Specificaties Rad. HD2900 XT, 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q Review

rm_a_rayman 30 mei 2007, 4.685 views

Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q

Pluspunten

• Prijs-prestatie
  • DirectX 10
  • Stille koeler
  • HDMI + geluid
  • Veel aansluit mogelijkheden via adapters/kabels

Minpunten

• Gewicht
  • Grote cq lengte
  • Warmte
  • Geen HDMI kabel

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Introductie

Daar ik een van de eerste ben met deze kaart (is me verteld door dollarshop) deze survey. Waar hebben we het over: HD 2900XT van om precies te zijn Jetway. Prijs: 360 euro incl. verzendkosten (Pre-order). Nu heb ik begrepen dat men nogal huiverig was om Jetway te bestellen, daar deze volgens sommige niet onder de NDA viel. Waar of niet dat doet er niet toe, maar laat ik wel zeggen; wat je van MSI krijgt of van Asus of van noem het maar is heel waarschijnlijk en zeker in het begin gewoon de retail versie van ati.amd dat met of zonder extra stickertje op de koeler. Dit incl. Black box. Met andere woorden kan dat geen reden zijn om dit merk te laten liggen.

De set

Het geheel is met UPS verzonden en in een kartonnen doos vinden we de uiteindelijke zwarte doos met zilveren letters. In de doos vinden we aan de ene kant de nodige kabels en aan de andere kant de kaart met users manual (voor de x-serie wel is waar maar goed) en installatiedisk/drivers.

Aan kabels/adapters krijg je:
2 dvi naar vga adapters
1 dvi naar hdmi adapter
3 video kabels (het enige wat er niet bij zit is een hdmi kabel)
1 Crossfire bridge
2 voeding verloopkabels (beiden 2 molex naar 6 pins)

Op de installatiedisk staat 1 installatiebestand van amd, welke volledig automatisch de installatie af werkt. Hierin geen enkel probleem ondervonden. (Opmerking: deze installatiedisk heb je wel nodig naast eventueel nieuwere grafische drivers van de ati.amd site omdat hierop ook extra drivers staan voor oa de ingebouwde geluidskaart tbv hdmi). Leuke bijkomstigheid is natuurlijk de Black box coupon met de volgende games: Half-life 2 Episode Two, Team Fortress 2 en Portal.

De kaart

De kaart zelf is zwaar te noemen en dan bedoel ik echt een serieus gewicht voor een videokaart. Heb hiervoor 2 7900GT's in sli gehad, maar beiden bij elkaar zijn ruim lichter. Dit komt natuurlijk door de grote koperen koeler die gebruikt is, maar ook door de metalen platen aan de boven- en onderkant die de o.a. het geheugen koelen. Deze koperen koeler is overigens niet voor niks, want de kaart word warm. Zelfs Idle, maar dat is nog acceptabel mede door het terug clocken naar 507core en 514mem. Wat me wel op viel is dat de koeler niet echt op spint. De koeler is dus alles behalve luid te noemen.

Prestaties

Kan ik eigenlijk nog niet veel over zeggen. Ben nu met 1 spel bezig geweest, Oblivion. Heb nu gespeeld met resolutie van 1680x1050 en via o.a. Control Center als ingame de AA op 8x en AF op 16x gezet. Geen HDR. Moet zeggen dat, afgezien mijn sli set dat alles behalve kon trekken, de frame drops erg beperkt blijven. Zelfs ondanks AA en AF flink zijn opgeschroefd en hij het net aan kan trekken voelt de gameplay vele malen soepeler. Verschil tussen nvidia en ati in deze game. Dat zit hem vooral op twee punten: binnen en buiten geven bij de ati kaart gelijke framerates, waar bij de sli set de framerates binnen flink omhoog gaan. Zoals eerder genoemd de framedrops zijn bij de ati kaart vooral buiten veel beperkter, waar bij het bij de sli set soms gewoon onspeelbaar kan worden. 3dmark06 score is 9198 (stock)

Kleine opmerking:
Bovenstaande is nog op een Windows XP systeem.

Kleine toevoeging:
In verschillende spellen waaronder: battlefield 2 (special forces), need for speed most wanted, merk je dat schaduws niet goed worden weer gegeven. Dit toont zich als donkere blokken of juist belicht.
Spellen waar dit niet is (of iig nog niet is opgevallen); Supcom en oblivion.

Overclockbaarheid

Geen idee en alvorens er geen waterblok te koop is voor deze kaart ga ik daar ook nog niet aan beginnen. Daarnaast heb ik nu een Tagan 530watt voeding en die trekt het wel, maar zakt toch wel enigszins in op 12 volt lijn bij gamen.

kleine toevoeging:
De Tagan bleek achteraf niet toereikend incombinatie met CPU Overclocked. 12Volt lijn zakt in tot onder 11,3V, wat een instabiel systeem inhield. Hierdoor heb ik twee extra voedingen gekocht geschikt voor een 5.25&#8221; drive bay. De Thermaltake Power Express W0099. De keuze ipv 1 nieuwe voeding van bijvoorbeeld 1000Watt is vanwege de prijs en het vermogen op oa de 5volt lijn. Bij 1000Watt< voedingen is het vermogen lager op oa de 5volt lijn om het vermogen op de 12volt lijn te compenseren.

360 euro is niet niks en volgens reviewers zijn prestaties soms zelfs lager dat die van een 8800GTS 320 die 100euro goedkoper is. Deze kaart heb ik toch gekocht omdat deze; a. in de games die ik speel vaak betere prestaties neer zet dan de GTS 640, b. er zal vast en zeker nog meer prestatie gehaald worden uit deze kaart, c. de extra&#8217;s zoals hdmi en de ingebouwde geluidchip, d. In de toekomst DirectX10 welke ook daadwerkelijk op de doos staat. Bij de 8800 serie schijnt dat niet/niet meer op de doos te staan. Ik had begrepen dat nvidia het niet langer op de doos laat zetten door driver problemen. Dit weet ik overigens niet zeker. Mijn huidige scherm heeft een native resolutie van 1680x1050 en ik wil daar toch wel op kunnen gamen voor een wat langere periode met AA en AF. 1680x1050 met AA en AF in oblivion met de sli set kan ik echt vergeten.

Algemene beoordeling

Voor de mensen die nu het beste van het beste willen hebben moeten niet bij deze kaart zijn en even doorsparen voor 8800GTX of zelfs Ultra. De gene die een beperkter budget heeft en de kaart een langere periode wil houden is dit de kaart, want hij presteert nu over het algemeen beter dan een GTS640 en zal naar alle waarschijnlijkheid nog wel sneller worden als er nieuwere drivers uitkomen.

Opmerking

Er zijn reacties op technisch vlak en prestaties.
Daar kan ik nu op het moment nog te weinig over zeggen, maar als ik er wat meer ervaring mee heb zal het hier zo snel mogelijk staan.

Heb jij ook een Jetway Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) X29XT-EN-512Q?

Reviews door de redactie

De 2900XT is toch het 'topmodel' van de R600 series? 360 euro is imho niet echt duur misschien een typo?Ik heb voor mijn X1900XT 449 betaald bij de introductie.

-Edit-

Ja ik kijk daar net, en idd 360 euro : http://www.dollarshops.eu/product_info.php/products_id/651

p.s.

Met Jetway is niets mis mijn eerste zelfbouw computer was voorzien van een Jetway moederbord, dat was 16 jaar geleden en deze doet het nu nog i.t.t. mijn abit/asus/msi mobo's.
eindelijk een survey van de 2900xt :P
Neej lekker snel man, bedankt dat je dit (meteen) gedaan hebt. Echt top.

Ik mis nog iets meer info over de schijnbare stilheid van de fan en de temperatuur. Ook kan je met atitool ofzo ook ondervolten en tot hoeverre is dit stabiel? Het zou namellijk bij een klein beetje mazzel je idle wattage wel erg verlichten kunnen.

Verder Fraps

hij is ps kleiner als een 8800gtx,
Gelukkig zitten er wel twee verloopjes bij:

2 molex ---> 6 pins
2 molex ---> 8 pins

Als je een sli voeding hebt met 2x 6 pins kun je vast wel na enig gemod van je 6 pins + 1 molex een 8 pins maken of haal je dan voltlijnen door elkaar ?
Er zitten idd 2 verloopkabels bij, maar geen 8 pins hoor.
Dit is overigens geen probleem onder normaal gebruik.
Bij OC'en is het misschien een ander verhaal.
Ow das jammer die bovenste op de foto leek wel op een 8 pins.
Half Life 2: Episode 2 Black Box, huh.
Die is nog niet eens uit in de shops.
Full version of demo?
Coupon. Zodra die uit is, kan je die downloaden via Steam met het numer dat op die coupon staat.
Ahh coupon, die mogelijkheid even vergeten, thanks!
vind de review wel goed maar bij mij blijft de vraag waarom je van een 7900gt sli setup overstapt naar deze ene kaart?

Ik vindt de kaart ook interresant maar als ik 2 7900gt zou hebben zou ik die nog even houden. En ik kan me moeilijk voorstellen dat die 2 7900gt's goedkoper zijn dan 1 8800gtx.

Wat was voor jou dan de aanzet voor deze aankoop?

Voor mij is ook de beeldkwaliteit belangrijk... vond je deze beter dan je 7900 gt sli?

ps: vond dit wel een mooie review omdat het dit een andere situatie is dan al die benchmark en syntetische tests.
2 7900gt's zijn idd niet goedkoper dan 1 8800GTX, maar op het gebied van prestaties is het een ander verhaal.
De 8800GTX rend rondjes om de sli set, dat weet ik want een vriend van mij heeft een GTS320 en die behaald stock het zelfde wat ik overclocked behaalde met de sli set.

Dat is ook een beetje de reden van een aankoop.
Mijn scherm heeft een native resolutie van 1680x1050.
Wil daar toch wel op kunnen gamen voor een wat langere periode met AA en AF.
1680x1050 met AA en AF in oblivion met de sli set kan ik echt vergeten.
In de toekomst DirectX10 welke ook daadwerkelijk op de doos staat. 8800 serie schijnt dat niet/niet meer het geval te zijn.

wat bedoel je hier precies mee :?
Misschien bedoelt hij dat er bij NVIDIA videokaarten geen DX10 op de doos staat?

De 2900 is dacht ik DX10.1 en de 8800/8600 DX10...
Wat een monster! Heb je ook een foto van het bakbeest in je kast?
Done.
Beter laat dan nooit. :)
Interessante survey, de inleiding leest trouwens niet helemaal soepel.

Ik zit momenteel te twijfelen tussen 8800GTS320 en deze kaart. Hij kost dan wel wat meer, maar voor mijn gevoel kan hij inderdaad beter presteren met betere drivers.
3dmark06 score is 9198 (stock)

Dit is netjes met voor de rest een budget systeem. Haalde hetzelfde stock met een 8800GTS 640MB maar de wel met een c2d 6800Extreme wat bij elkaar toch een heel stuk meer kost.
Er zit wel verschil tussen de 8800 en de R600.

Zelf denk ik dat de R600 Beperkt wordt door zijn eigen kracht. OF hij gaat inefficient om met bandbreedte.

De R600 heeft bandbreedte in overvloed, dus meer geheugenintensieve dingen doen.

Bijvoorbeeld zal je dus alles, alles op max kunnen zetten en dezelfde framerate halen als dat je het uit hebt staan.

Hoe dan ook. IK koop hem!

In mijn ogen is de HD2900XT maar zwaar falende kaart.
De HD2900XT gebruikt namelijk veel meer stroom, is laat, heeft te weinig geheugen en springt zeer onefficient om met zijn kracht.
Daar komt nog eens bij dat na 7 maanden de tijd gehad te hebben Ati niet eens in staat is om kaart op de markt te brengen die head to head kan gaan met de 8800GTX.

De HD2900XT is dan ook zonder twijfel eindelijk de GeForce FX unicorn voor Ati. Een betere naam voor de HD2900XT vind ik dan ook de FX2900XT.

Naast dat de FX2900XT trager is dan de 8800GTX is de beeldkwaliteit en probeert Ati met drivertruukjes nog enigzins bij de 8800 kaarten in de buurt te blijven.
Kort om het is een slechte kaart waar Ati maar snel een betere revisie tegenaan moet gooien ala X19x0.
FX2900XT -> doet mij denken aan FX5900XT -> is van nVidia ;)
Op veel punten heb je gelijk, maar deze kaart is er niet om met de 8800gtx te concureren, kijk naar de prijs-klasse. De kaart die het op moet nemen tegen de gtx en/of ultra is er gewoon nog niet. Ik weet ook niet of het verschil tussen een xt en een xtx erg groot is.
Wat lul je slap man. Je gaat een Peugeot 207 toch ook niet vergelijken met een Mercedes Maybach?
Te weinig geheugen? Koop dan de 1GB versie :X