Calibre GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) SF-P880 Review

Vin87 30 mei 2007, 4.871 views

Calibre GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) SF-P880

Pluspunten

• Wordt zeer compleet en netjes geleverd
  • Goede prestaties
  • Lage temperaturen
  • Amper hoorbaar
  • Ziet er gewoon heel mooi uit
  • Koelt de hele kaart

Minpunten

• Koeler werkte niet helemaal naar behoren

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Wordt gebruikt i.c.m:

-Windows Vista Business 32 Bit
-158.42 Beta Driver
-Core2Duo E6600
-Asus P5b-E Plus
-Cooler Master IGreen 600W
-Scythe Kama meter

Edit 30-05-2007 : Nieuwe Vista installatie, wegens BSOD's. 3Dmark resultaten zijn nu iets hoger

Algemeen

Het gaat hier trouwens om de P880 OC Edition, maar omdat deze niet in pricewatch voorkwam heb deze survey voor de 'gewone' Calibre toegevoegd. Ik heb deze kaart gekozen omdat hij zeer goed geprijsd is (366 euro heb ik er in Duitsland voor betaald) en omdat hij een stuk koeler blijft dan andere 8800 kaarten.
Ik was eerst eigenlijk op zoek naar de 320 MB EVGA superclocked versie, maar toen ik erachter kwam dat die bijna 80 graden (load) werd ben ik gaan kijken voor een andere kaart. Ik kwam toen deze kaart tegen en vond de meerprijs t.o.v. een 320 MB versie te accepteren. Een GTX is voor mij net een stapje te duur.

Featureset

De uitrusting van deze kaart is top. Alleen de verpakking al is uitstekend (hoewel dit de kaart zelf natuurlijk niet beter maakt).
De Calibre beschikt over dual DVI wat in mijn geval zeer goed uitkomt. Ik heb zowel mijn Samsung Syncmaster als mijn LCD TV op deze manier aangesloten. Ook worden er een DVI>Dsub- en een component adapter bijgeleverd. Verder valt de giga koeler natuurlijk op met twee 8cm fans.
HDCP en resoluties tot 1920*1080i worden ondersteund. Deze waarden heb ik van de doos overgeschreven. Zelf heb ik dit niet getest. Mijn monitor gaat niet verder dan 1400*1050 en mijn HD-Ready LCD TV komt niet hoger dan 1366*768.
Verder krijg je na het registeren van de kaart drie jaar garantie. Ook krijg je op vragen binnen 48 uur reactie. Ik heb ze gemaild met een vraag en het klopt.

Prestaties/Beeldkwaliteit

Over de prestaties en beeldkwaliteit ben ik zeer goed te spreken. Alles loopt zeer vloeiend en Vista vliegt echt om je oren heen. Verder heb ik Rainbow Six Vegas, Need for Speed Carbon en Test Drive Unlimited 'getest'. Op een resolutie van 1400*1050 met alles maximaal ingesteld draaien beide spellen zeer soepel.
Het ziet er allemaal super goed uit. In Test Drive zit de framerate tussen de 48 en 60. Dit is hetzelfde bij NFS en bij Rainbow Six

Overklokbaarheid

De Calibre P880 OC Edition is van de fabriek af al overgeclocked (560 Mhz/1720 Mhz).

Met behulp van Rivatuner ben ik mijn kaart langzaam gaan kietelen. Hij loopt nu 655/955 en de temperaturen blijven hetzelfde als op 560/860 dus idle op 47 en full load op 58 graden. De koeler doet dus goed z'n werk! Ik ben inmiddels door de 3Dmark06 10K barriere heengebroken!

3Dmark06 : 8799
Alles op stock

3Dmark06: 10265!
E6600 op 2,8 Ghz
8800 GTS op 650/950

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Toen ik de kaart kocht (midden april) gingen er nog wat verhalen te ronde m.b.t. de compatibiliteit in Windows Vista. De eerste drivers die ik installeerde waren de 158.18 (zonder WHQL). Eigenlijk draaide alles perfect. Er kwamen alleen rare lijnen in beeld als gebruikersaccountbeheer ingreep (Toestaan/Niet toestaan). Ik draai nu de 158.42 Beta driver en dat probleem is helemaal opgelost.

Warmte- en geluidsproductie

Volgens verschillende reviews (Guru3d en Tweakers) hoort deze kaart (en de 320 MB versie / GTX ) idle zo rond de 40 graden te hangen. Op full load zou de kaart zo'n 60 graden moeten worden. Mijn kaart deed idle zo'n 60 graden en op full load 70 graden. Iets dat natuurlijk niet klopte. Na het opnieuw aanbrengen van de koelpasta (Zalman) daalden de temperaturen iets, maar niet genoeg.
Het viel mij op dat de fans niet goed draaiden. De fans zijn temperatuur gestuurd en dit functioneerde in mijn geval niet best. Ze draaiden niet hard genoeg of één van de twee fans draaide helemaal niet. Hierdoor was de kaart wel heerlijk stil, maar de temperaturen liepen gewoon te hoog op.
Aangezien ik de kaart in Duitsland had gekocht en geen zin had in RMA procedures heb ik het probleem zelf opgelost. Ik heb de koeler open geschroefd en de aansluitingen van de fans op mijn fancontroller aangesloten (zelf verloopjes gemaakt). Nu kan ik dus zelf regelen hoe hard ik de fans wil laten draaien!
De kaart wordt nu op idle 47 graden en op full load 58 graden (core temps). Dat is volgens mij zeer netjes voor een 8800 GTS. Op 12V zijn de fans overigens wel te horen, maar ze hoeven niet op volle toeren te draaien om 55 graden op full load te halen. Ook over de geluidsproductie ben ik dus tevreden.
Voordeel van deze koeler is trouwens dat hij de hele kaart koelt en dus niet alleen de core. Er wordt namelijk een extra zwarte plaat (zie foto's) geplaatst op de kaart zodat de rest van de kaart ook goed z'n warmte kwijt kan.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kaart. De koeler werkte dan in het begin niet helemaal naar behoren, maar gelukkig heb ik dit zelf kunnen oplossen. Een pluspunt vind ik dat ik nu zelf kan regelen hoe hard de fans draaien. Ook kwa prijs/kwaliteits verhouding krijgt deze kaart van mij een dikke 10 (niet naar de nieuwe ATI kaarten kijkend want die waren toen ik deze kaart kocht nog niet uit)

Heb jij ook een Calibre GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) SF-P880?

Idd de fans draaien helemaal niet :D.

Leuke survey om te lezen. ;)
(toen ik je cpu-koeler zag, d8 ik hey heb ik niet daarstraks ook al zoiets gezien wat toevallig :P)

Hij is zkers een stuk koeler dan mijn vga in elk geval (standaard 8800gts640). Die is idle rond de 53C en load minstes 70C, maar meestal rond 80C.

Dat je niet (ver) kan overklokken daarentegen lijkt me sterk want bij mij is het enige wat me tegenhoudt de warmte, dat merk ik omdat eerst ik alles kan doen, maar zo gauw de kaart boven de 80C komt de artifacts dan beginnen te komen.

However onderklok ik eigenlijk alleen maar (al scheelt dat maar 5W, want overklokken is momenteel nog niet nodig ook niet bij een gemodde Oblivion).

Enige waar ik eigenlijk meer van zou willen weten is het geluid dat de koeler maakt. Hij scheen namelijk volges de revieuws niet heel stil te zijn, en niet temp gestuurd te zijn. Dat klopt dan dus niet?
lang leve de nieuwe vga koelers voor de 8 serie's
lang leve de 8 serie ;)
Als ik de Fans op 7V zet is de koeling van de kaart voor mij niet hoorbaar. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe stil je pc zelf is.
De fans zijn volgens mij wel temperatuur gestuurd. Op de site van MACS (fabrikant van de koeler) staat het volgende: Low-1800 rpm / 21 dBA , Mid-2200 rpm / 23 dBA , High-2500 rpm / 25 dBA. (http://www.macs.com.tw/vga-cooler/ma-8280-2-s.htm). Dus iets weet hoe hard de fans zouden moeten draaien en aangezien de koeler voor de rest niet op de 8800 is aangesloten en er een temperatuur sensor op de koeler aanwezig is ..
Ik vind het wel een beetje raar :?
Hoe kan ik op Stock settings van een 320 Mb Versie nou 9250 halen :O, en mn Processor is een AMD Athlon 5600+
Vin87 draait windows vista en jij waarschijnlijk XP.

Ook moet je kijken op welke settings je kaart draait op stock speed (shaders, ram en core)
Rickyy mooie score! Trouwens maakt het niet zo heel veel uit of je een 320 mb versie of een 640 mb hebt. Er is alleen verschil als je 320 mb vol loopt. Dat gebeurt bij hoge resoluties en hoge AA settings. Dat gebeurt dus niet bij 'standaard' 3Dmark.
nice survey! alle info die ik wilde weten.

p.s. jeetjemineetje, wat een mooie grote doos! :)
je zou alleen al op die doos verliefd worden ;)
Ik ben ooit eens verliefd geworden op een doos.... niet doen !
Mooie survey ;)
Als je de FPs wel wil weten, kan je het programma '' Fraps '' gebruiken :)

Ik ga binnekort mn eerste survey maken over de Asus Geforce 8800 GTS 320 MB versie :) !!
Dank je! Ik heb fraps inmiddels geinstalleerd en de Test Drive score verwerkt. Ga zo Need For Speed er weer op zetten. Zal de score vermelden! Succes met je review ;)
Ja idd :) Ik heb er iig geen spijt van dat ik niet de 640 Mb versie heb genomen !
eerst zat ik nog wel te denken of ik er wel goed aan had gedaan, maar nu is het zeker :)
Bedankt iig. Trotse 8800GTS eigenaren alweer :*) !
Wou gaaf je haald hoger met vista hoe hoog zijn je scores nu ? :D
Waar zoek jij je hardware dan? Als je dit namelijk via de Duitse markt besteld. Heb daar nog niet zo'n ervaring mee. Heb wel verschillende keren via een link van een Nederlandse webwinkel gegevens kunnen krijgen van een H2O koelings merk. Hier stonden ook hun prijzen bij. Scheelde maar liefst een kwart van de totale prijs, maar hier stond geen bestel link bij! Dus als jij mij jouw link wil geven. Wil zelf ook graag een 8800 GTS 640 MB, daarom de interesse!
Ik heb de kaart op een beurs gekocht bij K en M elektronic. Ze verkopen ook via internet en reageren netjes op emails etc. Hier de link: