappable zijn.
De 3.5" bays zitten in twee bakjes van drie, welke door een simpele schuif om te halen, weggehaald kunnen worden.
De twee voorste casefans zitten in een klik-systeem; je kunt ze zonder schroeven, en met zeer weinig moeite plaatsen.
De plaatjes voor de uitbreidingskaarten zijn standaard met een schroef vast gezet, dit is enorm handig wanneer je een nieuwe kaart wilt plaatsen; je hoeft zelden op zoek naar het zakje met alle schroeven, ze zitten er toch al!
Er zijn voor alle passende soorten moederborden gaatjes in de mobotray geboord, erg handig.
De voeding is modulair, wat enorm veel ergernissen en bende scheelt. Dit is een zekere uitzondering bij de 'standaard-voedingen'!
Ook wordt er gebruik gemaakt van twee duimschroeven, en twee handschakelaars om het zijpaneel te openen. Het filter voor de casefans schoonmaken gaat ook zonder schroef.
Een echt minpunt kan ik niet bedenken, op opnieuw het verstoppen van kabeltjes na.

Modbaarheid:
Ookal ben ik geen echte casemodder, denk ik dat de modbaarheid goed is. Als de deur dicht is is er nog genoeg ruimte in de voorkant over, en het zijpaneel is een enorm leuk ding om mee te klooien, door de standaard gaten. Een window kan ook strategisch geplaatst worden, zonder enige rotzooi in beeld. Alles kan uit elkaar, dus ook daar is geen probleem ;)
Wat ik zelf 'gemod' heb:
- Er zit een aluminium casebadge op (geborsteld), de standaard is paars, en totaal niet naar mijn smaak.
- De plek waar je normaal door de deur de LEDs te zien zijn zijn dichtgemaakt met aluminiumfolie. Het plasticje wat er in zat was kapot, en ze waren veel te fel. Door het ontbreken van dit plastic was het een verspreid licht, wat m'n slaapkamer een discotheek liet zijn, en niet leuk is als je wilt slapen.
- Bij de 80mm intake voor de GPU zit een ACryan fanfilter er tussen, hier kwam anders veel vuil naar binnen.
- Bij het grote blowhole (ongeveer 100*140 schat ik) heb ik de fanduct weg gehaald, omdat ik een zijwaardse koeler heb. Ik heb voor dit gat een stuk staal gezet, wat de airflow verbeterd, geluid binnen houdt, en stof buiten houdt.

Kwaliteit van voeding:
Een mooie 500W voeding, die modulair is. De 80mm fan aan de binnenkant staat altijd aan, die aan de buitenkant spring alleen bij uitzondering aan. Deze fans zijn stil, en zeker omdat hij meestal alleen aan de binnenkant aan staat, is hij geruisloos.
De voeding is modulair, wat veel ergernissen en rotzooi achterwege laat, hier ben ik enorm over te spreken.
Een minpuntje aan de voeding is dat de 12v 'maar' 18A is. Dit had ik liever op 20 gezien oid. Echter, hij houdt alles gemakkelijk bij. Het meeste wat ooit draaide is geweest: 7900GT @ OC, 3700+ @ OC en voltmod, 3 schijven, 1 optical werkend, en 4 geheugenbanken bezet (ook overklokt). De boel draaide games toen goed, en werd, in tegenstelling tot andere berichten, niet heet.

Prijs:
De prijs voor deze kast was een jaar geleden ¤126, wat naar mijn weten het laagste was voor een goede kast met een 'dikke' voeding. Een andere kast van deze afmeting, met zulk installatiegemak en koeling, én een goede voeding, had je simpelweg niet voor deze prjis.
Nu is de kast nog steeds redelijk interessant, voor een euro of zestig heb je wel een aantal Coolermaster/Antec kasten met een voeding van 380W, maar véél minder ruimte. Voor kasten vergelijkbaar met deze kom je toch al snel uit bij een Chieftec LCX-01B-B-SL, welke voor ¤105 een wat mooier design heeft, maar 100W minder voeding heeft, alleen maar één 120mm fan wil, en voor de rest dure 92mm fans (vijf stuks). Er is wel wat meer ruimte in die kast, maar het inbouwgemak schijnt minder te zijn.

Conclusie:
De Antec TX1050B was, en is nog steeds een zeer interessante kast voor mensen die snel wat hardware willen verwisselen, en goede koeling willen. Het mag dan misschien niet moeders mooiste kast zijn, maar dat moet je maar accepteren voor een SOHO met 500W A-merk voeding, voor zo'n prijs.

Heb jij ook een Antec TX1050B SOHO Tower case (ATX, 500W, Zwart)?

Eigenlijk is het een soort Chieftec Dragon, als ik de plaatjes zo bekijk?
Klopt, deels, deze serie Antec's, Chieftec's en Thermaltake's komen bij Chemning vandaan, die maakt deze kasten.

Vandaar dat deze kasten veel overeenkomsten hebben!
Ik heb zo'n chieftec dragon en kan nou niet echt blij zijn met dat bracket systeem voor HD's, bij mij zijn ze er makkelijk uit te halen maar wat ene drama om ze er weer in te krijgen.

Verder nette review, kliksysteem voor fans en de 5"25 zijn prima in orde.
Kun je ook vertellen wát er dan precies mis mee is? Het is namelijk niet zo lastig het bakje erin te gelijden, en het schuifje om te halen.

Het enige eventuele obstakel dat ik zou kunnen noemen is wanneer je een nieuwe HDD erin schroeft, dat hij op één kant schuin ligt, door dat haakje. Maar met wat handigheid maakt dat niet uit, of op de rand van een tafel kan het natuurlijk ook.